Israel Hayom

"היתה לנוה הרגשה שאולי הכל מותר"

כוח, היעדר גבולות - ובעיקר מחסור באומרי "לא" ● כך הפכה לשכת עוה"ד למעין חצר ביזנטית ● הבכירים שפרשו מכים על חטא: "כולם סתמו את האף"

- יאיר אלטמן ואבי כהן

לשכת עורכי הדין נמצאת בטלטלה הגדולה בתולדותיה בעקבות הפרשה: המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תדון בישיבת חירום ביום ראשון הקרוב על נבצרות היו"ר נוה, ואם יוחלט כי נבצר ממנו למלא את תפקידו - ייכנס לתפקיד מ"מ ראש הלשכה, עו"ד אורי קינן.

בד בבד, לאחר פרישתם המתוקשרת שלשום של שלושה עורכי דין בכירים מהקואליציה של אפי נוה בלשכת עורכי הדין - המשנה לראש הלשכה עו"ד משה טייב ושני סגניו של נוה, עו"ד מעין אמודאי ושחר אורגד - מתברר כי הדבר נדון כבר לפני זמן רב.

במשך שלוש שנים וחצי עבד עו"ד טייב כמשנה לראש הלשכה של נוה. "בשנים הראשונות הוא עשה עבודה טובה מאוד", מספר טייב. "הוא חיזק את מעמדה של הלשכה, ובסך הכל עבדנו יחד לקדם מטרות של הקואליציה". אך לטענתו, ככל שנקף הזמן, ההתנהלות הלכה ונעשתה בעייתית יותר: "הוא הקיף עצמו באנשים שנתנו לו תחושת ביטחון מוגזמת והיתה איזושהי הרגשה שאולי הכל מותר".

עם הזמן, כך הוא מספר, הלשכה, לטענתו, הפכה ל"מועדון חברים", כשרק דעה אחת היתה לגיטימית - והיא הדעה שנשבה מלשכתו של נוה. למי שהעביר ביקורת - נעשתה דהלגיטימצי­ה, לטענתו. ביקורת אמיתית, כך טוען טייב, היתה לא לגיטימית, "ואף אחד לא פצה פה".

טייב מסביר את העניין באישיותו של נוה. "אפי הוא ראש לשכה כריזמטי וחזק מאוד, יודע לחבק ולתת הרגשה שיש גב מאחוריו, והדברים האלה לא נותנים מוטיבציה לצאת נגדו, והציבור נשכח".

הקש ששבר את גב הגמל

עו"ד טייב מסביר כי השלושה דנו באפשרות הפרישה ב־3־4 החודשים האחרונים ללא קשר לפרשות האחרונות. "כל פרשה הוסיפה עוד פן בעייתי. כל התנהלות הוסיפה איזשהו נדבך, ובסופו של יום נאלצנו לעשות את המעשה הזה. הקש ששבר את גב הגמל הוא שראינו שריח לא טוב עולה מהלשכה, וכולם סותמים את האף".

גם לאור הפרסומים כי נוה צפוי להכריז כי נבצר ממנו למלא את תפ

קידו, עו"ד טייב איננו ממהר לחזור לתפקיד. "הרעיון היה לצאת באמירה ערכית שתחזיר ולו במעט את אמון הציבור בלשכה. כעת ימים יגידו, מוקדם לדעת אם הלקח נלמד".על הפרשה האחרונה הוא אומר כי "זו פרשה קשה מאוד. אני מאוד־מאוד מקווה שהדברים יתבררו כלא נכונים. יש לנו מערכת משפט חזקה, ואני מאמין ומקווה שנעבור את זה בצורה טובה ואיתנה".

"נדרש שינוי עמוק"

עו"ד טייב מסביר מדוע בעצם לא נשאר בתפקידו. לדבריו, "לאורך כל הזמן הזה נשארנו כדי לנסות ולתקן מבפנים וכוחנו היה מוגבל, אבל בהחלט יש פה אלמנט של חוסר אמון בכך שהדברים ישתנו ממה שהיה צריך להיות. אנו זקוקים לשינוי עמוק בלשכה".

סגנו של נוה, עו"ד מעין אמודאי שפרש שלשום, אמר כי "עשינו זאת כאמירה ערכית. יש רגע שצריך להגיד מספיק. לכן אנו, כסיעה עצמאית, עשינו את מה שיאפשר לנו לישון טוב בלילה. אני מקווה שהתפטרות שלנו תאפשר לעוד אנשים לצאת מההלם, וחייבים לדבר בקול צלול וברור ולפעול לשיקומה של לשכת עורכי הדין".

עו"ד אורי קינן, שמונה לראש הלשכה בפועל, אמר ל"ישראל היום" כי "אני מאחל לכל המעורבים בחקירה שינוקו. אין ספק כי אלו ימים קשים למערכת המשפט, אולם אני בטוח שנכונו לנו ימים טובים יותר ולשכת עוה"ד תדע לצעוד קדימה בהצלחה".

חבר הוועדה למינוי שופטים, ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) צייץ בטוויטר כי "זו זכות ושליחות עצומה לכהן בוועדה לבחירת שופטים, ועלינו, חברי הוועדה, מוטלת החובה המוסרית הגבוהה ביותר לשמור עליה נקייה מכל רבב".

ח"כ נורית קורן (הליכוד), חברת הוועדה לבחירת שופטים, הוסיפה כי "לאור הפרשה, הגעתי היום למתן עדות, אך לא היה לי מה להוסיף לחקירה המתנהלת. אני סמוכה ובטוחה כי גורמי החקירה יעשו את עבודתם נאמנה למען אמון הציבור במערכת המשפטית".

המשנה לראש הלשכה עו"ד טייב: "היתה דעה אחת לגיטימית בלשכת עורכי הדין - והיא הדעה שנשבה מלשכתו של היו"ר נוה; אף אחד לא פצה פה"

 ?? ?? נוה. "כריזמטי ויודע לחבק" צילום: גדעון מרקוביץ
נוה. "כריזמטי ויודע לחבק" צילום: גדעון מרקוביץ
 ?? ??
 ?? ?? עו"ד טייב. פרש
עו"ד טייב. פרש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel