Israel Hayom

משבר חמור במשרד החוץ: "אין כסף לשום פעילות"

בגלל היעדר תקציב: נעצרו כמעט לחלוטין נסיעות של שגרירים ודיפלומטים והזמנת אורחים ● "אנשים בוהים במנורות" ● משרד האוצר: "לא ידוע לנו על שום משבר"

- אריאל כהנא

משבר פעילות קשה במשרד החוץ. מאז תחילת 2019 נעצרו כמעט לחלוטין נסיעות של שגרירים ודיפלומטים ברחבי העולם והזמנת אורחים מחו"ל עקב היעדר תקציב.

אגפי המשרד קיבלו בימים האחרונים כעשרה אחוזים מתקציב הפעילות של שנת ,2018 לצד הנחיה להפיק ממנו את המיטב. כנסים שמשרד החוץ נהג לערוך בכל שנה, מושעים מחוסר תקציב.

הפגיעה הקשה יותר נרשמה בסוכנות הסיוע הבינלאומית משב, שכבר לפני חודשיים עצרה כליל את פעילותה. הסוכנות, שהיא הזרוע החשובה ביותר של ישראל בעשרות מדינות מתפתחות בעולם, מכשירה בכל שנה אלפי משתלמים מרחבי העולם בתחומים שונים כגון חקלאות, טכנולוגיה והוראה. ההכשרות נעשות בארץ וגם ברחבי העולם והפכו במדינות רבות למנוף המרכזי בקידום הקשרים עם ישראל. עם זאת, בחודשיים האחרונים הפעילות הופסקה לחלוטין מחוסר תקציב.

"אנשים בוהים במנורות, אין עבודה", תיאר את המצב אחד העובדים בהתכתבות פנימית. הוא הוסיף כי ההערכה היא שרק כניסתו של שר חדש למשרד לאחר הבחירות עשויה להביא להזרמת תקציבים ולחידוש הפעילות, אך הדבר יקרה רק בעוד כמה חודשים, ומשמעות הדבר ששנת פעילות שלמה עלולה לרדת לטמיון.

כמה שגרירים ברחבי העולם תיארו את המצב במילים קשות מאוד. "גם במונחים של קיצוצי התקציב במשרד החוץ זהו משבר שלא היה כמותו. מדובר בקטסטרופה שלא מאפשרת לקיים פעילות מינימלית. אי אפשר לנסוע לשום מקום, אין כסף לפעילויות, אפילו התקציב השנתי לטקס הבסיסי של יום העצמאות ירד לאפס", אמר אחד השגרירים. עמיתיו תיארו מצב דומה. מנגד, שגריר אחר אמר כי קיבל כמחצית מהתקציב של .2019 הרקע למשבר הוא ההפחתה החדה בתקציב משרד החוץ במסגרת התקציב הדו־שנתי לשנים 2019-2018 שעליו הוחלט אשתקד. מ־6.1 מיליארד שקלים לשנה ירד הסכום ל־3.1 מיליארד, שהם ההוצאות הקבועות על משכורות, שכירת מבנים וכדומה. הקיצוץ בסך 300 מיליון בא על חשבון הפעילות.

"אין משבר"

ממשרד האוצר נמסר כי "לא ידוע לנו על משבר. ככל שיש כזה הוא כתוצאה מיוזמה של הנהלת משרד החוץ בלבד. ה'בעיה' לכאורה בתקציב נוצרה בשל אי עמידה של הנהלת משרד החוץ בסיכומים שהיא עצמה חתמה עליהם. הבעיה בהתנהלות בין המשרדים היא חוסר יכולת הנהלת משרד החוץ להסכים על צעדים חלופיים לסעיפים שאותם היא הפרה. אנו זמינים לקיום דיון ענייני לקידום צעדים חליפיים לסעיפים שבהם משרד החוץ אינו עומד בהתאם לסיכומי העבר".

 ?? צילום: נעם ריבקין פנטון ?? משרד החוץ. "אי אפשר לנסוע לשום מקום"
צילום: נעם ריבקין פנטון משרד החוץ. "אי אפשר לנסוע לשום מקום"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel