Israel Hayom

תיק :4000 ילקוט הכזבים

- סמדר בת אדם

ייתכן שהמרוויח הגדול מ"תיק הכזבים מס' "4000 הוא דווקא אתר החדשות "וואלה!", שהדהוד המילה "שוחד", ועוד מצד רה"מ, קשר לו כתרים כאילו היה ערוץ חדשות מרכזי ומוביל. אך אם היו מציבים את השאלה "מיהו המרוויח" בת חילת הדרך, כפי שאמורה להתנהל חקירת פשע, היתה הפרשה גוועת בעודה בִאיבּה. כי מבחינה תקשורתית, ברור כשמש שבתקופה המדוברת נתניהו כבר היטיב להשתמש ברשתות חברתיות כדי לדבר אל הציבור מעל לראשה של התקשורת הממוסדת, ולא היה מסתכן בעבירת שוחד כדי לקבל את מה שבעצם כבר יש לו.

מי שהסתירו מכם את האמת בימי העקירה של שרון, מע וותים את העובדות גם היום. הם, שכבר הודו ב"איתרוג" התק שורתי שהעניקו לרה"מ לשרון, בונים על זיכרוננו הקצר, וסו מכים על היכרותנו החלקית עם יחסי התן וקח של היחצ"נות, והאינטרסים הרוחשים מאחורי כל ידיעה או דיווח. הטבה תקשורתית - לא זו בלבד שלא נמצאת בשום הגדרה מש פטית של שוחד, אלא שהיא לחם חוקה של התקשורת; אם תיקבע כעבירה פלילית, ניאלץ להשליך לכלא חצי מדינה.

אבל לצד כזב התמורה, הופץ גם כזב השוחד, הנוגע לסוגיות הַאְסָדָּרה )רגולציה(. העיתונאי אבי וייס, עורך האתר "טלקום ניוז", אסף, תיעד וניתח את העובדות הרגולטוריו­ת, והתמונה שהוא חושף מאירה את כל הפינות המוחשכות, שדאגו היטב להעלים בדיווחים השוטפים.

האם ידעתם שנתניהו ושר התקשורת איוב קרא אישרו בחתימתם לקבוצת "סלקום" הטבות רגולטוריות זהות לאלה של "בזק", אבל גדולות יותר בכמות, ובהיקף של מיליארדי שקלים? הידעתם כי בתקופת כהונתו של נתניהו כשר התק שורת, הושתו על "בזק" קנסות עתק, והתשתיות שלה הועמדו לרשותן של המתחרות )"סלקום", וקצת גם "הוט" ו"פרטנר"(? פירוש הדבר שאם כבר, היה צריך לחפש את ה"שוחד" מול "סלקום", הלא כן? אבל במקרה כזה, מה אפשר היה להעליל על ראש הממשלה, שקיבל מכשיר חכם וחבילת תקשורת זולה? )אופס! "חבילת תקשורת זולה", זה בעצם מה של"וואלה!" היה להציע...(

האם ידעתם שמיזוג בזק ו yes נידון לא פחות מ 10 פעמים ב 15 השנים האחרונות? האם התקשורת העניקה לנו מושג כלשהו על כמות המומחים ואנשי המקצוע הבכירים, לרבות יועצים משפטיים ושופטים, המשתתפים בדיונים הללו, שחל קם מתנהל בבתי המשפט המחוזי והעליון? האם טרחו להסביר לכם עד כמה מורכבים וארוכים תהליכים אלה, ובנבכיהם הסבוכים של אילו מנגנונים עוברת כל פעולת אסדרה )הטבה או הרעה רגולטורית(, עד להבשלתה והכנתה לקראת חתי מת השר הממונה? האם אתם מעלים בדעתכם שאף לא אחד מהתהליכים הללו נחקר על ידי המשטרה? היעלה על הדעת שלא נגבתה עדות מהרגולטור המרכזי בהם - הרשות להג בלים עסקיים, שהיא בפועל הרשות להגברת תחרות במשק ולמניעת מונופולים?

אם אתם עדיין חושבים ששר, או אפילו ראש ממשלה, יכול לקדם אסדרה מבלי שתאושר על ידי אלף פקידים מתחום הכלכלה והמשפט - הרי שהצליחו לעבוד עליכם. רוצו לק רוא את "הארנק והחרב" מאת דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר. ואם אתם מבקשים את האמת שמאחורי "תיק הכזבים מס' ,"4000 אל תצפו שגופי התקשורת המרכזיים יעשו עבו רכם את העבודה. היכנסו בשער שנפתח כאן לנבכי המידע שגורמים בעלי השפעה עמלים להסתיר מפניכם.

"שכחו" לספר לנו שאפילו ראש ממשלה לא באמת יכול להטות תהליכי רגולציה מורכבים, ועוד בניגוד לעמדת המשפטנים, רק כדי לקבל "חיבוק" מאתר חדשות

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel