Israel Hayom

אחרי 50 שנה: נחשף תיעוד תחקיר קרב הל"ה <<

בה' בשבט תש"ח כותרו 35 לוחמים בגוש עציון על ידי המון ערבי ● הם נהרגו בקרב שהפך למיתוס מכונן של מלחמת העצמאות ● שני עשורים מאוחר יותר נערך התחקיר בגבעת הקרב

- נדב שרגאי

71 שנה אחרי נפילת הל"ה - 35 אנשי "מחלקת ההר", שחשו במלחמת העצמאות לעזרת גוש עציון הנצור, כותרו על ידי המון ערבי ונהרגו בקרב - מפרסם בית ספר שדה כפר עציון תמונות נדירות מתחקיר שהתקיים על גבעת הקרב, שנתיים אחרי מלחמת ששת הימים. לימים סייע תחקיר זה בשחזור הקרב ומהלכי הל"ה קודם נפילתם.

בתחקיר ובצילומים שמתעדים אותו נראים בין השאר הקצין הבריטי היימש דוגין, שמצא את גופות לוחמי הל"ה מפוזרים בגבעת הקרב, אסף אותן והביאן לכפר עציון; ד"ר שלמה בן אלקנה, שלימים הקים את יחידת אית"ן והיה גם גם האיש שאיתר סופית את עצמות אבשלום פיינברג, מייסד מחתרת ניל"י, בעזרת עץ הדקל שצמח מגלעין התמר שהיה בכיסו של פיינברג; ודוד בן דוד, מוכתר כפר עציון, שנלחם בכפר עציון, נפצע ונפל בשבי.

בן דוד נפטר לפני חודשים אחדים בגיל ,98 וצילומי התחקיר הוצגו במוצאי שבת האחרונה בערב לזכרו.

שומר הראש של בן גוריון

בצילומים נראים עוד גם יהושע כהן, מייסד בית ספר שדה כפר עציון, חבר הלח"י שהתנקש ברוזן פולקה ברנדוט, ולימים הפך לשומר ראשו וידידו של דוד בן גוריון; אחדים מהורי הל"ה כמו שמעון קושניר, אביו של טוביה, וראובן מס, אביו של דני; דב קנוהל, חבר כפר עציון, שכתב את ההיסטוריה של "הגוש"; יהודה נוימן, חבר קבוצת עין צורים, שאף הוא נלחם בגוש ונפל בשבי; ד"ר דוד עמית ז"ל, ממדריכיו ומנהליו הראשונים של בי"ס שדה בכפר עציון, ושמעון ארזי, הארכיאולוג וחוקר א"י.

הכינוי "מחלקת ההר" הוענק לל"ה יום לאחר נפילתם )ה' בשבט תש"ח( על ידי הסופר והמשורר חיים גורי, בשירו "הנה מוטלות גופותינו".

גורי הלך לעולמו בט"ו בשבט לפני כשנה. מילות השיר הפכו לאחד מנכסי צאן הברזל של התרבות הישראלית.

מילות השיר העלו על נס את התפיסה שמקדשת את הקרבת החיים למען הכלל, ותרמו לכך שסיפור הל"ה הפך לאחד המיתוסים המכוננים של מלחמת העצמאות.

 ??  ?? משתתפי התחקיר שנערך בגבעת הקרב, שם נהרגו לוחמי "מחלקת ההר"
משתתפי התחקיר שנערך בגבעת הקרב, שם נהרגו לוחמי "מחלקת ההר"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel