Israel Hayom

נחוצה רפורמה בלימודי הנהיגה

- אורי אדלמן הוא ד"ר לחינוך

בכניסה לעיר חלם היה מתוח גשר רעוע המט ליפול, שכל המו ניח עליו את כף רגלו ׂשם את נפשו בכפו. מדי שנה גרם, ַרְחָמָנא ִלְצַלן, למותם ופציעתם הקשה של אין סוף צדיקים. ישבו חכמי הכרך על המדוכה ואחרי דין ודברים ממושך הגו רעיון מקורי לפו תרון הבעיה: הלכו ובנו בית חולים מתחת לגשר המסוכן, לטיפול מסור ומידי בנפגעים הרבים.

החכמים בימנו נטלו את ההמצאה הנבונה של אבותיהם מאותה עת והכריזו, כי אוחז בהגה שעובר את מבחן הרישוי - הבודק רק ִמְצָער מתוך מיומנויות הנהיגה הנדרשות לפי תכנית הלימודים שהם עצמם כתבו - לא יהיה רשאי לאוחז בהגה בגפו במשך שישה חודשים, עד שלא ַיְמִציא חתימה של אחד ההורים, שיצהירו כי נסעו בחברתם של יוצאי חלציהם ומצאו אותם ראויים לאחוז בהגה בכוחות עצמם. זה בית החולים הראשון שחכמי התחבורה הגו.

נהגי ישראל, ובכללם הורים, אינם בקיאים בכל מיומנויות הנהיגה. מחקר מעשי הוכיח שרק 7% מכלל נהגי משאיות מקצוו עיים במדינת ישראל שולטים בכל המיומנויות, שלא לדבר על נהגי רכב פרטי שאחוז שליטתם נמוך ודאי יותר. במקרה אסון, טבעי להטיל את האחריות על כוחות חיצוניים במקום להאשים את עצמך. אך את השאלה הזו צריך לשאול עכשיו: בידי מי עדיף להפקיד את מלאכת ההכשרה, בידי נהג "ממוצע", או בידי מומחה?

צעיר או צעירה אשר חייהם חשובים להוריו החפצים לישון בנחת בלילות, יבקשו מהמורה להכשירם לשליטה בכל 52 מיומנויות הנהיגה ולא לשלוח אותם להבחן בתום 28 שיעורי מינימום, שהם בית החולים השני שנבנה על ידי חכמי חלם בני דורנו. בתום הליו מודים ִיָּבָחנו התלמידים על ידי בוחנים שהוכשרו במיוחד למטו רה זו ואושרו על ידי מנהל אגף הפיקוח על מורי הנהיגה, בוחני הרישוי וקציני הבטיחות במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

רק הללו בקיאים בכל המיומנויות. בוחני נהיגה רגילים לא הוכשרו, למגינת הלב, לבחון את כולן. גם משך הזמן שהוקצב למבחן רשמי, אינו מספיק למטרה זו.

ואולי נתחיל את המיזם הניסיוני בליווי אקדמי, שייבחן באופן אמפירי, מבוקר ושיטתי את השיפור. רק מחקר רציני יוכל להצו ביע על ההבדל שבין למידה, הכשרה ובחינה מעמיקים ויסודיים, לבין איכות הנהגים מתוצרת מסלול ההכשרה הקיים כיום, שמו פירותיו הארורים שבענו.

הצלחת מחקרנו תסיר את העומס מעל בתי המשפט, תקצר את ההמתנה הממושכת למבחני הנהיגה, תוריד את הנטל מעל כתפי הורים לנסוע עם ילדיהם מחצית השנה, ולחתום על היתר להרוג או להיהרג.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel