Israel Hayom

"מחיר למשתכן של המלונאות": בדקנו את קפסולות השינה החדשות

הן צפופות, קורצות לתיירים דלי תקציב ופחות לחובבי פינוקים קפסולות השינה שיובאו לכאן מהמזרח הרחוק - תאי לינה בעשרות דולרים ללילה - מנסות להתמודד עם הזינוק במספר התיירים אפילו בעליהן מעידים: "ההרגשה בהתחלה היא כמו בצילום ,MRI אבל אנחנו ה'מחיר למשתכן' של המלו

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

עד לא מזמן המילה "קפסולות" היתה מזוהה עם רוקחים, או להבדיל חובבי קפה ומכורי אספרסו. בשנה האחרונה קיבלה המילה הזאת תפנית לייף־סטייל חדה, בדמותם של תאי שינה זעירים ומעוצבים, במחירים שפויים ובסמיכות לשירותים אורבניים חיוניים בערים הגדולות בעולם או בקרבת אתרי נופש ונתב"גים. לינת לואו־קוסט חווייתית, או אם תרצו: מיטת סדום.

אצלנו, בתל אביב, בירושלים, בעכו, בים המלח ובאזורים נוספים, מתנהלת תחרות צפופה בין בעלי העסקים שמפעילים חדרי שינה מהסוג הזה, או אם תרצו - חדרי בריחה מהמציאות ומהרעש שבחוץ. בין אם אתם טיילים בודדים או אנשי עסקים שרק רוצים לשים את הראש - לישון בתוך קפסולה כזאת זו חוויה מעניינת, מתאימה לכל כיס כבר אמרנו, אך לא כזאת שמתאימה לכל אחד. יש רבים המעדיפים לשלם יותר, הרבה יותר, ולהתפנק בבתי מלון נורמליים ומושקעים או בצימר. ויודעים מה? אפילו באוהל בחיק הטבע, רק לא להרגיש סגורים מכל הכיוונים.

ובכל זאת, יש בישראל תיירים רבים עם תקציב מוגבל, והביקוש להוסטלים גואה, במיוחד בתל אביב היקרה להחריד. וכמו בלואו־קוסט, מי שרוצים יותר מאשר רק לישון, ייאלצו להכניס את היד לכיס ולשלם על מגבות, כפכפי אצבע, מברשת שיניים ומשחה, וגם על קפסולות לקפה.

המערך הפיזי מתאפיין בחללי שינה פרטיים מצומצמים (פודים) המכילים מיטה ליחיד, לזוג או לכל היותר שתי מיטות לשני אנשים, ופתרונות מרוכזים של חדרי רחצה ושירותים עבור כל קבוצה של פודים. ייתכנו גם חדרי רחצה ושירותים צמודים בחלק מהפודים.

ישראל הרשמית, כרגיל, מפגרת בטיפול ובהתמודדות עם חידושים שחודרים לכאן, בדומה לאופניים החשמליים בזמנו. החוק מתאים את עצמו לביקושים רק בדיעבד. לפי משרד התיירות, "קפסולות לינה הן סוג אכסון אשר טרם קיבל הגדרה רשמית". במשרד מתייחסים אליכם, ובכן, כאל ציוד במחסן, גם אם תיירותי, "הממוקם בדרך כלל במרכזי ערים או בסמיכות לנמלי תעופה, מוקדי תחבורה, בתי חולים ואחרים, תוך הישענות על תשתית מגוונת של שירותי הסעדה ושירותים עירוניים נוספים, כדוגמת מכבסות, חנויות מזון ועוד, המצויים בסביבתם הקרובה ברדיוס של עד 500 מטר".

משרד התיירות מכיר בשלב זה בחמישה עד עשרה פרויקטים שנמצאים בשלבים שונים של תהליכים מולו, החל

בבקשות למענקים, בבחינת התנאים הפיזיים ועד להתאמת יועצים במסגרת חממות עסקיות. אמיר הלוי, מנכ"ל המשרד: "אנחנו כבר הרבה שנים אומרים שהתיירות נהיית מגוונת יותר. בגזרה העממית יש ביקושים, וההיצע מוגבל. מלונות יוקרה הם חשובים מאוד, אבל הקמתם זה סיפור של כמה שנים, ומלונות קפסולה כרוכים בהקמה מהירה יותר. הסיפור החם זו הלינה העממית, שהתחילה מההוסטלים, וטיסות הלואוקוסט נתנו לזה דחיפה".

הלוי הציג בוועידת הקניונים שנערכה בנובמבר האחרון את ההזדמנות שבהכנסת מלונות קפסולה לתוך קניונים. "יש שינוי בתמהיל המשרדים והקניונים בגלל מהפכת האונליין. בנקים ורשתות מלו־ כולם מצמצמים נדל"ן לטובת נאות. ישבנו עם בעלי הקניונים ואנחנו בונים להם תמריצים. אם חלק מהקניון יהפוך למלון, אפשר להכפיל את הנדל"ן", סבור הלוי. "זה קהל מפתיע. לא מדובר בתרמילאים בלבד".

"זה יישאר נישה ולא יותר"

רות וייס, משווקת בתי מלון, נותנת פרשנות משלה לתופעה. "יחד עם הצמיחה של טיסות הלואו־קוסט וההוזלה של מחירי הכרטיסים, היה צורך לייצר מחירי לינה זולים. בגלל העלויות הכבדות של בתי מלון בארץ, קשה מאוד למצוא בתי מלון זולים. מי שמגיע לארץ בלואו־קוסט משלם 80-70 יורו לטיסה ו־002 יורו לחדר. זה לא פרופורציונ­לי עבורם. הם מגיעים עם טרולי קטנה בגלל מגבלות הלואו־קוסט, וכך הם יכולים למצוא שזה מתאים להם לישון בקפסולה עם שטח קטן. זה עונה על צורך כלכלי, אבל גם שיתופי. דור ה־y וה־z מחפשים שיתופיות. לחלוק חוויות ולישון במלון קפסולה זה חווייתי. יש מתקנים משותפים, ויוצא להם להכיר אנשים ממדינות אחרות, וחברים שיטיילו איתם. הקפסלות עונות על צורך של צעירים בני ,32-20 ולכן הכמות שלהן מוגבלת. המסה היותר גדולה היא של מטיילים בגיל ,55-42 ולכן הם יהיו נישה בשוק ולא מעבר לזה. אנשים יעדיפו לבוא לחדר מלונאי עם מרחב. מצד אחד זה חווייתי, מנגד זה סגפני במידה מסוימת. החדר קטן מאוד, בקושי יש אפשרות לנוע בחופשיות בתוך הקפסולה הזו. קשה להיות בזוג בתוכה וזה פחות נוח".

וייס מאבחנת כי "הצורך הזה נולד מתוך התנועה המינימליסט­ית החדשה שצצה בעולם. מדובר בכאלה שמוכנים להסתפק בתיירות פחות גרנדיוזית, העיקר שהם יוכלו להגיע לכמה שיותר מדינות. הם נישה בתוך התיירות, אבל גם להם צריך לתת מענה".

אין פרגון בין המתחרים

ברחוב יפו ההומה בירושלים הוקם לפני כמה חודשים מלון "קפסולה־אין", שמציע קפסולות כמו במזרח הרחוק. המקום כולל 12 מיטות ליחיד ושש מיטות זוגיות עם מטבח משותף, ארבעה שירותים משותפים וארבעה מקלחונים משותפים. יש לוקרים לאחסון נעליים בחינם ולוקרים לאחסון מזוודה ב־02 שקלים ליום. וכמו שיש מיטת קומתיים, כך גם בקפסולות כאן, ונדרש מכם לטפס על כמה מדרגות כדי להגיע למיטה עליונה.

דביר אינדיג, הבעלים והמייסד של המקום, הוא נצר למשפחה שיודעת לעשות כסף מתיירים. למשפחתו יש עסק להשכרת דירות לתיירים דרך אתר :Airbnb "המלון נבנה בבניין בן 150 שנה", הוא משחזר, "ותהינו מה לעשות עם השטח. החלטנו לעשות אדפטציה לקפסולות שינה כמו בסין כיום, ומה שהתחיל ביפן. פיצחנו מה מתאים לנו, ואנחנו מציעים טלוויזיה אישית בכל קפסולה, מערכת תאורה, מיזוג אישי וכספות אישיות. כל מה שתייר צריך נמצא בקפסולות שינה .VIP גודל הקפסולה הוא שני מטרים אורך, מטר וחצי גובה, והעומק בהתאם - ליחיד או זוגי: מטר וחצי או שני מטר".

אינדיג חושב שהקפסולות באות להחליף את ההוסטלים, ולא לעבוד לצידם כעסק משלים. "בהוסטל ממוצע, תייר מקבל חוויה זולה של 140-120 שקלים במרחב משותף עם מטבחון משותף, אבל הוא ישן במיטת קומתיים שחשופה לכולם. אנחנו נותנים חוויה משופרת של קפסולה עם מיזוג וטלוויזיה אישית. תיירת שמטיילת בגפה וישנה במיטת קומתיים, תמיד יש לה חשש בלילה. כל קפסולה נפתחת עם כרטיס מגנטי, מה שמעניק פרטיות וביטחון לציוד. המחיר שלנו הוא 99 שקלים ללא מע"מ לקפסולת יחיד, ומחיר כפול לקפסולה זוגית".

לאינדיג לא קל לפרגן למתחריו. "יש כמה מהם שקוראים לעצמם קפסולות אבל הם לא באמת. מלון 'אקו עכו' עשו 'פרויקט נגרות' עם ספסלים מעץ, ויש חציצה עם וילון שם, אבל זו לא באמת קפסולה שנסגרת עם כרטיס מגנטי, ואין טלוויזיה. מלון בראון קורא לעצמו מלון קפסולות, אבל אלה חדרים קטנים מאוד במחירים גבוהים יותר. קפסולות אמיתיות כמו במזרח, ממה שראיתי עד היום - אנחנו היחידים".

כיום הוא מחפש זכיינים שישקיעו.

"אנחנו מנסים לאתר זכיינים שניתן להם מתחמי קפסולות בעלות השקעה של 700-500 אלף שקלים ו־%5 מהמחזור. אנחנו במשא ומתן עם שני זכיינים לפתיחה ברחוב הרכבת בתל אביב ובחיפה. יש לנו משא ומתן עם מרכזי הקניות ביג לפתיחה באילת. לזכיינים העתידיים אנחנו נמליץ לשים במרכז החלל בר מקצועי עם אלכוהול , שתייה וחטיפים קלים לאורחים. לא היה לנו מקום לזה בירושלים. זה יכול להתאים לכל מקום ולעיר שיש לה תיירות נכנסת ואין לה פתרון זול. זה חסר בארץ.

"אחד החסמים לתיירות מוצלחת זה המחיר הגבוה של בתי המלון. בגלל זה Airbnb פורח. אנחנו רוצים לפתוח שני מתחמים כל שנה", הוא מקווה. "זמן ההגעה של הקפסולות לארץ הוא עד ארבעה חודשים. תאי גבס לוקחים יותר זמן והם יותר יקרים. אם לנו קפסולה עולה 2,900 דולר - כ־11 אלף שקלים - אני מניח שהמקבילה בגבס עולה כ־02 אלף שקלים עם מיזוג ותאורה".

מיכה פלנברג, מנהל אקו עכו - מלון הקפסולות הראשון שהוקם באוגוסט 2018 בעיר הגלילית - מסביר שהרציונל מאחורי החלוציות היה "להביא משהו זול ואיכותי לעכו העתיקה, ועל הדרך, לא־סטנדרטי ומגניב. כל הפודים שלנו עשויים עץ (מה שאינדיג, המתחרה, כינה קודם לכן בסרקזם "פרויקט נגרות", ה"י), עם וילון, ובפנים יש מאוורר ושקע .USB הקפסולות המקוריות הן אטומות לגמרי, ואז יש צורך במזגן. אצלנו יש מאוורר ומרגישים את המזגן בחדר. צריך להבין שהמקום הזה הוא בראש ובראשונה אכסניה. באכסניה ישנים במיטת קומתיים ללא פרטיות, ופה יש הרבה יותר פרטיות עם וילון". המחיר: 100 שקלים לאדם, ותיירים כמובן לא משלמים מע"מ. 90%" מהלקוחות שלנו הם תיירים והיתר ישראלים שמטיילים. אנחנו עדיין לא שם מבחינת הקהל הישראלי, שאם כבר הוא מטייל בזול - הוא פותח אוהל".

"אנחנו המחיר למשתכן"

הרחק דרומה משם, בים המלח, מתוכנן להיפתח במתחם התיירות החדש 2020־ב מה שמתיימר להיות מלון הקפסולות הגדול במזה"ת, עם כ־005 תאי לינה.

כל קפסולה בשטח כ־2.4 מ"ר לזוג, עם ארון אחסון, תאורה, מסך טלוויזיה, כספת, מיני בר בתשלום, שקעי חשמל ו.USB יהיו בו מקלחות ושירותים משותפים וכן ארון משותף למגבות ואספקת מצעים נקיים מדי יום. דלפק הקבלה יאויש בצד עמדות צ'ק־אין אלקטרוניות לתשלום בכרטיס אשראי ולקבלת מפתח לקפסולה. העלות לאדם ללילה: 100 שקלים ליחיד ו־051 שקלים לזוג. יהיו גם קפסולות לארבעה.

עו"ד חגי אדורם, נציג חברת ברק

ליס החתומה על המתחם, טוען ש־%94 מהתיירים שמגיעים לנתב"ג, מבקרים בים המלח ובמצדה. "מי שרוצים ללון בבתי מלון בים המלח יצטרכו לשלם סכומים בני חמש ספרות ומעלה, וזה שם פס על הרבה קהלים". הוא כמובן מגזים, כי מרבית המלונות בים המלח הם ישנים וזולים יחסית, אבל הכוונה ברורה.

בתי המלון בים המלח אמורים לחשוש מכם?

"לא נפגע בעוגה של בתי המלון בעין בוקק, אלא נגדיל אותה. נביא בני נוער, תיירי לואו־קוסט, צליינים ועוד. אנחנו לא מתחרים באותם קהלים. אנחנו ה'מחיר למשתכן' של המלונאות".

לדברי אדורם, ענף הקפסולות הוא פרה חולבת שעוד לא מימשה את עצמה. "שוק מלונות הקפסולה העולמי הוערך ,2016־ב לפי מחקר, ב־951 מיליון דולר. הצפי הוא הוא שב־2202 הוא יניב הכנסות של כ־622 מיליון דולר. מרבית בתי המלון שמציעים קפסולות כאפשרות לינה נמצאים עדיין ביפן - המדינה הדומיננטית ביותר בתחום הזה באופן מובהק, עם נתח שוק של 78% מכלל בתי המלון בעולם .2016־ב לפי הערכות המחקר, אזורים שונים באסיה צפויים לרשום עלייה במספר בתי מלון בסגנון קפסולות בשנים הקרובות, במיוחד בסין ובדרום־מזרח אסיה".

פרויקט מעניין נוסף מגיע מכיוונה של רשת בתי המלון בראון. בימים אלו נשלמת הקמתו של WOM אלנבי, מלון הפודים הראשון של תל אביב, שאמור להיפתח בספטמבר בבניין המגדלור שבפינת בן יהודה־אלנבי. בתפריט: 40 יחידות לינה ליחידים ולזוגות, בעיצוב הייטקי. מ־04 דולרים ללילה לאדם בחדר זוגי. המלון השני של הרשת, WOM נווה צדק, ייפתח בשכונה זו בסתיו ויציע 140 חדרים.

"פחדתי להינעל בקפסולה"

ליהי גרסטנר, יזמית, אדריכלית ומנכ"לית משותפת של מלון ,WOM מגדירה את המקום כ"רשת מלונות פודים דיגיטלית, שיתופית וחברתית. הכל יהיה בשליטה דרך האפליקציה, כולל צ'ק אין וצ'ק אאוט, שליטה במזגן, בטלוויזיה, הזמנת אוכל ושיחות עם אורחים".

בנמל תל אביב נפתח במאי האחרון הוסטל התרמילאים ‪The Spot Hostel‬ המשתרע על 2,200־כ מ"ר. צמוד לו שטח של כ־002 מ"ר דק על גדות הירקון. במקום כ־003 מיטות. 50% מהמיטות בחדרים הן משותפות ,)Dorms( להבדיל מקפסולה שהיא אישית, ומאפשרים לינה מוזלת. נוסף על כך, ניתן למצוא במתחם עמדת קבלה, חדר קולנוע, בר־מסעדה ועוד.

נעמה שוויקי, מנהלת השיווק של ‪Spot Hostel‬ מספרת: "אחרי שטיילנו בעולם קיבלנו רעיונות. רצינו להביא את טרנד הקפסולות. קנינו שתי קפסולות, כמו במלונות היפניים, מיקמנו אותן ובחנו איך אנחנו מרגישים. רצינו לבדוק מה התחושה של ללון בדבר כזה, וקיבלנו תחושה לא נעימה וקלאוסטרופ­בית, כמו בבדיקת .MRI אני מודה שלא סגרתי את הדלת עד הסוף כי פחדתי להינעל. רצינו לעשות משהו אינטימי, אבל אחר. בנינו חדרון קטן של 3.5 מ"ר, הכולל מרחב שאפשר לעמוד בו ולהתלבש, והוא עולה 45 דולר עם ארוחת בוקר, שזה שווה ערך לתמורה. זה המחיר הקבוע של הקפסולה מתוך בחירה, והיא מבוקשת מאוד. אנחנו פתוחים במשך חודשיים ומחפשים את הלוקיישן הבא במקומות כמו ים המלח ואילת. 90% מהמבקרים אצלנו הם תיירים, אבל אני רואה קשת רחבה של אורחים: חברה צעירים, חברה מ'תגלית' וכאלה שעושים את שביל ישראל".

אדיר אמסלם ומיכאל פרלשטיין הקימו את הסינמה הוסטל באמצעות ארגון קרן שמש, ארגון ללא כוונת רווח המסייע ליזמים צעירים ללא תמורה, במבנה הנטוש והמוכר של קולנוע אוריון בירושלים. מבנהו מזכיר צורת חצי חבית, והוא ממוקם במרכז בעיר. במקום יוצעו 20 קפסולות יחיד במידות 2.70 מ' על 1.20 מ' ובגובה 1.20 מ', עם מדפים, וכן 13 קפסולות זוגיות. מחיר קפסולת שינה ליחיד יהיה 250-180 שקלים ללילה, כולל ארוחת בוקר.

באוקטובר הקרוב צפוי בליץ נוסף של קפסולות וחדרים. נוח ומשתלם? על כך אפשר להתווכח. מה שבטוח, צריך לישון על זה.

 ??  ??
 ?? צילום: יח"צ ?? WOM של רשת בראון
צילום: יח"צ WOM של רשת בראון
 ?? צילום: יח"צ ?? סינמה הוסטל ירושלים
צילום: יח"צ סינמה הוסטל ירושלים
 ?? צילום: הדר דופלט ?? Spot The
צילום: הדר דופלט Spot The
 ??  ?? ברקליס ים המלח צילום הדמיה: ברקליס
ברקליס ים המלח צילום הדמיה: ברקליס
 ?? צילום: דניאל חנוך ?? אקו בעכו
צילום: דניאל חנוך אקו בעכו
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? קפסולה אין בירושלים
צילום: אורן בן חקון קפסולה אין בירושלים
 ?? צילום: דניאל חנוך ?? אקו בעכו
צילום: דניאל חנוך אקו בעכו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel