Israel Hayom

"בכל מצב, השופטת לא תוכל להישאר בתפקידה"

בכיר במשרד המשפטים ל"ישראל היום": "גם אם יתברר שלא התקיים שוחד מיני - יש חשד סביר לניגוד עניינים" מומחה לאתיקה מקצועית: "צריכים לדאוג למנוע הישנות של מקרים כאלו"

- יאיר אלטמן

פרשת אפי נוה מסעירה את המערכת המשפטית ככלל ואת משרד המשפטים בפרט.

בכיר במשרד המשפטים העריך בשיחה עם "ישראל היום" כי השופ טת החשודה לא תוכל להישאר בת פקידה. "לא מדובר בפרשה הדומה בכלל לפרשת השופטת פוזננסקי. כאן הפגיעה באמון הציבור היא עמו קה ורחבה יותר, וגם החשש לעבירות ולחומרתן", הסביר.

אותו גורם הוסיף כי גם בהנחה שלא התקיים שוחד מיני, יתקיים חשד סביר לניגוד עניינים, שכן "המשטרה חושדת שלאפי נוה היתה שליטה כמעט מלאה על נציגיו בווע דה למינוי שופטים, עוד לפני שמונה לאחד מהם בעצמו".

עם זאת, גורם בכיר אחר במער כת המשפט העריך כי עדיין מוקדם להספיד את השופטת. לדבריו, "אנו לא יודעים עדיין למעשה אם התקיים שוחד מיני או לא, פרט לפרסומים כאלה ואחרים על התכתבויות שמח זיקה המשטרה. זה תיק שילך או לשו חד או לכלום, אבל יהיה קשה מאוד להוכיח ניגוד עניינים, שכן אפי נוה לא היה חבר בוועדה למינוי שופטים בזמן שהשופטת מונתה".

"יותר שמועות מעובדות"

צוריאל ראשי, מומחה לאתיקה מקצועית מאוניברסיט­ת אריאל, ציין כי "יש יותר שמועות, הדלפות וספי נים מאשר עובדות. אי אפשר להכריע מבלי שאף אחד יודע מהן העובדות. יכול מאוד להיות שיש פה אנשים שלא נכנסים מתחת לסף הפלילי, אך בוודאי לא מייצגים את הדמות האידיאלית של התפקיד שלהם. ברור לנו שהשופטת האידיאלית היא מי שאין לה שום ניגוד עניינים".

לשיטתו, צריך לבדוק "אם במסג רת המניע לבחירה נגרמו נזקים כל שהם - קודם כל הנזק הישיר, ייתכן שהיא לא ראויה כי לולא ההיכרות עם אפי היא אולי לא היתה נבחרת. אבל הנזק העקיף היותר גדול הוא אמון הציבור בערך המשפט, וזה אחד היסודות הכי חשובים במערכת המ שפט. אם הציבור חושב שהשופטים שלנו לא נבחרים בדרך הישרה, אנחנו יכולים לסגור את הבסטה".

ראשי הוסיף כי "צריך להבין מי תרם את התרומה הכי משמעותית למה שקרה כאן, ואם אני יכול במבט לעתיד למנוע הישנות של דבר כזה".

בתוך כך, אתמול פנתה התנועה לאיכות השלטון, בעקבות פרשת אפי נוה, במכתב דחוף לרה"מ וליועמ"ש - בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבחינת כלל מינויי כל השופטים שמינתה הוועדה למינוי שופטים בעת שכיהן בה עו"ד נוה. "מדובר בפגיעה כה חמורה, שמחייבת בחינה מעמיקה ורוחבית של כל הליך מינוי השופטים בשנים האחרונות. החברה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה לאבד את אמון הציבור במערכת המשפט", נכתב.

כזכור, במסגרת החקירה עולים חשדות לעבירות חמורות של המעורבים בה, ובכללן עבירות של קבלת שוחד מיני ומרמה והפרת אמונים בכל הנוגע למינויים של שופטים. לדברי התנועה, מדובר בעבירות חמורות של פגיעה בטוהר המידות שיש בהן להטיל צל כבד על התנהלות הוועדה בכללותה.

"פגעו בקודש הקודשים"

"הוועדה למינוי שופטים היא קודש הקודשים של מערכת המשפט, ועל כן נדרשת ממנה התנהלות ללא רבב והתנהגות אתית מן המעלה הראשונה", נכתב בין השאר, "כל חריגה מרף שכזה היא פגיעה קשה בראש ובראשונה ברשות השופטת עצמה. ככל שעולים ספקות לגבי תקינות החלטותיה, כך הולך ומתערער אמון הציבור במערכת המשפט ובשלטון בכלל, והמחיר הציבורי לכך עלול להיות קשה".

"החברה הישראלית", כתבו, "לא יכולה להרשות לעצמה את אובדן אמון הציבור במערכת המשפט, האמונה על שלטון החוק במדינה. פגיעה כזו עשויה להיות האבן הראשונה בחורבן היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

 ?? צילום: אתר בתי המשפט ?? השופטת החשודה
צילום: אתר בתי המשפט השופטת החשודה
 ??  ?? פרשת אפי נוה מבט לעתיד
פרשת אפי נוה מבט לעתיד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel