Israel Hayom

גנץ לא מבין את חוק הלאום

- מתן פלג מתן פלג הוא יו"ר תנועת "אם תרצו"

הצהרתו של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, כי יפעל לשינוי חוק יסוד הלאום, אינה שבירת שתיקה, אלא חוסר אחריות לאומית. זכותו של גנץ לחבור לכל מחנה פוליטי שירצה; כל מתמודד בזירה הפוליטית עשוי להוסיף כבוד לדמוקרטיה הישראלית. אך מתקפה על חוק הלאום אינה רק פופוליזם מסוכן; זהו מהלך שתוצאתו הפיכת ישראל למדינת כל לאומיה.

חבל שכך בחר בני גנץ לשבור את שתיקתו הפוליטית. אם חוק הלאום אכן יגדיר את השיח הסוער של הבחירות הקרובות, לא יהיה זה קו פרשת מים אלא יצירת קו שבר של ממש, בבחינת "הלנו אתה, אם לצרינו".

באופן טבעי, סוגיית הזהות הלאומית אכן מעוררת רגישות; אי אפשר להתעלם מכך. חוק הלאום אכן קובע זכות בלעדית להגדרה עצמית לאומית בארץ ישראל לעם אשר הקים את המדינה ברוחו, בתרבותו ובמו ידיו. עם אשר ביקש לכונן מדינה יהודית ממניעים היסטוריים מוצדקים. יציבותו של המנגנון המדיני הזה, ויכולתו לספק זכויות אדם ואזרח, יציבות וביטחון יותר מכל מה שמציעות מדינות המזרח התיכון ואפריקה גם יחד כבר 70 שנה, מעגנת את זכותו להתקיים בצביון זה ולשאוף להגן עליו. הדבר תקף גם כאשר בוחנים זאת בהיבט של זכויות האדם.

חוק הלאום לא פוגע בשום זכות אזרח אלא מעגן את זכות העם היהודי להגדרה עצמית לאומית במולדתו. מפתיע שבני גנץ נסחף בפופוליזם של מתנגדי החוק

כל מי שקרא את חוק הלאום יודע, שאינו פוגע בזכויות פרט של אזרח כלשהו, ובשום קהילת מיעוטים באשר היא. הרי ממילא מדובר בחוק יסוד אחד מתוך 14 חוקי יסוד, המשלימים זה את זה.

שוויון במישור הלאומי משמעו מדינה דו־לאומית או מדינת כל לאומיה, שתוצאתה קריסה וגלישה לעבר כאוס מדיני וחברתי נוסח סוריה, עיראק ותימן, על כל הדם והרצח המשתמעים מכך. את זה אני בטוח שגם אחינו הדרוזים אינם רוצים.

אם התיקון של גנץ יקדם מדינה דו־לאומית יהודית־דרוזית, מדובר ברעיון גרוע לא פחות. הדבר יגרור - ובצדק - דרישה להכללת המיעוט הערבי בחוק היסוד, בטענה של אפליה וגזענות. בג"ץ באופיו הנוכחי עלול לפתוח את השערים לכך.

לא מפתיע ששום ממשלה עד כה - משמאל ומימין - לא הסכימה לכלול שוויון במפורש בחוקי היסוד, מחשש לפרשנות שייתן בית המשפט לשינוי המצב הקיים. יש מקום לרעיון של חקיקת חוק יסוד: שוויון אזרחי, או חוק "בעלי ברית", המעגן את זכויות המיעוטים הלוקחים חלק בבניין הארץ. זאת לא על חשבון חוק היסוד היחיד המגן על זהותה היהודית של המדינה, ולבטח לא באמצעות החלשת זכותו של העם היהודי להתקיים כלאום במדינתו היחידה. אחרת, מדוע שבנו דווקא לכאן?

כל ראש מפלגה שישתמש בחוק הלאום כדי לקושש קולות או למען חיבוק תקשורתי, יעשה מעשה בלתי אחראי מבחינה היסטורית. כדאי שבני גנץ יקרא את חוק הלאום ויחשב מסלול מחדש.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel