Israel Hayom

פרס ירושלים לסופרת ג'ויס קרול אוטס

הסופרת האמריקנית הוותיקה, שפרסמה יותר מ 100 רומנים וקובצי סיפורים, תקבל את הפרס ב 12 במאי במסגרת "פורום הספר הבינלאומי" בירושלים ● עם זכייתה אמרה: "אני מעריכה שהביקור בישראל יהיה עבורי אירוע משנה חיים"

- עמר לחמנוביץ

הסופרת האמריקנית ג'ויס קרול אוטס היא הזוכה בפרס ירושלים לשנת 2019 הפרס. כך הודיע בסוף השבוע חבר השו פטים של

אוטס (80) תגיע לירושלים ותקבל את הפרס ב 12 במאי, במסגרת פורום הספר הבינלאומי. הפרס יוענק לה על ידי ראש עיריית ירושלים משה ליאון. פורום הספר הבינלאומי ופסטיבל הסו פרים הבינלאומי מאחדים החל מהש נה כוחות לכדי אירוע משותף. לדברי מארגני האירוע, אוטס אף תיקח חלק בתוכנית הפסטיבל.

ג'ויס קרול אוטס נחשבת לאחת הסופרות הבולטות בארה"ב כבר שנים רבות, ושמה אף מוזכר כמועמדת לפרס נובל לספרות. במהלך הקריירה הארו כה שלה היא פרסמה יותר מ 60 רומ נים ונובלות, ואף עשרות קובצי סיפו רים קצרים. היצירה הראשונה פורסמה בשנת ,1963 כשהיתה בת 25 - קובץ הסיפורים ‪,"By the North Gate"‬ שראה אור בהוצאת ואנגארד, והאח רונה שלה, לעת עתה, הרומן ‪My life"‬ ‪,"as a Rat‬ שיראה אור בקרוב.

אוטס מוזכרת לא אחת כמי שהש פיעה על סופרים רבים, ובהם סופ רים ישראלים, אף על פי ששמה אינו מוכר מאוד לקוראי העברית. בין ספריה שתורגמו לעברית: "עשו בי כרצונכם" )כנרת זמורה ביתן(, "עיניים ירוקות מוזרות" ו"סקסי" )הקיבוץ המאוחד(.

לצד נטייתה לערבב ז'אנרים, תפו קת הספרים הנדירה של אוטס היא נושא מוכר לשיחה בעולם הספרות העולמי. לדברי אוטס, היא כות בת כבר שנים בכל יום, בין שמונה בבוקר לאחת בצהריים, ואז שוב במשך שעתיים או שלוש בערב. כבר בשנת 1989 כתב ה"ניו יורק טיימס" כי שמה של אוטס הוא שם נרדף לפרודוקטי ביות, ורשימות המדרגות את הטובות שביצירותיה מתפרסמות באופן תדיר באתרים ובמגזיני ספרות.

פרס ירושלים מוענק החל מ 1963 לסופרים בינלאומיים המבטאים ומקד מים בכתיבתם את רעיון "חירות האדם בחברה". הפרס כולל מענק כספי לסו פר הזוכה בסך 10,000 דולר. ב 2017 הפרס הוענק לסופר הנורבגי קרל אובה קנאוסגורד, ועם מקבלי הפרס בעבר נמנים סופרים כגון מריו ורגס יוסה, ברטרנד ראסל, מילן קונדרה, סימון דה בובואר, סוזן סונטאג, ארתור מילר, הרוקי מורקמי ואיאן מקיואן.

הסוד של סבתא

חבר השופטים בפרס השנה כלל את עמרי הרצוג, שמעון אדף ותמר הס )יו"ר(. השופטים כתבו בנימוקי הב חירה באוטס כי במשך יותר מחמישה עשורים היא יצרה "גוף עשיר של טק סטים ספרותיים: רומנים, קובצי סיפו רים קצרים, ספרי מסות, מחזות, שירה וביקורות ספרות. מכלול יצירתה מכ תיב אופקים יצירתיים חדשים ומסמן פריצת גבולות מתמשכת. אף שיצירתה מתאפיינת בקול מובחן שאין לטעות בו, היא ממשיכה להפתיע את קוראיה הרבים במבנים הנרטיביים המשוכללים שהיא יוצרת ומחדשת, וגם בתמטיקה המגוונת של יצירותיה".

עוד כתבו השופטים כי כתיבתה של אוטס "מתכתבת עם הספרות האמריק נית הגדולה, אך גם עם ספרות גותית, עם מיתוסים ועם תנועות הזמן, נובעת ממאגר בלתי נדלה של דמיון עשיר: בכל ספר היא חוקרת טריטוריה לא נו דעת אחרת. יותר מכל, אוטס מפליאה לתאר, וגם להאיר מחדש, את המתח שבין החרדות והתשוקות הכמוסות שפועמות בנפש האדם, לבין הכוחות המשפחתיים, החברתיים והתרבותיים שנותנים להם צורה - כולאים אותם, ולעיתים גם משחררים אותם לחופשי. בהבנה פסיכולוגית דקה ומעמיקה היא מעמתת את גיבוריה - כמו גם את קו ראיה - עם האופנים שבהם בני אדם מתמודדים עם שדים פנימיים או חי צוניים, ומאבקם מגדיר את גבולותיו של האנושי. אך על ההתמודדות הזו, גם במופעיה הפראיים ביותר, משוך קו מתמיד של חסד ושל חמלה".

עם היוודע דבר זכייתה, מסרה אוטס הודעה שבה נכתב: "קבלת הפרס הספ רותי הבינלאומי המכובד, המיועד לסו פרים שעבודתם עוסקת בחופש הפרט ובזכויות האדם בחברה, היא כבוד גדול מאוד עבורי. בעולם שבו חירויות הפרט נתונות למתקפה מתמשכת, יש חשיבות רבה לעיסוק באוטונומיו­ת של הפרט ובתפקיד של האמנות בחיינו".

אוטס גילתה כי "אחד מהסודות של משפחתי היה קשור לסבתי מצד אבי, שאת היותה יהודייה גילינו רק אחרי מותה. היא הסתירה את זהותה, מסי בות שאינן ברורות לי, ושאותן אני חוקרת בספרי 'בתו של הקברן' The') ‪.('Gravedigge­r’s Daughter‬ ברור לי שממד שלם מחיי לא היה נגיש עבו רי והיה עלול להיחשב אבוד, וזוהי עוד סיבה לכך שאני מעריכה שהביקור בי שראל יהיה עבורי אירוע משנה חיים".

"פורום הספר הבינלאומי" הוא למע שה מיזוג של יריד הספרים הבינלאומי ופסטיבל הסופרים הבינלאומי במשכנות שאננים, שהתקיימו בעשור אחרון בכל שנה, ולסירוגין. הפורום יתקיים בפור מט של כנס מקצועי בינלאומי בתחום המו"לות, ב 15-12 במאי .2019 מנהל פורום הספר הבינלאומי, יואל מקוב, אמר: "אנחנו סמוכים ובטוחים כי הגעתה של אוטס לירושלים תעשיר את חווייתם של באי פורום הספר הבינלאומי ופס טיבל הסופרים הבינלאומי".

 ?? צילום: דסטין כהן ?? "מיתוסים ודמיון עשיר". ג'ויס קרול אוטס
צילום: דסטין כהן "מיתוסים ודמיון עשיר". ג'ויס קרול אוטס
 ??  ?? התאחד עם הפסטיבל. יריד הספרים
התאחד עם הפסטיבל. יריד הספרים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel