Israel Hayom

ממליך השופטים

- יוסי ביילין

א ני בטוח ששרת המשפטים איילת שקד נחרדה, כמוני, מן החשדות המדהימים בראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, ובמי שקידם לשיפוט. אני משוכנע שסיפור השוחד המיני מפתיע אותה ומצער אותה.

אבל היא איננה משקיפה מן הצד, היכולה להסתפק בספיקת כפיים, וגם לא רק ראשת מערכת שבזמן כהונתה התרחשה פרשה חמורה, אשר אותה לא יכלה למנוע. איילת שקד זרעה סופה בדרך שבה פעלה כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים.

כדי לממש אג'נדה אידיאולוגי­ת מוצהרת, שעניינה שינוי אופיו של בית המשפט, היא הקימה ציר עם אפי נוה, ומנעה - לראשונה בהיסטוריה - את מינויו של נציג האופוזיציה בכנסת, לוועדה.

נציגי הקואליציה עם נציגי עורכי הדין יצרו רוב קבוע בוועדה, ויכלו למנות את רוב השופטים החדשים על פי החלטתם. נוה חש כממליך שופטים, כפי שלא חש לפניו שום נציג של לשכת עורכי הדין בוועדה, והשפעתו היתה אכן משמעותית מאוד, תוך שהוא מאפשר לשקד, במסגרת הברית הבלתי קדושה ביניהם, לממש את חלומה השמרני.

הוועדה לבחירת שופטים היתה, בעיני שרי משפטים מימין ומשמאל, שטח הנמצא מחוץ לתחום הפוליטי. המטרה היתה להבטיח את המעמד המיוחד שיש בעולם לבית המשפט בישראל, למנות את הטובים שבעורכי הדין לשופטים, ואת הטובים שבשופטים לערכאות הגבוהות. לא תמיד הוגשמה המשימה, לא פעם התגלו כשלים, כמו גם שופטים שסרחו.

כלי אידיאולוגי

המערכת ידעה כיצד לטפל במקרים אלה וכיצד להרחיק אותם ממנה. הוועדה לא היתה אף פעם כלי אידאולוגי בידי שרי משפטים, אך ברגע שהפכה לכלי כזה, יכלו גם חברי ועדה אחרים להשתמש בה ככלי עבור מטרותיהם־שלהם.

שר המשפטים בקדנציה הבאה יצטרך לעשות מאמץ גדול כדי להחזיר עטרה ליושנה, ולנתק באופן מוחלט בין המאמץ לאתר את הטובים והמתאימים ביותר לבין נטיותיו הפוליטיות (שאותן יוכל להביע בתחום החקיקה הממשלתית).

סופה שמאיימת על המערכת

יהיה עליו להיזהר מאוד בסמכויות הרחבות שיימצאו בידיו. שר משפטים רשאי, למשל, לסגור בית משפט בחתימת ידו. הוא לא זקוק לשם כך לא לאישור ממשלתי ולא לאישור הכנסת.

החוכמה היא לדעת את סמכויותיך ולהיזהר מאד בשימוש בהן. מי שממצה אותן רק משום שהן קיימות - עלול לשלם מחיר יקר. איילת שקד היא אדם כישרוני ונחוש, אבל בניסיון לממש באופן מלא את סמכויותיה הפורמליות, היא זרעה רוח, וכיום - היא קוצרת סופה ופוגעת במערכת כולה.

"נוה חש כממליך שופטים כפי שלא חש לפניו שום נציג של לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, והשפעתו היתה אכן משמעותית מאוד"

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel