Israel Hayom

ביקור היסטורי: רה"מ ייפגש היום עם נשיא צ'אד

ידונו, בין השאר, במתן היתר לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי של המדינה המוסלמית

- אריאל כהנא

עושה היסטוריה: ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לבקר היום בצ'אד שבמרכז אפריקה. תהיה זו הפעם הראשונה שראש ממשלה ישראלי מגיע למדינה המוסלמית, שישראל מקיימת איתה כבר שנים רבות קשרים חשאיים.

נתניהו אמור לשהות בארמון הנשיאות של הנשיא אידריס דבי בנג'מנה הבירה כ־8 שעות. במהלכן, יקיים פגישה בארבע עיניים עם הנשיא דבי, וכן תתקיים פגישה מורחבת של הצוותים הקרובים של שני המנהיגים. בנוסף, השניים יתנו הצהרה משותפת לתקשורת ויסעדו יחדיו ארוחת צהריים.

אחד הנושאים המרכזיים שנתניהו ואידריס צפויים לדון בהם מעבר למלחמה המשותפת בטרור, הוא מתן היתר לחברות תעופה הטסות ליש־ ראל להשתמש במרחב האווירי של צ'אד. הדבר יאותת על העמקת חדירתה של ישראל לאפריקה, אך גם יקצר את קווי התעופה המתפתחים בין ישראל לאמריקה הלטינית. בין היתר, קו טיסה מעל צ'אד יאפשר לקצר את משך הטיסות בין ישראל לברזיל בשלוש עד ארבע שעות, כך שהמטוסים יחצו את שמי אפריקה ולא ייאלצו להקיף את היבשת דרך הים התיכון.

אבטחה כבדה

ביקורו של נתניהו בצ'אד בא כצעד גומלין להגעתו ההיסטורית של הנשיא דבי לישראל לפני כחודשיים, אשר הוציא לאור את הקשרים השקטים בין המדינות. ואולם, הביקור בצ'אד מתקיים תוך מחלוקת במערכת המדינית באשר לאופן בניית הקשרים עם המדינה. במשרד החוץ סבורים שישראל צריכה היתה להתנות את הביקורים ההדדיים של המנהיגים בהסכמה של צ'אד להכריז על כינון קשרים דיפלומטיים עם ישראל. מנגד, במטה לביטחון לאומי (מל"ל) במשרד ראש הממשלה, שמוביל את המגעים עם צ'אד בשנים האחרונות, סברו שהדבר אינו הכרחי.

ראש הממשלה אימץ את עמדת המל"ל, דבר שהוביל לדחיקת משרד החוץ מהתהליך ולהיעדרות אנשיו מהביקור ההיסטורי. בביקור שקיים דבי בארץ לפני חודשיים סיכמו שני המנהיגים כי ההכרזה על כינון הקשרים הדיפלומטיי­ם תהיה כשנתניהו יבוא לצ'אד. עם זאת, במשרד ראש הממשלה סירבו לאשר אמש שהדבר יקרה במהלך הביקור.

לישראל וצ'אד היו קשרים דיפלומטיים עד מלחמת יום הכיפורים. ואולם בעקבות לחצים של מדינות ערב לאחר המלחמה, רבות ממדינות אפריקה, בכללן צ'אד, ניתקו את הקשרים הפורמליים עם ישראל. חלק מהמדינות, בכללן צ'אד, שמרו על קשר שקט עם ישראל, חרף ניתוק היחסים. מאז שנות ה־08 שתי המדי־ נות מקיימות ביניהן קשרים בתחומים רבים, ובמהלך ביקורו של אידריס דבי בישראל, המנהיגים דנו באיומים המשותפים ובמאבק נגד הטרור, בהגברת שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי החקלאות, הגנת הגבולות, טכנולוגיה, אנרגיה סולארית, מים, בריאות ועוד. בין היתר, מומחים ישראליים לחקלאות נשלחו למדינה כדי לסייע בחיזוק הענף. על פי דיווחים שונים, בין המדינות התקיים גם שיתוף פעולה ביטחוני.

ישראל מחזקת בשנים האחרונות את קשריה באפריקה, ולנתניהו יהיה זה ביקור רביעי ביבשת בתוך פחות משלוש שנים. גורם מדיני אמר ל"ישראל היום" כי ישראל מקיימת מגעים עם מדינות נוספות במרכז אפריקה, וכי כינון קשרים עם צ‘אד יהווה פריצת דרך שתשפיע על כל האזור. נתניהו צפוי לשהות בצ'אד כמה שעות ולשוב לישראל בלילה שבין יום ראשון לשני. ביקורו בצ'אד מלווה בסידורי אבטחה כבדים.

 ??  ??
 ?? צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ ?? נתניהו ונשיא צ'אד בפגישתם הקודמת בישראל
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ נתניהו ונשיא צ'אד בפגישתם הקודמת בישראל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel