Israel Hayom

"לא יהיו עיכובים ביישום חוק המזומן"

מנהל רשות המסים גילה: סירבתי להחריג מהחוק את עוה"ד "צריך להגביל את השימוש בכספים המגיעים ממקורות עלומים"

- זאב קליין

"עורכי הדין דרשו שנחריג אותם מחוק צמצום השימוש במזומן", כך גילה אתמול ערן יעקב, מנהל רשות המסים, שדיבר בכנס שקיימו איגוד לשכות המסחר ומשרד מ. פירון.

יעקב סיפר כי עורכי הדין טענו כי "בעולם הפלילי משלמים הרבה פע מים במזומן", אך לדבריו, החוק נועד בדיוק למקרים אלה, שבהם צריך לה גביל את השימוש בכספים המגיעים ממקורות עלומים. בקשר לדרישות של חברי כנסת ואחרים לדחות את תחולת החוק, הבהיר יעקב: "ניתן מספיק זמן להפנמת החוק, אך לא יהיו דחיות".

ערן יעקב, שפתח את הכנס בת גובות לתלונות הרבות שעלו נגד החוק המגביל את השימוש במזומן והדרישות לדחות את תחולתו, הוסיף: "יצאנו בקמפיין רחב בכל כלי הת קשורת. אנו נמצאים בכל מקום עם הסברים מפורטים, קיימנו באמצעות העיתונות מענה לפניות ציבור ונת נו 'שאלות ותשובות'. אני לא מכיר חוקים רבים שהיה בהם התהליך הזה, כך שאני בטוח שרוב הציבור יודע. כמו כן, בתשעת החודשים הראשונים לא יחולו סנקציות על הפרות החוק, ולכן אין שום משמעות לדרישות לזמן נוסף להפנמה או לדחייה של יישום החוק. ניתן מספיק זמן להפ נמה, ואנו לא נאפשר דחיות נוספות".

יעקב הדגיש כי "בכל העולם השי מוש במזומן הולך ופוחת, זו המג מה אפילו בסין. החידוש המשמעותי בחוק הוא שאנו כבר לא מתנהלים רק מול הנישום, מול העוסק, אלא הע ברנו חלק מהאחריות למשלם עצמו - לאדם הפרטי. עד היום רק העוסק היה אחראי, ומעתה גם למשלם יש חובה ואחריות".

החוק לצמצום השימוש במזומן, שנכנס לתוקפו ב 1 בינואר השנה, מגביל את האפשרות של כלל הציבור להשתמש בכסף מזומן מעל התקרה שנקבעה, ואמור לשנות את הרגלי הצריכה של כולנו, במובן זה שהוא מנסה לעודד את הציבור לעבור לא מצעי תשלום דיגיטליים כדי שאלה יחליפו בעתיד את המזומן לחלוטין.

ההגבלה על השימוש במזומן היא חלק מהמאבק של מדינות בעולם בהון השחור. הניסיון המצטבר בעולם הוא שההון השחור רע מאוד למדינה, אך הטיפול בצמצומו לא יכול להסתיים במאבק בעבריינים, הוא חייב ללכת יד ביד עם מס שנתפס בעיני הציבור כ"צודק" או "סביר".

כשמס החברות עמד על 61% בשנות ה 80 והגיע לשיא של יותר מ 66% ב ,1985 הציפייה לתשלום מס אמת היתה לא סבירה. המס הגבוה היה כמעט בגדר המלצה, ובכך המדינה למעשה חינכה את הציבור שלא להתייחס ברצינות לתשלום המס. מדינה שאינה מדי נה קומוניסטית לא אמורה להיות השותפה הבכירה ברווח מיזמות, מעבודה ומהשקעות.

בעיית הפופוליזם

בעקבות משבר כלכלי אחרי 1986 שיעור מס החברות צנח ל .36% אך הפלא ופלא, גביית המס לא צנחה כלל, כי באותן שנים הוקם "קומנדו מס הכנסה", שהגביר את האכיפה. זו הנוסחה המקובלת מאז בעולם החופשי - הורדת המס והגברת האכיפה והענישה. מאז מס החברות המשיך לרדת, בארץ כמו בעולם, במהלך שהפך לתחרות על כניסתן של חברות גלובליות למשק. ב 2011 המס הגיע כבר ל 24% ועד כה היה אמור לרדת ל ,18% אך המתווה עוכב בעקבות המחאה החברתית, שפעלה בכיוון ההפוך לרצוי. בעיית הפופוליזם קיימת בעולם כולו. בצרפת, הנשיא הקודם פרנסואה הולנד נענה בחיבוק לקריאות להזניק את המס השולי לעשירים ל ,75% אך בפו על לא הצליח להעלות את גביית המס מהעשירים, והציבור נאלץ להסתפק בהעלאה וירטואלית באחוזים.

חוק צמצום השימוש במזומן יכול לסייע במלחמה בהון השחור, רק אם הממשלות הבאות יקצצו במס ליחידים ולחברות ויקרבו אותנו לפחות אחוזים ויותר שקלים. זה גם ירחיק אותנו ממס שפ תיים למס אמת.

 ??  ??
 ?? צילום: דודו גרינשפן ??
צילום: דודו גרינשפן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel