Israel Hayom

אמריקה של טראמפ מפסיקה להפסיד

- אמיר איל אמיר איל הוא רואה חשבון, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי

מלחמת העולם השלישית כבר כאן. מזה שנים, הסינים מנהלים מלחמה כלכלית אדירה נגד ארה"ב, באופן חד צדדי ובהצלחה גדולה. מדהים לראות את תמימות הממשלים האמריקניים הקודמים, שהביאו את ארצם לאיבוד מיליוני משרות, עשרות אלפי מפעלים, גידול עצום בחוב הלאומי וסכנה מוחשית לאובדן השליטה וההגמוניה בכלכלה העולמית.

בחירתו של הנשיא טראמפ ותוכניתו "אמריקה תחילה", שינתה את מהלך ההיסטוריה. אמריקה מחזירה עכשיו מלחמה שערה ומקווה להפסיק להפסיד מהר ככל האפשר. אסור להתבלבל מהשיחות הלבביות, לכאורה, בין מנהיגי שתי המעצמות; שכן אידיאולוגי­ית הממלכה התיכונה או העליונה (Zhongguó) של שי ז'ינפינג נשיא סין, מתנגשת עם דוקטרינת "אמריקה תחילה" של טראמפ. במלחמה כמו במלחמה, יש הפסדים לכל הצדדים, אולם יש מנצח ברור. במשך יותר מ־51 שנה, מאז שילובה בארגון הסחר העולמי ,2001־ב הייתה סין המנצחת הגדולה וארה"ב המפסידה הגדולה.

סין, שמנהלת במשך שנים מדיניות כלכלית מסחרית חסרת הגינות רב ממדית, הביאה להטיית הפעילות הכלכלית הגלובלית לכיוונה, תוך ניצול ומלכוד הצרכנים האמריקנים בחובות הולכים וגדלים. כעת, אחרי שעוצבו מחדש הסכמי הסחר של ארה"ב עם האיחוד האירופי, קנדה, מקסיקו והאזור הפסיפי, מגיע זמנה של ארה"ב להתמודד ראש בראש עם סין, יריבתה הראשית, ולהתחיל לתקן את נזקי גירעון הסחר הבלתי נתפס שיצרה מולה.

הנשיא האמריקני לא מוכן להמשיך להפסיד, ועומד להפעיל שורת צעדים; המשמעותי בהם הוא הטלת מכס בהיקף של מאות מיליארדי דולרים על סחורה סינית. מַכסים אלה ישבשו דרמטית את הייצור הסיני, תוך הפחתת הגירעון המסחרי האמריקני. מבחינת ממשל טראמפ מדובר בשינוי כיוון מכריע של התהליכים שהובילו הסינים עד כה באופן חד צדדי. הצלחת המדיניות הכלכלית של הנשיא, שבאה לידי ביטוי באחוזי אבטלה נמוכים ועלייה בשכר הריאלי, תלויה בהמשך תפקודה של ארה"ב כמובילת הכלכלה העולמית החופשית. טראמפ אומר באופן ברור לכל שותפי הסחר של ארה"ב, שהוא קודם כל מסתכל על האינטרסים האמריקניים ורק אח"כ על השאר; מבחינתו, כך תוכל ארה"ב לשמור על כולם.

הסינים, שנהנו עד כה מגישה חופשית לשוק הצרכני האדיר של ארה"ב, מנסים בכל כוחם להימנע מעימות גלוי עם האמריקנים, אך לא מוכנים להסכים לתנאים שמציב טראמפ. למעשה, הסינים כבר סופגים מכה כלכלית חריפה. במהלך התקופה האחרונה הם התחילו להסתיר את נתוני הצמיחה והתמ"ג שלהם, והם כנראה יודעים למה. ההשקעות הזרות בסין נמצאות בצלילה חופשית, והבורסות כבר סופרות ירידה של יותר מ־%03 במדדים המובילים.

ממשל טראמפ מצליח, אפוא, לפגוע בסינים בבטן הרכה, ואולי גם לרסן בינתיים את שאיפת ההגמוניה העולמית שלהם. אבל כאמור, במלחמה כולם מפסידים. בעוד חודשיים תסתיים מסגרת הזמן שהנשיא הקציב לצורך הגעה להסכמות חדשות מול הסינים, ואם לא יהיו הסכמות בין הצדדים, אז הוא יכריז על מַכסים בהיקף של יותר מ־002 מיליארד דולר על סחורה סינית. להטלת מכסים כזאת צפויה תגובת נגד, שעלולה לפגוע ביצוא האמריקני ובשוק התעסוקה.

נכון לעכשיו, משחק הפוקר הקשוח של סין וארה"ב נמשך, ושום צד לא ממצמץ ראשון. עם זאת, המצוקה הסינית ברורה, וכנראה שהסינים יהיו אלו שיצטרכו לעשות את הוויתורים הנדרשים, במטרה להימנע ממלחמת סחר שתשתק את הכלכלה שלהם. שיתוק כזה עלול להוביל לאבטלה רחבה, שתסכן את יציבות המשטר הקומוניסטי המרכזי. הסינים מחזיקים בנכסי עתק בארה"ב, וחשוב מכך, הם בין המחזיקים הגדולים ביותר של החוב האמריקני. לכן, כל פגיעה בארה"ב משמעותה ירייה לעצמם ברגל.

טראמפ נלחם על האינטרסים הכלכליים־חברתיים של ארה"ב ועל עתידו של העולם כפי שאנו מכירים אותו. הסינים צריכים להתרגל למציאות חדשה ולהתיישר לפיה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel