Israel Hayom

היסטוריה רפואית: לראשונה בישראל - רובוט הוציא ריאה שלמה מחולה

המנותח שעשה היסטוריה: לראשונה בארץ - רובוט הוציא ריאה שלמה מחולה

-

גדעון לוי (58) ממיתר הוא החולה הראשון בארץ - ואחד הראשונים בעולם - שנותח בסיוע רובוט כדי להוציא מגופו ריאה שלמה. הניתוח הרובוטי בוצע בבית החולים בילינסון, ושלושה ימים לאחר מכן לוי כבר חזר לביתו ולחיק משפחתו.

לוי עשה היסטוריה נוספת כשהיה ב 2014 לחולה ה 500 בישראל שעבר השתלת ריאות. הוא סבל במשך שנים ממחלה שפוגעת קשות בת פקוד הריאות, אמפיזמה. לאחר הש תלת הריאה הוא חזר לתפקוד מלא. "גדעון נמצא אצלנו שנים במעקב, ובאחרונה מצאנו בריאה הישנה שלו, שסבלה מאמפיזמה, גוש קטן, סרטן בשלב מוקדם", מספר פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בבילינסון. הרופאים החליטו לעקור את הריאה. בדרך כלל נעשה ניתוח שכזה בפתיחה מלאה של בית החזה ומשך ההחלמה נמשך כשבוע.

מילטון סאוטה, מנהל המחלקה לניתוחי חזה בבילינסון שביצע את הניתוח, הוסיף: "יש לנו קרוב ל 20 חולים שעברו השתלת ריאה ושפיתחו סרטן בריאה המקורית, ולכולם עשינו כריתה שלמה של הריאה. את החולים הקודמים ניתחנו תוך פתיחה מלאה של בית החזה. אצל גדעון החלטנו לעשות את הניתוח בעזרת רובוט. זה הרבה פחות טראומטי לגוף. המנ תח הראשי, ד"ר יורי פסחוביץ', ואני, עושים בגוף המנותח ארבעה פתחים קטנים, שמהם נכנסות זרועות רובוט ומצלמה. פסחוביץ' הלך לקונסולה של הרובוט והתחיל לתפעל את הזרו עות והמצלמה. בעזרת זרועות הרובוט מנתקים את כלי הדם שמחברים את הריאה, ואני סגרתי בעזרת שדכן את כלי הדם. את הריאה הוצאנו דרך חתך בגודל ארבעה סנטימטר. אחרי שלו שה ימים החולה הלך הביתה כשהוא בסדר גמור. תהליך של ריפוי פצעים אצל מושתלים הוא לא הכי טוב, ולכן יש עדיפות לשיטה כזו, ללא חתכים גדולים". לוי לא חשש להיות המנותח הראשון בטכנולוגיה הזו בארץ: "זה היה הכי כיף, להשתחרר אחרי שלו שה ימים. עברתי בעבר כל כך הרבה ניתוחים, אז בניתוח כזה לא שוברים צלעות ולא פותחים חתך גדול".

יש לציין כי ניתוחים עם רובוט כבר בוצעו בעבר בארץ, אבל לא כזה.

 ?? צילום: קוקו ?? צוות המנתחים עם לוי. נושם לרווחה
צילום: קוקו צוות המנתחים עם לוי. נושם לרווחה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel