Israel Hayom

"השר כחלון מייצר 'פייק מכרזים'"

אהוד המאירי נגד שר האוצר: "שוק הנדל"ן הפך כלי במערכת הבחירות" ● הביקורת - בעקבות היעדר ביקוש למכרזים ולמחיר למשתכן ● כחלון: "לא מתרגש מאיומים"

- ערן בר טל

זה זמן רב ניטש ויכוח בין קבלנים בישראל, שטוענים למחסור במיזמי נדל"ן, לבין רשות מקרקעי ישראל )רמ"י( שמוכיח שמתפרסמים מכרזים גדולים כל הזמן. אלא שלטענת קבלנים, המכרזים של רמ"י אינם קשורים לביקוש בשוק. בתווך, בינתיים, סופג בעניין זה שר האוצר משה כחלון ביקורת, שעיקרה: יצירת מצג שווא של פעילות בשוק הנדל"ן הישראלי, כשלמעשה אין ביקוש למכרזים ולמחיר למשתכן.

בשבוע שעבר פורסמה רשימת פרויקטים של מחיר למשתכן, שהקבלנים לא מצליחים למכור.

הקבלנים מתלוננים

מנכ"ל התאחדות הקבלנים היוצא, עו"ד אליאב בן שמעון, אמר בכנס בוני הארץ של מחוזות דרום וירושלים: "האוצר מאשר עכשיו לקבלנים הנחות גדולות 1,500־ל דירות של מחיר למשתכן, שאין להן קונים. אבל הקבלנים בנו תמחור צפוף מאוד. התוכנית בנויה על זה שהקבלנים לא יצטרכו לשווק את התוכנית".

באמצע דצמבר האחרון פורסמו תוצאות של 12 מכרזים, שמהם עלה כי לאף אחד מהם לא היתה היענות כלל.

מדובר במכרז בחריש, שיועד לשוק החופשי ל־042 יח"ד; מכרז בבית שמש, אף הוא לשוק החופשי, ל־002 יח"ד דיור מוגן. בדימונה הוצאו שלושה מכרזים נפרדים במסגרת מחיר למשתכן - סה"כ ל־862 יח"ד; מכרז נוסף בדימונה פורסם ל־002 יח"ד לשוק החופשי. בבית שמש פורסמו שישה מכרזים נפרדים במסגרת מחיר למשתכן - סה"כ 554 יח"ד. בסך הכל מדובר במכרזים 1,462־ל יח"ד שלא נענו כלל.

"כחלון מייצר פייק מכרזים", טוען מומחה הנדל"ן ויו"ר לשכת שמאי המ־ קרקעין לשעבר, אהוד המאירי.

לדבריו, "מספרם הרב של המכרזים שנכשלו לקראת סוף השנה, בצד בליצים שיווקיים שחלקם אף חסרים חוברות מכרז, מוכיחים שאת שר האוצר מעניין רק להגדיל נפח פעילות בכדי לשפר את הסטטיסטיקה".

"כחלון רוצה כותרות"

"מרבית המכרזים יוצאים ללא קשר לשוק המקומי ולאזורי הביקוש. ובכדי להוסיף חטא על פשע, מפרסמים מכרזים ללא חוברות וללא יכולת לגשת אליהם. כחלון והאוצר פשוט מייצרים פייק מכרזים לטובת כותרת בעיתון", טוען המאירי.

"שוק הנדל"ן הפך לכלי במערכת הבחירות. יש צורך אקוטי בפרסום מכרזים, אבל באזורים שבהם יש מחסור במגרשי בנייה, ובהם יש ביקוש מוכח, וכמובן שכאלה שניתן לגשת אליהם עם חוברת מלאה".

לדברי המאירי, "אם כבר החליט כחלון לשווק בפריפריה, עדיף לו היה משווק את הקרקעות לשוק החופשי, ולא במסגרת מחיר למשתכן, מפני שהסובסידיה שמעניק מחיר למשתכן היא נמוכה מאוד".

רמ"י: המציאות מדברת

השר משה כחלון סייר אתמול בפרויקטים של מחיר למשתכן בבאר שבע, והגיב בחריפות יחסית לביקורת נגדו.

"יש הרבה תוכניות לעצור את פרויקט מחיר למשתכן, לפגוע בזוגות הצעירים ובמעמד הביניים. אני לא מתרגש מאיומים. רק 'כולנו' חזקה תשמור עליהם בממשלה הבאה", ציין כחלון.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בת־ גובה: "סיכומי 2018 מוכיחים שרשות מקרקעי ישראל הצליחה, זו השנה השלישית ברציפות, לשווק קרקע לדיור, הרבה מעבר ליעד הממשלתי, כך שאין ספק ששיטת השיווק הזו מוצלחת ומוכיחה את עצמה. פעילויות משרד האוצר ורמ"י הגדילו באופן משמעותי את היצע הקרקע לדיור, עד למצב שלעיתים הקבלנים לא מסוגלים לקלוט את היקף השיווקים הגדול. עובדה זו תביא לירידה במחירי הדיור".

המאירי: "מספרם הגדול של המכרזים שנכשלו, בצד בליצים שיווקיים שחלקם אף חסרים חוברות מכרז, מוכיחים שאת כחלון מעניין רק לשפר את הסטטיסטיקה"

השר כחלון לא נשאר חייב והגיב לביקורת נגדו: "יש הרבה תוכניות לעצור את פרויקט מחיר למשתכן, לפגוע בזוגות הצעירים ובמעמד הביניים"

לטענת הרשות, "בכל שנה רמ"י עושה מאמץ שיווק מוגבר בחודש דצמבר, לרבות פרסום מכרזים שיוצאים לדרך גם ללא החוברת. המציאות מוכיחה שגם השיווקים ללא החוברת בשלב הראשון, מצליחים ותורמים למאמץ הממשלתי לספק קרקע לדיור עבור אזרחי ישראל.

"גם מכרזים שלא צלחו בפעם הראשונה, מצליחים בשיווק חוזר. יש לא מעט כאלו ששווקו בשנים עברו, והיום ניצבים בנייני מגורים לתפארת. אין לנו ספק שכך יהיה גם עם שיווקי דצמבר .2018 כל אימת שנזהה עלייה בביקוש באזור מסוים, נגביר את קצב השיווק ונפרסם שוב את המכרזים שלא צלחו בפעם הראשונה. זאת, כדי שלא לאפשר את התחדשות עליית המחירים".

 ??  ?? אהוד המאירי
אהוד המאירי
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? השר משה כחלון
צילום: אורן בן חקון השר משה כחלון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel