Israel Hayom

עולם שבו מדברים מעט

גאיה שליטא־כץ משחקת בהצגת פרינג' חדשה בצוותא בשם "לימונים לימונים" • במרכז• ההצגה בני זוג שמתמודדים עם חוק מדינה חדש: מותר להגיד 140 מילה ביום "משהו השתנה אצלי בתפיסה של מילים בגלל ההצגה", היא אומרת

- מאיה כהן

גאיה שליטא־כץ )30( הפכה לכוכבת ילדים ונוער בזכות הסדרה "החממה", אבל בשנים האחרונות נראה שהיא הצליחה לבצע את המעבר לעולם המבוגרים היטב. היא משחקת בהצגות בהבימה, מצטלמת לסדרה חדשה שתעלה ב־sey ומככבת בהצגת פרינג' חדשה בשם "לימונים לימונים" בצוותא, שהערב תתקיים הצגה חגיגית שלה.

את המחזה, שמביים יפתח אופיר, כתב המחזאי והתסריטאי האנגלי סאם סטיינר, והוא למעשה קונצרט לשני שחקנים: שליטא כץ וארז דריגס. השניים מגלמים בני זוג שנאלצים להתמודד עם חוק חדש: לכל אדם מותר לומר 140 מילים ביום.

"הבחור מתנגד מאוד לחוק ומשתתף בהפגנות נגדו, בעוד הבחורה מצליחה להבין את היתרונות של החוק", אומרת שליטא־כץ. "כל הדבר הזה משפיע על מערכת היחסים שלהם. הם מתחילים לבחון כמה מילים צריך בעצם בתוך מערכת יחסים, מה צריך להגיד ומה לא. לפני שהחוק עובר - השניים הם דברנים מוגזמים, מדברים יותר מדי ולא אומרים כלום. דווקא כשהם נאלצים לזקק את המילים שלהם - הדיבור מקבל משמעות גדולה יותר".

שני שחקנים על במה זה מאוד קטן ואינטימי.

"נכון. זו הצגה אינטימית מאוד, וזה שונה מכל מה שאני עושה כרגע. בהבימה ההצגות הן נורא גדולות (בימים אלה היא משחקת ב'כפרה', ב'קח את אבא שלך ולך לעזאזל' וב'הצמה של אבא'). חוץ מזה יש משהו בתפקיד הזה שנורא מעניין אותי, מישהי שמאוד שונה ממני, שמתחברת מאוד לצד הפשיסטי, נגד חופש הביטוי. היו לי הרבה מחשבות איך אני בכלל מתחברת למשהו מהסוג הזה, אבל זה כיף לשחק מישהי שונה כל כך ממני".

חופש הביטוי זה נושא רלוונטי מאוד לישראל של .2019 זה הדהד בחזרות?

"המחזה ללא ספק רלוונטי, מהרבה בחינות, לא רק בארץ אלא גם ברחבי העולם. הוא נכתב לפני כארבע שנים ורלוונטי מאוד למה שקורה עכשיו, הוא כמו הסדרה 'מראה שחורה' באווירה שלו. התחושה היא של חשש תמידי, מה מותר להגיד ומה אסור, תחושה שכל הזמן שולטים לך בתכנים. ביצירה שלי עדיין לא חוויתי את זה, אבל אני כן מרגישה את זה בראיונות, ברשתות החבר־ תיות, כשאני רוצה להביע את עמדתי. יש תחושה שקשה מאוד להביע דעות שמאל או בכלל דעות נגד השלטון. אני דווקא משתדלת להגיד את מה שאני חושבת".

ביומיום את טיפוס שמדבר הרבה, או שתקנית יותר?

"אני חושבת שיש לי את שני המצבים, ואני חייבת להגיד שאחרי שעבדתי על ההצגה הזאת, אני מרגישה שמשהו השתנה אצלי בתפיסה של מילים. מצד אחד אני יכולה להיות נורא דברנית עם חברים, ומצד שני בתוך מערכות יחסים אני מאוד בוררת מילים. המון פעמים אני מקבלת הערות כמו 'את נורא שקטה, את לא מדברת'".

ספרי קצת על הסדרה "גיבור אמיתי" של אורי גרוס, שאת מצטלמת אליה.

"זו כאילו סדרה בתוך סדרה. אני משחקת שם גם את גאיה שליטא־כץ השחקנית וגם דמות בסדרה. העולמות שם מתערבבים, הסדרה יוצאת לתוך המציאות. יש קאסט מושלם עם המון שחקנים, בהם שירה נאור, רן דנקר, ג'וי ריגר, עדי חבשוש ונוה צור, וזה תענוג גדול. ג'וי ריגר היא תסריטאית שצריכה להרוג את הדמות הראשית בסדרה כי השחקן, רן דנקר, קיבל תפקיד בחו"ל. ביום שבו משודר הפרק האחרון, הוא יוצא מהמסך ומגיע לתל אביב".

 ??  ?? שליטא־כץ ב"לימונים לימונים"
שליטא־כץ ב"לימונים לימונים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel