Israel Hayom

למי קראתם יבשים?

בט"ו בשבט אנחנו נוטים לאכול לא מעט פירות יבשים אך האם הפירות הללו בריאים לנו? וכמה קלוריות הם שווים? כל המידע על הסמל של חג האילנות

- סמדר סלטון

ט"ו בשבט מגיע, חג לאילנות - וגם לאוהבי הפירות היבשים ולכל המש ווקים המוכרים אותם. על פי הערכות, מגלגל שוק הפירות היבשים יותר מ 2 מיליארד שקלים בשנה, ובתקופת החג היקף המכירות גדל לפחות פי שלושה.

אתר הקניות באינטרנט QUIK מדווח על עלייה של פי עשרה ברכישת פירות יבשים ביחס לשאר ימות השנה. "המוצרים המובילים הם חמוציות טבעיות, תמרים, תאנים ומשמשים, אך יש גם רכישה של מיובשים מיוחדים יותר דוגמת בננה, מנגו וקוקוס", אומרת קשר תבור, מנהלת השיווק בחברה. מאחר שאת המתיקות של הפירות היבשים נהוג לאזן באמצעות אגוזים ופיצוחים, הרי גם בקטגוריה זו נצפית עלייה של כ 50 אחוז ביחס לימים רגילים.

רגע לפני שגם אתם מצטרפים להסתערות על הפירות היבשים, מומלץ לתת את הדעת גם על ההיבטים הבריאותיים שלהם.

צמד המילים "פירות יבשים" כולל, כמובן, את המילה "פירות", וככאלה הם עשירים בסיבים תזונתיים ואף במינרלים כגון ברזל ומגנזיום, אבל בתהליך הייבוש וההצטמקות שלהם עולה רמת הסוכר בהם.

"פירות יבשים מכילים סוכר באופן טבעי, אך בתהליך הייבוש של הפרי מוציאים ממנו את הנוזלים וריכוז הסוכר עולה ביחס לנפח הפרי, ולכן פירות יבשים הם עתירי סוכר", אומרת קרן אן גיימן, תזונאית קלינית ומאמנת כושר. "לעיתים חברות מסוימות מוסיפות סוכר לפרי כדי להמתיק אותו יותר או לזגגו, ומבחינה תזונתית זהו כמובן חיסרון".

גורם בעייתי נוסף הוא תוספת צבעי מאכל או משמרים. "אף שקל להתפתות לרכוש מגוון פירות יבשים בצבעים בוהקים ומגרים, מומלץ לבחור דווקא באלה שצבעם חום. הצבעים הבוהקים מושגים בדרך כלל באמצעות צבעי מאכל מלאכותיים, שנקשרו במחקרים ככאלה העלולים להזיק לבריאותנו. לכן העדיפו פירות יבשים ללא תוספת", מוסיפה קרן אן גיימן.

אנרגיה זמינה

אבל אל דאגה, לפירות היבשים יש בהחלט גם יתרונות. "פירות יבשים הם חטיף טבעי המספק לגוף אנרגיה זמינה", אומרת יעל חן רביע, דיאטנית משפחה וילדים. "הם עשירים במינרלים חשובים כגון ברזל ומגנזיום, וגם בסיבים תזונתיים המועילים להסדרת פעילות מערכת העיכול. אכילת פירות יבשים בשילוב עם אגוזים למיניהם תורמת להאטה של עליית רמות הסוכר בדם". "לפירות היבשים יתרון גם בכל הקשור לאימוני כושר, בזכות האנרגיה המיידית שהם מספקים, בעיקר תמר מג'הול, המכיל שני סוגים של סוכר הנספגים במנגנונים שונים ומספקים לנו אנרגיה", מסבירה אן גיימן ומוסיפה: "לשזיף מיובש יש יתרון במצבי עצירות קלים בזכות ריכוז גבוה של סורביטול )סוכר אלכוהולי(, חומצה כלורית וחומצה ניאו כלורוגנית, ששילובם מעודד פעולת מעיים. הפפאיה המיובשת מכילה אשלגן והחרובים עשירים במגנזיום, ומומלץ לשלב בין פירות שונים ואף לשלבם עם פירות טריים".

ומה עם האגוזים?

"האגוזים ידועים כבעלי ערך קלורי גבוה", מסבירה נגה פרסמן טל, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ולדיאטה של "כללית" במחוז חיפה והגליל המערבי, ומוסיפה: "אף שב 100 גרם אגוזים יש מספר קלוריות דומה כמו ב 100 גרם חמאה, הם בעלי יתרונות תזונתיים רבים וחשובים. אגוזים ושקדים מכילים כ 20 אחוז חלבון ויכולים לשמש מקור לחלבון לצמחונים/טבעונים. הם גם עשירים בחומצות שומן בלתי רוויות, הידועות כמסייעות להפחתת רמות הכולסטרול הרע (LDL) בדם ולהעלאת רמות הכולסטרול הטוב .(HDL) שילוב של שומן בריא, כגון סוגי אגוזים למיניהם, מסייע להפחית את האינדקס הגליקמי הכללי של הארוחה ותורם לאיזון הסוכר ולבריאות הלב. מחקרים אף מראים כי צריכה מתונה של אגוזים 30) גרם ליום( מסייעת בתהליך ההרזיה".

פרסמן טל מתייחסת גם ליתרונות של הסוגים השונים: "שקדים עשירים בוויטמין ,E וזרעי פשתן ואגוזי מלך עשירים בנוגדי חמצון ובאומגה 3 ממקור צמחי, במגנזיום ובאשלגן. אגוזי קשיו עשירים במגנזיום ומכילים פחות שומן ביחס לאגוזים אחרים, ואגוזי ברזיל עשירים בסלניום". זאת, כמובן, בתנאי שאתם צורכים אותם בצורתם הטבעית, לא קלויים ולא מומלחים.

שכר ועונש

הפירות היבשים טעימים, מתוקים ובריאים, השאלה היא כמה הם "עולים" לנו מבחינה קלורית. פרסמן טל טוענת כי אפשר בהחלט ליהנות מאווירת החג ולאכול אגוזים ופירות יבשים מזינים, אך כמו בכל דבר הקשור לתזונה, יש למצוא את האיזון ולשים לב למידה. היא גם משתפת אותנו במספרים. לדוגמה, מנה של צימוקים )כף( שווה 55 קלוריות, ו 100 גרם שווים 300 קלוריות. שתי כפות חמוציות ללא תוספת סוכר, שאותן הישראלים אוהבים מאוד, שוות 82 קלוריות, 100 גרם - .295 תמר מג'הול אחד שווה 60 קלוריות, תאנה אחת 50 קלוריות, שתי יחידות משמשים מיובשים 80 קלוריות, ושזיף מיובש 25 קלוריות. אם כך, תאכלו ותיהנו, אבל אל תפריזו. חג שמח!

 ??  ?? לפני שאנחנו מסתערים על הפירות היבשים, כדאי לבדוק כמה זה עולה לנו
לפני שאנחנו מסתערים על הפירות היבשים, כדאי לבדוק כמה זה עולה לנו
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel