Israel Hayom

משרד הכלכלה מקדם: מכרז אשראי לעסקים קטנים

המשרד יסייע להקמת מערך אשראי חוץ בנקאי בהיקף של מיליארד שקלים ● עסקים אלה מהווים יותר ממחצית מהתוצר, ונהנים רק מרבע מהאשראי במשק

- זאב קליין

משרד הכלכלה והתעשייה יוצא במכרז חדש: מקדמים את התחרות בשוק האשראי לטובת עס קים קטנים ובינוניים.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, פונה לגו פים שאינם בנקים לצורך הקמת מערך אשראי חוץ בנקאי לעסקים, בהיקף של מיליארד שקלים. במסגרת זו, פרסמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מכרז לקידום אשראי חוץ בנקאי.

פרסום זה בא בהמשך לסיכום של שר הכלכלה, אלי כהן וסגן שר האוצר, יצחק כהן, לפעול לקידום התחרות בשוק האשראי לעסקים קטנים על ידי גופים מוסדיים לא בנקאיים, באופן שיהווה תחרות למערכת הבנקאית.

במסגרת המכרז, יסייע משרד הכל כלה בהיקף כולל של 50 מיליון שקלים לגופים שיקימו מערך אשראי לעס קים. במכרז יוכלו לזכות שתי חברות שיתחייבו להעמיד את האשראי הג בוה ביותר לעסקים קטנים ובינוניים, בהיקף שלא יפחת ממיליארד שקלים )חצי מיליארד כל גוף(.

למכרז יוכלו לגשת חברות למתן אשראי שיתקשרו עם גוף מוסדי, או הגוף המוסדי בעצמו, שמתחייבים לה חזיק אשראי בהיקף של לפחות 500 מיליון שקלים בתוך 5 שנים. כל האש ראי הזה ייועד לעסקים קטנים ובינו ניים. בנוסף, תיק האשראי יהיה עם מח"מ )משך חיים ממוצע( של לפחות חצי שנה.

העסקים הקטנים והבינוניים מהווים 54% מהתוצר העסקי, אך נהנים רק מכ 25% מהאשראי לעסקים במשק. הדבר נובע בין היתר בשל העובדה שכיום שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים נשלט באופן כמעט בלעדי על ידי המערכת הבנקאית, ושני הבנ קים הגדולים שולטים בכשני שלישים מהאשראי לעסקים.

צורך בקידום התחרות

הצורך בקידום התחרות עלה בשורה של ועדות ציבוריות, החל מוועדת זקן בשנת ,2013 בהיותו המפקח על הב נקים, ועד ועדת שטרום בשנת .2016 הוועדות עמדו על כך ש"התלות הג דולה של העסקים הקטנים והבינוניים במקורות האשראי של הבנקים מאפש רת לבנקים לנצל את כוח השוק שלהם במגזר זה".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? חנויות בשוק ביפו
צילום: יהושע יוסף חנויות בשוק ביפו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel