Israel Hayom

מעצמת אנרגיה: ארה"ב היא יצרנית הנפט הגדולה בעולם

לפי דו"ח סוכנות האנרגיה הבינ"ל, הביקוש לנפט בעולם ימשיך לעלות בקצב של 1.3 מיליון חביות ביום ● ארה"ב צפויה להגדיל את התפוקה ותשמור על רמת המחירים

- ערן בר־טל

מאז נכנס לתפקידו, עושה הנשיא דונלד טראמפ כל שביכולתו להוזיל את הסחורה האמריקנית ולהסיר חסמי יצוא. על הריבית, כפי שראינו, הוא לא ממש יכול להשפיע, אבל על מחירי הנפט דווקא כן.

לפי דו"ח שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה שלשום, גדלה תפוקת הנפט של ארה"ב והיא כעת יצרנית הנפט הגדולה ביותר בעולם. זאת, במקביל ללחץ של טראמפ על יתר מדינות הנפט לנהוג כמותו ולהעלות את תפוקת הנפט.

פחות מ־36 דולר לחבית

אך המאמצים שלו בעולם עולים פחות יפה, בעיקר מכיוון שרוסיה הובילה, יחד עם מדינות אופ"ק, הסכמה בדצמבר לקצץ בתוך חודש את תפוקת הנפט שלהן ביותר ממיליון חביות ביום. רוסיה, כמובן, שואפת למקסם את מחיר חבית הנפט ולגרוף הכנסות מרביות. כפי שראינו בעבר, הסיכומים האלה לא תמיד מצליחים להחזיק מעמד, מכיוון שכל אחת מהמדינות מקווה שהיתר יצמצמו את התפוקה והן יוכלו להמשיך למכור במחירים הגבוהים ולהר־ וויח יותר.

בינתיים, למרות העליות במחירי הנפט בשבוע האחרון, הרי שבסיכומו של הרבעון האחרון של ,2018 מחירי הנפט בעולם צנחו בלפחות .30% מי שהובילה את הירידות היא ללא ספק ארה"ב, שמגבירה קצב. כעת חבית נפט ברנט נסחרת בפחות מ־36 דולר בארה"ב, אך באגן הים התיכון המחירים מעט גבוהים יותר. בסוכנות האנרגיה מעריכים שהגברת התפוקה בארה"ב תמשיך לבוא על חשבון המכירות של רוסיה וסעודיה. לפי אותן הערכות, גם בשנה הקרובה הביקושים לנפט ימשיכו לעלות בקצב של יותר מ־3.1 מיליון חביות בחודש.

המטרה: להוזיל עלויות

כפי הנראה, ארה"ב תנסה לנגוס את מרב העליות בביקושים, כך שהיא תמשיך להשפיע על התמתנות המחירים בעולם. לנשיא טראמפ הדבר חשוב במיוחד, כדי להוזיל את עלויות הייצור בארה"ב. במקביל, הוא כמובן נלחם על הורדת מכסים על סחורות מארה"ב ויתר מחסומי סחר, וכן הוא ממשיך לנסות להשפיע על הבנק המרכזי שלא להעלות את הריבית. כל הצעדים האלה עשויים להביא את התשובה לצמיחה המדשדשת.

 ?? צילום: רויטרס ?? אסדת נפט אמריקנית
צילום: רויטרס אסדת נפט אמריקנית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel