Israel Hayom

ככה לא בוחרים שופטים

- יוסי הדר

עוד מוקדם לומר לאן תתפתח הסערה המשפטית שנחשפנו אליה, אך אם החשדות שפורסמו לעת עתה על שוחד מיני ואחר בת מורה למינוי שופטים אכן נכונים, מדובר בפרשה חמורה מאין כמותה, בהשחתה של מערכת המשפט ובפגיעה קשה מאוד של אמון הציבור בה.

כן, בעולם מושלם היכל המשפט אכן משול להיכל הקודש, שבו נחרץ הגורל של האדם הפשוט ושל שועי ארץ בשוויון מוחלט, והציבור צריך להיות סמוך ובטוח שאכן נעשה משפט צדק. לצערנו, התמונה האמיתית רחוקה מהאוטופיה הזו, משלל סיבות: עסקאות טיעון מרובות, סחבת במערכת המשפט ועוד. אך בכל זאת, יש שופטים בירושלים ומרביתם עושים עבודתם נאמנה. חשוב גם לזכור את העובדה הזו ולא להטיל רפש כעת במערכת כולה.

עם זאת, לא כל ביקורת על מערכת המשפט צריכה להיהדף מייד בטענה הפבלובית של פגיעה בשלטון החוק, הרס הדמוקרטיה וקלישאות נוספות. המקרה החמור מאין כמותו שנגלה מולנו - אם אכן יאומתו החשדות שלפיהם עורך דין, שופטות ושופטים סרחו - אמנם אינו קשור ישירות בדרך בחירתם של השופ טים בישראל, אבל הוא שב ומעלה מחדש את המחלוקת סביב הוועדה לבחירת שופטים.

שלא יספרו לנו סיפורים - בחי רת השופטים על ידי הוועדה היא פרי מובהק של דילים, של "שמור לי ואשמור לך" ושל מקח וממכר. שופטי העליון, המצביעים בדרך כלל כמקשה אחת, מציגים את מועמ דיהם. גם הפוליטיקאי­ם מקדמים את בחירותיהם ונציגי לשכת עורכי הדין את אלה שלהם. קואליציות כאלה ואחרות נרקמות כדי לקדם מועמד אחד ולפסול מועמד אחר, ואין ערב לכך שבסופו של דבר השופטים הראויים ביותר ייבחרו. ככה לא בוחרים שופטים.

בהחלט יש מקום לבדוק מדוע ברוב המדינות הדמוקרטיות והלי ברליות, וארה"ב בראשן, ממונים השופטים בדרך אחרת ולא בוועדה עמוסת דילים לעייפה. גם בישראל יש למצוא דרך דומה, שבה הרשות המבצעת והפרלמנט ממנים את השופטים, תוך הקפדה כמובן על איזו נים ובלמים המתאימים למקומותינו, דירוג ראוי של המועמדים ואולי אף שימוע מכבד בפני הציבור.

מערכת המשפט צריכה תיקון. רק לאחרונה היינו עדים לפרשת המסרונים המחפירה שבה היתה מעורבת השופטת רונית פוזננסקי כץ. בית הדין המשמעתי החליט להדיחה, אך לפני ימים אחדים השיב אותה בג"ץ לכהונתה כשופטת. פרשת נוה והשופטות שבה ומערערת את אמון הציבור במערכת המשפט - אמון שהוא חיוני כל כך לדמו קרטיה. שכן בלי שופטים בעם, אנה אנו באים?

שלא יספרו לנו סיפורים - בחירת השופטים על ידי הוועדה היא פרי מובהק של דילים, של "שמור לי ואשמור לך". אין ערב לכך שבסופו של דבר השופטים הראויים ביותר ייבחרו

 ?? הכותב הוא מנכ"ל רדיו ארץ ושימש כתב לענייני משפט ברשת ב' צילום: אורן בן חקון ?? בית המשפט העליון
הכותב הוא מנכ"ל רדיו ארץ ושימש כתב לענייני משפט ברשת ב' צילום: אורן בן חקון בית המשפט העליון
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel