Israel Hayom

מעשה בשלושה אחים

יום אחד מגלה צעיר אמריקני־יהודי מאומץ כי הוא חלק משלישייה, וכי יש לו שני אחים זהים שלא ידע על קיומם • זה מה שעומד בבסיס הסרט הדוקומנטרי "שלושה זרים זהים" שעולה מחר בקולנוע, ושעשוי להתמודד על האוסקר

- דודי כספי, לוס אנג'לס

מחר יעלה בבתי הקולנוע אחד מסרטי התעודה המדוברים ביותר של השנה החולפת: "שלושה זרים זהים" של היוצר הדוקומנטרי הבריטי טים וורדל.

הסרט, שהוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס וזכה בפרס חבר השופטים בקטגוריית סרט תיעודי, מגולל את סיפורם של שלושה גברים זרים לחלוטין, דיוויד קלמן, אדי גלאנד ובובי שפרן, שכל אחד מהם אומץ על ידי משפחה יהודייה באזור ניו יורק בתחילת שנות ה־06.

במהלך לימודיהם בקולג' מתברר לשלושה שהם למעשה שלישייה של אחים זהים שהופרדו בלידתם, כשאמם הביולוגית מסרה אותם לאימוץ. אף אחד מהם לא ידע על קיומם של השניים האחרים לפני התגלית המרעישה.

סיפורם הבלתי ייאמן עשה כותרות בתחילת שנות ה־08, והם הפכו בן־לילה לסלבריטאים מקומיים, לאורחים קבועים בתוכניות אירוח ולרווקים מבוקשים. אלא שלאורך השנים, ככל שהם נברו יותר בסיבות האמיתיות שהביאו להפרדתם ולמסירתם לאימוץ - כך הם נחשפו לאמת אפלה ומטרידה. הסיפור שלהם ריתק עיתונאי אמריקני בשם לורנס רייט, שפרסם כתבה על סיפורם של השלושה במגזין "ניו יורקר" .1995־ב

"שלושה זרים זהים" הופץ בארה"ב על ידי זרוע הסרטים העצמאיים של רשת CNN והוקרן בחודשים האחרונים בשורה של פסטיבלים. הוא זכה בפרס מטעם איגוד מבקרי הקולנוע התיעודי בארה"ב, וגם נמצא ברשימה המקוצרת לאוסקר בקטגוריית סרט תעודה (חמשת המועמדים הסופיים יוכרזו בשבוע הבא).

נוסף על כך, הסרט דל התקציב הכניס בהקרנות המעטות שנערכו בארה"ב יותר מ־21 מיליון דולר, והוא הסרט התיעודי השלישי הכי רווחי של .2018

"סיפורם של האחים יכול היה בקלות להחזיק סדרה בהמשכים", אמר היוצר טים וורדל בתום הקרנת הסרט בלוס אנג'לס, "הסרט משקף את החיבור האנושי ואת האיחוד המופלא שהתרחש בין האחים, אבל הוא גם מותחן של ממש, עבורם ועבור הצופה שמגלה בהדרגה מהי הזהות של כל אחד מהם. הקהל יוצא מהסרט עם תהייה בנוגע לשאלות לגבי זהות, גורל ורצון חופשי".

לדברי וורדל, "כמו האחים, גם אני הגעתי בהתחלה עם ידיעה די רחבה של מה אנחנו עומדים לספר בסרט, אבל במהלך העבודה עליו ראיינו אנשים וגילינו כל הזמן אינפורמציה חדשה - מה שהוביל לסוף שאף אחד מאיתנו לא צפה. במהלך עשיית הסרט לא ידענו כיצד הוא יסתיים".

מבלי לעשות ספוילרים, אחד הטוויסטים בעלילה, שמתרחש בשלב מתקדם בסרט, קשור לזהות היהודית של השלושה, ולדברי וורדל זוהי נקודה שצופים יהודים יתחברו אליה. "אני אמנם לא יהודי, אבל אשתי כן, והסרט היה לה קשה לצפייה. לדבריה הוא חושף דברים שאסור שיהודים יעשו זה לזה, כפי שהיא הגדירה זאת", אמר.

עם זאת, הוסיף וורדל כי "המסר הוא אוניברסלי, ומי שיצפה חייב לזכור שהגרעין המורכב של הסיפור נטוע בתקופה אחרת". עוד סיפר כי "במהלך עשיית הסרט נולד לנו ילד, ואז הבנתי את החיבור הגנטי העמוק שמשפיע על החיים מבלי ידיעתך".

 ??  ?? שלישיית האחים מתוך הסרט "שלושה זרים זהים"
שלישיית האחים מתוך הסרט "שלושה זרים זהים"
 ?? צילום: אי.פי ?? היוצר טים וורדל
צילום: אי.פי היוצר טים וורדל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel