Israel Hayom

שבר שתיקה - ושמאלה

בני גנץ בחר להתבטא לראשונה דווקא נגד חוק הלאום, כשאמר לבני העדה הדרוזית: "יש לנו ברית, אפעל לתיקון החוק" ● בליכוד תקפו: "הוא שמאל" ● השר ארדן: "גנץ הפנה גב למדחת יוסף; לליכוד ולדרוזים ברית נצחית"

- ירון דורון, יהודה שלזינגר, דניאל רוט אבנרי, אריאל כהנא ויורי ילון

הרמטכ"ל לשעבר והמתמודד הטרי לכנסת, בני גנץ, התבטא אתמול לראשונה מאז נודע כי ית מודד בבחירות - ויצא נגד חוק הלאום, כשהתייצב לצד המוחים הד רוזים שהגיעו לביתו.

דברי גנץ עוררו גל תגובות, ובלי כוד אמרו כי "כשהוא תוקף את חוק הלאום וציפי לבני מברכת אותו על כך, כולם יודעים את המובן מאליו: גנץ הוא שמאל, בדיוק כמו לפיד".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן תקף גם הוא את גנץ ואמר כי "כש מחבלים פלשתינים ירו בלוחם מג"ב מדחת יוסף, מפקד אוגדת איו"ש בני גנץ היה חלק מקבוצת הפיקוד שהפנ תה לו גב, ולא 'עשתה כל שביכולתה' כדי להציל את חייו. הביטוי של גנץ מביש. הברית של הליכוד עם אחינו הדרוזים היא נצחית ולא ניתנת לער עור. אולי כדאי שגנץ יחזור לשתוק".

השר יריב לוין אמר כי "יצא המרצע מן השק. חוק הלאום שהעבירה ממשלת הליכוד מעגן את הבסיס הציוני של מדינת ישראל, וכל פגיעה בו פירושה פגיעה בהתיישבות ובזהות היהודית". ואילו השר אופיר אקוניס אמר כי "גנץ התחיל ברגל שמאל, ובמשפטו הראשון חשף את עמדותיו האמיתיות".

גנץ עצמו אמר אתמול במהלך הפגנה של בני העדה הדרוזית נגד חוק הלאום, שהתקיימה מול ביתו, כי "יש לנו ברית דמים, אבל לא פחות מכך יש לנו ברית חיים. אעשה כל

שביכולתי לפעול למען תיקון נכון לחקיקה, שיבטא את הקשר שלא ניתן לניתוק - לא רק בקרב, גם בחיים".

ממפלגתו של גנץ, חוסן ישראל, נמסר לאור התגובות מימין כי "הם ירו בגב של אחינו הדרוזים - ואנחנו נרפא". נוסף על כך, במפלגה פרסמו כתגובה לביקורת ציוץ של השר נפתלי בנט מיולי ,2018 שתואם את רוח הד ברים של גנץ. בנט צייץ אז כי "לאחר שיחות עם רבים מאחינו הדרוזים עולה שאופן החקיקה של חוק הלאום פגע מאד דווקא בהם ובמי שקשר גורלו למדינה היהודית. זו כמובן לא כוונת ממשלת ישראל. אלו אחינו לדם, העו מדים עימנו כתף לכתף בשדה הקרב וכרתו עמנו ברית חיים. עלינו, ממשלת ישראל, מוטלת האחריות למצוא את הדרך לאחות את הקרע".

מי שהוביל את המחאה מול ביתו של גנץ הוא תא"ל )מיל'( אמל אסעד, שאמר לגנץ כי "המאבק הוא לא של הדרוזים, אלא מאבק על תעודת הזהות של מדינת ישראל. נדרשת פעולה נח רצת לשינוי החוק, הפוגע קשות בד רוזים ובכל מי שאינו יהודי". למוחים הצטרפו ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, והאלוף )מיל'( יורם )יה יה( יאיר.

כאמור, דברי גנץ עוררו תגובות זועמות בימין. ממפלגת הימין החדש נמסר כי "אמירתו הראשונה בפוליטי קה מבהירה - גנץ חבר לשמאל. חוק הלאום הינו הישג היסטורי, שמחזיר למדינה את אופיה הלאומי, היהודי והציוני מול השחיקה המתמשכת שגרם בג"ץ". ח"כ אורן חזן אמר על גנץ כי "ויפתח ה' את פי האתון, נסיך השמאל למד לדבר", וח"כ אמיר אוח נה הוסיף כי "גנץ שבר שתיקה ופגע בחוסן ישראל".

"אל תשב עם נתניהו"

מנגד, היו מי שתמכו בגנץ והתייחסו גם לבחירות הקרובות. יו"ר התנועה ציפי לבני אמרה כי "התנועה נלחמת על מדינה יהודית ודמוקרטית, על זה המאבק בבחירות". ממפלגת התנועה נמסר כי "אנו מברכים על דברי גנץ". יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר: "גנץ, אתה צודק. חייבים להוסיף שוויון לחוק הלאום, אבל אי אפשר לעשות את זה מתוך ממשלת נתניהו. אל תתייאש, אפשר לעשות שינוי. תתחייב: אני לא יושב בממשלת נתניהו".

במפלגת "יש עתיד" אמרו כי "יש עתיד גאה לעמוד לצד אחינו הדרו זים, כשמאחורינו רוב הציבור המא מין במדינה יהודית ודמוקרטית, שלא מפקירה את מי שנלחם איתנו למען ביטחון ישראל".

 ?? צילום: נעם ריבקין פנטון ?? יריב לוין
צילום: נעם ריבקין פנטון יריב לוין
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? גלעד ארדן
צילום: אורן בן חקון גלעד ארדן
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? גנץ בהפגנת בני העדה הדרוזית מול ביתו, אתמול
צילום: יהושע יוסף גנץ בהפגנת בני העדה הדרוזית מול ביתו, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel