Israel Hayom

מיי דיי - בחירה בין ֶדֶבר לחולירע

- אלדד בק

לתרזה מיי לא נותרו עוד טריקים רבים כדי לעכב את מה שנראה כבלתי נמנע: דחיית הסכם הברקזיט, שהיא השיגה במאמצים רבים עם האיחוד האירופי על ידי הפרלמנט הבריטי. את ההצבעה הקודמת על ההסכם, לפני כחודש, היא ביטלה ברגע האחרון, לאחר שהתברר לה מעל לכל ספק שאין לה רוב להעברת ההסכם.

מיי פעלה להשיג מהאיחוד האירופי, עם עיכוב ההצבעה, ערבויות נוספות - בעיקר בנוגע לעתיד צפון אירלנד - שירצו את מת נגדי ההסכם במפלגתה היא. אלה ניסו מצי דם, ללא הצלחה יתרה, להביא להדחתה בה צבעת אי אמון פנים מפלגתית. מיי נותרה מנהיגת ממשלה ומפלגה חלשה, שהצהירה על מחויבותה לממש את רצון העם להיפרד מאירופה - ולא, "יאבד הציבור את האמון בפוליטיקאי­ם". כלומר, אין מדובר במנהיגה המשוכנעת בחיוניותו של הברקזיט, אלא בפו ליטיקאית המונעת על ידי חשש מתגובת הצי בור, ליתר דיוק - השוליים הלאומניים או המתוסכלים שבו.

כעת שולפת מיי את נשק יום הדין כלפי תומכי "הברקזיט הקשה" בקרב צירי המפלגה השמרנית: האיום שהכשלת ההסכם עם האיחוד האירופי בהצבעה בפרלמנט היום, תקבור סופית את רעיון עזיבת האיחוד האירופי. המסר של מיי פשוט: רוב נגד ההסכם יחזק את הקריאות לערוך משאל עם נוסף על הברקזיט, שתו צאותיו עלולות להיות שונות מאוד מתוצאות המשאל מקיץ .2016

קשיי המו"מ הסבוך עם האיחוד האירופי, שהחדיר לתודעתם של בריטים רבים את המחיר הגבוה של עזיבת האיחוד ואת אי מוכנות ארצם להוצאה לפועל של מהלך כזה, כבר גרמו לשי נוי בעמדות הציבור הבריטי. סקרים שהתפרסמו בשבועות האחרונים טוענים שרוב הבריטים תומכים היום בהישארות באיחוד, ומעוניינים להעביר את ההכרעה בעניין מידי הפרלמנט שוב לידי העם. חמור מכך: מיי מאותתת לח ברי מפלגתה, שדחיית הסכם הברקזיט עלולה לערער באופן מוחלט את קיומה של ממשלת המיעוט בראשותה, באופן שיאפשר ללייבור לנסות ליזום מהלך של הקדמת בחירות. אם וכאשר יעלה בידיו של ג'רמי קורבין להשיג את הרוב הנדרש להפלת הממשלה ולהקדמת הבחירות - רבים סיכוייו של מנהיג הלייבור להנהיג את מפלגתו לניצחון. האפשרות שהנה גת בריטניה תעבור לידיו של השמאל הקיצוני, אמורה להלך אימים גם על יריביה המושבעים ביותר של מיי במפלגה השמרנית. הם יצטרכו לבחור בין דבר )ברקזיט רך, ששומר על מסגרת יחסים מועדפת בין בריטניה לאירופה( לחולירע )ממשלת לייבור סוציאליסטי­ת, שתהפוך, קרוב לוודאי, את הברקזיט על פניו(.

מיי אינה מנהיגה המשוכנעת בחיוניותו של הברקזיט, אלא פוליטיקאית המונעת על ידי חשש מתגובת הציבור, ליתר דיוק - השוליים הלאומניים או המתוסכלים שבו

המלכוד של קורבין

קורבין, שמעולם לא היה מתומכיו הנלהבים של האיחוד האירופי, עומד גם הוא בפני מל כוד: אם יתחייב למשאל עם חדש, הוא עלול לאבד את תמיכתם של המצביעים מהשמאל, שתומכים עדיין בברקזיט מפני שהם רואים בעצמם את קורבנות כלכלת האיחוד האירופי ונוהלי ההגירה שלו. אם ישמור על עמימות בנושא, הוא עלול לאבד את תמיכתם של מתנגדי הברקזיט. קורבין עצמו אינו יודע אם ניתן להעריך בוודאות שהסקרים האחרונים משקפים נאמנה את הלכי הרוח בקרב הציבור הבריטי. לכן הוא גם אינו ממהר ליזום הקדמת בחירות, אלא נותן לשמרנים להמשיך ולשקוע בביצת הברקזיט שהם יצרו במו ידיהם. עם זאת, הלייבור מפיצה בימים האחרונים בר שתות החברתיות סרטונים בעלי מסר ברור: "אנחנו מוכנים לבחירות". ומבחינת הלייבור, כל מהלומה פוליטית נוספת שתספוג ממשלת מיי היא מתנה.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel