Israel Hayom

תדהמה במערכת המשפט: "הגענו לתחתית; איך הציבור יאמין לנו?"

התבטאויות יוצאות דופן מצד שופטים ופרקליטים בכירים בעקבות חשיפת פרשת המינויים ● בכיר לשעבר בפרקליטות: "רעידת אדמה חסרת תקדים" ● השופטת (בדימוס) ורדה אלשיך: "לסלק את התפוחים הרקובים ולהענישם בחומרה"

- אסף גולן

הסרת צו איסור הפרסום מעל הפרשה המשפטית אתמול, היכתה בהלם את מערכת המשפט בישראל. "הלב בוכה, העיניים קרועות ולא מסוגלות להאמין למה חזה שנגלה לעינינו", אמר שופט מחוזי בדימוס ל"ישראל היום".

גורם בכיר מאוד לשעבר בפרקליטות במדינה אמר כי "אני בהלם מוחלט, זו רעידת אדמה חסרת תקדים. בכל שנות עבודתי הרבות לא נתקלתי במציאות כזו, אין מילים בפי". אחד המגיבים היחידים משופטי בית המשפט העליון היה המשנה לנשיא לשעבר, אליהו מצא, שאמר ברשת ב', כי "הפרשה המשפטית שנחקרת היא מצמררת. יש להתייחס אליה כסרטן שפשה בגוף".

מי שמתייחסת בזהירות אך בחריפות לפרשה היא השופטת (בדימוס) ורדה אלשיך, לשעבר סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב.

אלשיך, ששימשה במשך כשבע שנים בתפקיד יו"ר נציגות השופטים הארצית, פרשה מתפקידה .2013־ב "הדברים נאמרים בסייג שאמנם כל שהתפרסם נכון", אמרה אתמול, "או אז מבערים, מסלקים ומענישים בחומרה יתרה את התפוחים הרקובים. הם צריכים בראש ובראשונה להתבייש בעצמם, לאילו תחתיות ביבים הגיעו. בד בבד, זוכרים שיש לנו מערכת משפט לתפארת. מערכת המשפט שלנו היא מקצועית וישרה. דרך מינוי השופטים והרכב הוועדה היא דרך מוערכת המשמשת דוגמה להרבה מדינות בעולם".

השופט (בדימוס) הרן פיינשטיין הביע גם הוא זעזוע עמוק ואמר כי "אם הדברים נכונים, זה סוף העולם, זו רעידת אדמה חסרת תקדים. אי אפשר להמשיך כך, זו קריסה כללית. אני עומד ולא מאמין, אני ממש חרד, אני רוצה בכל הלב להאמין שזה לא נכון. במינוי שופטים עושים לובינג - זה מובן, אבל שוחד מיני?! אם זה נכון, זה סופה של מערכת המשפט ושל השיטה למינוי שופטים כפי שהיא כרגע, וצריך לעשות שינוי כללי".

"מקרה נדיר"

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו, השופט (בדימוס) עודד מודריק הוסיף באופן דומה כי "אם הפרשה נכונה - נחצה הקו המפריד בין בית המשפט לציבור. הרי השופטים לא חכמים יותר ולא נישאים על כל אדם, אלא הם מוערכים כנקיי דעת ומידות. ואם כאן נפלה שלהבת, זה פוגע בכל אמון הציבור במערכת בבסיס עצמו, שעליו עומדת מערכת המשפט בישראל. איך הציבור יאמין עכשיו לשופטים?".

מודריק הדגיש כי "אני רק רוצה לסנגר על המערכת ולהוסיף - האיש האחד יחטא ועל כל העדה תקצוף? פרשייה כזו היא יוצאת דופן במערכת כמעט נקייה לחלוטין, שהוכיחה את עצמה כבר 70 שנה".

השופט (בדימוס) עו"ד דניאל ארנסט סירב להתרגש מהפרשה. לדבריו, "יש בישראל 80 אלף עורכי דין, אלף שופטים ורשמים, והרוב המוחלט שלהם ישר וטוב. אז זה שפעם בתקופה ארוכה יש דיווחים לכאורה על משהו, לא צריך להרעיד את אמות הסיפים. קודם כל יש להוכיח שהיה משהו, ובזה כלל איני בטוח. אבל לצורך הדיון נניח שכן - עדיין הציפייה הציבורית או התקשורתית של טוהר מידות מוחלט מהמערכת היא לא ריאלית ולא הגיונית. יש תפוחים רקובים בכל מערכת. בישראל המצב מצוין ביחס לכל המדינות בעולם, כולל ארה"ב".

 ?? ?? השופטת (בדימוס) אלשיך
השופטת (בדימוס) אלשיך

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel