Israel Hayom

פרשת הקרינה במגדל העמק: קו המתח יועתק

בעקבות חשיפת "ישראל היום": חברת החשמל תפחית במחצית את קרינת החשמל בסמטה עם תחלואת הסרטן החריגה ● לא יעבור מעל בתי תושבים

- עדי חשמונאי

חברת החשמל תפחית בכ־05 אחוזים את קרינת החשמל מקו המתח העליון בסמטה עם תחלואת הסרטן החריגה במגדל העמק כבר במהלך חודש פברואר, כפי שנחשף לראשונה באתר "ישראל היום".

הדבר סוכם בפגישה שהתקיימה שלשום בין יו"ר חברת החשמל יפתח רוןטל, מנכ"ל החברה אופר בלוך ובכירים נוספים בחברת החשמל לבין ראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה ובכירי העירייה. כמו כן, התרצתה חברת החשמל לבקשת העירייה לבצע תכנון להעתקת הקו למקום מרוחק מבתי המגורים. התקציב לביצוע העבודות יגויס על ידי העירייה.

"את הפגישה יזם ראש העיר, ואחד הדברים המרכזיים שהובילו לקיומה היה החשיפה ב'ישראל היום' וההד התקשורתי שנוצר אחריה", אמר אורן הלמן,

סמנכ"ל בחברת החשמל, "המטרה של כולם היתה למצוא פתרון שיביא בחשבון את החששות של התושבים".

כזכור, ב־42 בדצמבר נחשף כאן לראשונה כי יותר ממחצית תושבי סמטה קטנה במגדל העמק לקו במחלת הסרטן, וחלקם אף נפטרו. התושבים הביעו חשש כי הגורם לתחלואה החריגה נעוץ בקו המתח העליון החוצה את הסמטה לאורכה ובמרחק של 15 מ' בלבד מהבתים, בניגוד לתקנות הבטיחות שלפיהן המרחק המינימלי בין קו מתח עליון לבתי מגורים לא יפחת מ־02 מ'.

בדיקת קרינה שהוזמנה מחברת "דריה מהנדסי בריאות" על ידי אחד התושבים החמירה את החששות. הבדיקה, שבוצעה באוגוסט האחרון בשעות שאינן שעות שיא צריכת החשמל, הצביעה על חריגות מסף הקרינה המומלץ על ידי המשרד להגנת הסביבה. בשעה שסף הקרינה המומלץ לחשיפה ממושכת עומד על 2 מיליגאוס בממוצע לשנה, הקרינה שנמדדה בחזיתות הבתים הצביעה על חריגה של פי שבעה מהסף המומלץ ועמד על 14.3 מיליגאוס. גם בתוך הבתים עמד שיעור הקרינה על 4 מיליגאוס בממוצע - פי שניים מסף הקרינה המומלץ.

"הערכים הם נמוכים מאוד ואין סכנה מקרינה בקו הזה", הוסיף הלמן, "אבל אנחנו עושים את זה מכיוון שהתושבים חוששים, ולנו יש אפשרות להפחית משמעותית את שיעור הקרינה".

בעיריית מגדל העמק הוסיפו כי קו המתח יועתק מהמקום ולא יעבור מעל בתי התושבים. העלות המוערכת לכך עומדת על 15 מיליון שקלים. עוד הוסיפו כי "סוכם על הקמת צוות שיכלול את מנהל המחוז בחברת החשמל ונציגי משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד השיכון והבינוי למטרת גיוס ואיגום תקציבים להעתקת הקו".

 ?? השכונה במגדל העמק צילום: גיל אליהו/ג'יני ?? "ישראל היום", 26.12.2018
השכונה במגדל העמק צילום: גיל אליהו/ג'יני "ישראל היום", 26.12.2018
 ?? ?? תושבי השכונה צילום: גיל אליהו/ג'יני
תושבי השכונה צילום: גיל אליהו/ג'יני

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel