Israel Hayom

אוכל, כדורים פורחים וגלריות: ההמלצות שלנו בגליל העליון

בימים חמים אלה הצפון מהווה אלטרנטיבה נהדרת ללחות של מישור החוף ● בין הקיאקים לאוהלים הממוזגים ולבירה באגמון מרקט, תוכלו לבלות סוף שבוע קסום, רטוב וטעים

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

הכבישים המהירים החדשים אל הצפון, כביש 70 וכביש ,65 מביאים אותנו היום בזמן קצר ובבטיחות אל הגליל העליון, שם ניתן לברוח מהלחות הגבוהה של מישור החוף. הרי נפתלי ממערב, רמת הגולן ממזרח, ובאמצע אצבע הגליל, עם המים השופעים בזכות גשמי הבו רכה, שעד היום ממלאים את נחלי הצפון.

צומת עמיעד כבר לא צומת, אלא מעבר חלק צפונה מכביש 95 לכביש האורך 90 המגיע עד מטוו לה. כדי לקבל תמונה כוללת של כל השטח, כדאי לעצור בכניסה לאגמון החולה, ולעלות לתצפית בגובה 120 מטרים בבלון ההליום הצמוד לאגמון מרקט, המכונה בטעות "כדור פורח". חמש דקות של שחרור הכבל ואנחנו למעלה. מתחתינו רואים את כביש ,90 ובצפון ביום בהיר רואים מכאן את מארג' עיון בלבנון.

הרוחות מגבילות את העלאת הבלון לאוויר, ולפי עוצמת הרוח אפשר לעלות בקבוצות של 15 עד 20 איש. יוסי המפעיל ממליץ לבוא בבוקר, אז יש סיכוי טוב יותר שהבלון יעלה. בבלון עומדים בטבעת ההיקפית ואפשר לראות את שמורת החולה, את האגמון הקרוב ואת ההרים סביב. מכאן רואים את פיסות השלג שנותרו בקצהו של החרמון הסוו רי. רבע שעה בגובה ועוד חמש דקות של ירידה איטית, ונכנסים למיזוג האוויר של אגמון מרקט.

אגמון מרקט נפתח לפני שנה. יום השיא הוא יום

שישי, שבו גם יש פעילויות לילדים. בשוק ניתן לאכול מהדוכנים של השף אביב משה, התופסים חלק די מרכזי. נוסף על כך אהבנו את הגבינות של בת הרים, מחלבה גלילית מקיבוץ מלכיה, שסוףו סוף מביאה גבינות איכותיות מחלב בקר, ולא מחלב צאן. יש מבחר של גבינות קשות, גבינות בשלות ויוגורט מרענן בנוסח הבלקן.

זו הזדמנות לפקוד את "מסעדת ברוהאוס הגוו לן", שבניגוד לאחותה בקצרין, כאן היא מסעדת שף, בניצוחה של השפית רחל סלמה, דור שלישי של קצבים מקריית שמונה. היד שלה ניכרת בכל מנה. אף שזו אותה רשת, יש הבדל, וגם בסניף בקצרין יעשו בהמשך מהפך דומה. שם המסעדה אינו מסתיר את העובדה שבמקום מגישים בירה מקומית המיוצרת במבשלה בגולן, ואותה אפשר לשתות עם סטייק טוב.

מלון או אוהל ממוזג

בהמשך הכביש צפונה, רואים את המתחם הסגור של צוק מנרה, כאשר לצערנו הרכבל המפורסם מוו שבת משום שאין כדאיות כלכלית בהפעלתו. אך זה פחות מורגש בעונה זו, שהיא עונת הקיאקים. הירדן ויובליו מספקים השנה הנאה מוגברת עם זרמים חזקים לעומת אשתקד. המים קרירים, בזכות מי השלגים שהפשירו ועדיין מפשירים מפסגות רכס החרמון הסורי והלבנוני.

כמה מפעילי קיאקים מתחרים כאן על התיירים מהמרכז. כדי להעצים את החוויה, החליפו את הטו נדרים החבוטים שהסיעו את הבאים אל נקודת הזינוק, והיום הנסיעה היא באוטובוס ממוזג. מעיין הגושרים וקיאקי כפר בלום הם העסוקים ביותר. מגיעים לכאן מכל המגזרים, ומי שרוצים ללון בסו ביבה יכולים להתארח באחד המלונות באזור כמו הגושרים, פסטורל, גליליון, מלון מטיילים במלכיה, בית שלום במטולה, או בצימרים, שבעונה זו הם מבוקשים, וצריך להזמין מקום הרבה זמן מראש.

חלופה זולה יותר היא אוהלים ממוזגים, ב"ירוק על הנחל" בגן הצפון, מעיין הגושרים וגם קמו פינג בלום וילג' בכניסה לכפר בלום. כאן יש 35 אוהלים ממוזגים ושורה ארוכה של מתקנים למנגל. בכל אוהל ממוזג חמש מיטות, אחת זוגית ושלוש מיטות יחיד. המחיר לאוהל ממוזג לחמישה הוא 1,290 שקלים כולל שיט, כניסה לפארק החבלים וכרטיס לצפייה בסרט תלת ממד. יש מתחם נוסף של אוהלי קולמן לא ממוזגים, ואפשר גם להקים אוהל שמביאים מהבית.

קפה וגלריית אמנות

בתוך קיבוץ כפר בלום עצמו יש כמה יזמים שפתחו עסקים לתיירים. אחת היזמיות היא רחל זמיר, שלקחה את האולם ששימש לאסיפות חבו רים והפכה אותו לבית קפה "בלּומה". המקום פתוח משעה תשע בבוקר עד עשר בלילה (בימי ראשון סגור), ומשמש גם גלריה של אמנים מקומיים, שיו צירותיהם מוצגות כאן גם למכירה. אפשר למצוא כאן ציורים של משה אבני, צייר מקומי כבן ,80 וציורים של גליה רון מראש פינה, יצירות עץ של פיטר איצקוביץ, ומעמד נרות שיצר עופר רובין מפעמוני ירושלים. הסלטים, הקישים (ברוקולי, בצל, תרד) והסלמון טריים וטעימים.

כדי להגיע ל"בלומה" צריך לעבור את הבריכה, את בית העם, ואז, בצד ימין, מול המדשאה תראו את השולחנות במרפסת המקורה. יש גם מקומות ישיבה בפנים, עם מזגן.

על שטח כולל של 2,660 מ"ר במתחם מלון פסו טורל נפתח השנה אולם "אופרה" החדש, אודיטוו ריום שהוא הגדול ביותר בגליל, עם 450 מקומות. האולם החדש יהיה מעתה הבית לפעילויות המוו זיקליות "פסטורליה בצלילים" המתקיימות כאן 12 פעמים בשנה. בכל שנה, ובעיקר בחגי ישראל ובחופשת הקיץ, מתקיימים במלון אירועי תרבות ומוזיקה גם למשפחות ולילדים, שבמהלכם עולים מופעים של אמנים והצגות ילדים.

מלון פסטורל הורחב והוא כולל היום 193 חדו רים ברמות שונות בתוך שטח של 53 דונמים, רובו מדשאות מטופחות. בסופי שבוע טורח שף המלון, אוהד איבגי, לעשות הצגת תכלית עם עשרות מנות, מזטים, קינוחים - תענוג לעין ולחך.

באמצע השבוע פחות מהודר, אבל לא פחות טעים. הגיוון הקולינרי הוא גם לפי עונות השנה. חדר דלוקס לזוג על בסיס לינה וארוחת בוקר - 1,440 שקלים ללילה באמצ"ש ובסופ"ש. בתנאי חצי פנסיון 1,740 שקלים. תוספת לילד - החל מו083 שקלים ללילה.

מאחורי הכותרות המפוצצות במדורי הנדל"ן והכלכלה על עלייה או ירידה במחירי הדיור, תאונות העבודה הקטלניות שלא פוסקות ותוכנית מחיר למשתכן שלא מתרוממת, הולך ומחלחל שינוי פרסונלי מרענן וחיובי, לשם שינוי. "ענף הנדל"ן גברי בתפיסה המסורתית שלו, אבל בשנים האחרונות נכנסות לתחום יותר נשים, ואפשר לראות גם נשים בתפקידים שנחשבו לגבריים עד היום, כמו קבלניות, מפקחות בנייה ועוד. ובכל זאת, זה עדיין די נדיר".

"הגבר הוא האדריכל"

לפני שאתם מרימים גבה או שתיים בעקבות דבריה של טליה שפירא, מהיועצות העסקיות הראשונות לחברות נדל"ן בישראל, בואו תקשיבו למה שיש לה ולקולגותיה למקצוע לומר בנושא. נכון, הדמיון מעלה ישר תמונות של בגדים טבולים במלט וידיים מטונפות, אך כמו שבגורדי שחקים השמיים הם הגבול, גם כאן הן מנסות לשבור את תקרת הזכוכית של דירת הפנטהאוז.

עם לקוחותיה של שפירא נמנים משרדי אדריכלים מובילים וחברות נדל"ן גדולות מתחומים שונים. שפירא מודה בקול כי בתחומה - בדומה לענפים אחרים - ככל שעולים ברמות הניהול, כך יש פחות נשים בתפקידי ניהול בכירים. "לצערי, גם בענף שלנו אנחנו עדיין רחוקים מ־%05 נשים במשרות ניהול ובעלות בחברות". חשת במהלך הקריירה שלך שמתייחסים אלייך אחרת כי את אישה?

"היו תפקידים שכן. בתחילת הקריירה שלי כשכירה אפילו העדיפו לקדם גבר, למרות שהיה פחות מנוסה ומיומן. כשכירות, נשים צריכות להתאמץ יותר כדי להוכיח את עצמן ולזכות לקידום. אני רואה מגוון תגובות. לדוגמה, ראיתי שכאשר שני אדריכלים, אישה וגבר, נכנסים לפגישה, באופן אוטומטי מניחים שהגבר הוא אדריכל ופונים אליו כסמכות המקצועית, והאדריכלית לא זוכה להכרה דומה. מצד שני, יש בענף הנדל"ן נשים מובילות, מקצועניות, שזוכות להכרה והערכה רבה בענף. אלא שנשים אלו נדרשו להתאמץ ולעבוד הרבה יותר קשה מגברים כדי להוכיח את עצמן ולזכות בהערכה זו".

באשר לעתיד, שפירא מטילה אחריות גם על הנשים עצמן, שלדבריה, רבות מהן מעדיפות לנהל חיי משפחה ואימהות ולחלק את זמנן עם קריירה על אש קטנה יותר. "אני מאוד מקווה שהשינוי יתחיל בנשים והן יתייחסו אל הקריירה שלהן ברצינות, ויבינו שכדי להגשים חלומות ולהצליח, הן חייבות לתכנן את הקריירה שלהן ולהשקיע מאמץ, זמן ותשומת לב. צריך לזכור שענף הנדל"ן הוא ענף מאוד דינמי, כתוצאה משינויים במדיניות הממשלתית, בחקיקה, ברגולציה, במיסוי, משינויים כלכליים בשוק ועוד. אני ממליצה לחברות הרוצות להתמודד בהצלחה עם הסביבה הסוערת הזאת לוותר על התפיסות השמרניות של תפקידים גבריים ונשיים".

ענבל אור כמשל כפול

עו"ד אדוה יגואר־גל, הבעלים של חברת יזמות ושל משרד עורכי דין המתמחה בשילוב נדל"ן וטכנולוגיה, מציאותית יותר. "העולם העסקי, בגדול, הוא עדיין עולם גברי מאוד. הוא לא עולם שוויוני מבחינה מגדרית. לכן נשים לא יכולות להיות במלוא הנשיות שלהן. משום שהנורמות הן גבריות, אישה שתדגיש את הנשיות שלה - לא תשתלב טוב. אפשר לראות את זה במקרה של ענבל אור, שהדגישה את הנשיות שלה. בהתחלה היא הצליחה מאוד, למרות הנשיות הפורצת, ואחר כך היא זכתה לבוז ולקיתונות של לעג בגלל היותה אישה. היו יזמים גברים שרימו או פשטו את הרגל, ולא זכו לאותם קיתונות של לעג ובוז. היו כאלה שקיבלו כותרות שליליות, אבל לא על אילו מוצרים שהם צרכו או באיזה רכב הם נהגו".

ליגואר־גל יש כמה עצות מעניינות שיאפשרו לנשים להלך בין הטיפות והדעות הקדומות המושרשות בחברה. "גבר יכול להקצין את הגבריות שלו, אבל אישה לא יכולה בעולם הגברי והנדל"ני להקצין את הנשיות שלה. אני חושבת שהשילוב הכי יעיל - ואני לא אומרת אם הוא נאות מבחינה ערכית - הוא לשלב נשיות עם גבריות. למשל, לא לבוא עם שמלות מיני קצרצרות - למרות שזה לא אמור לעניין אף אחד - כי זה יפגע באישה, בגלל הדגשת הנשיות. זה ישים אותה בתור קוריוז, ולא יתייחסו אליה ברצינות. בעולם העסקי, לצערנו, עדיין נותרו שרידים של מבנה חשיבה שלפיו הגבר הוא איש העסקים המצליח, השקול והמחושב - והאישה היא יפה, חמודה, קטנה, לא מבריקה, ויותר בת לוויה". ומה לא כדאי לאישה לעשות בהקשר זה?

"להקצין גבריות. זה ממש לא מועיל. ההוכחה לכך היא שהמוטיב של וונדרוומן זה מותג שמשלב נשיות עם מלחמתיות עם ערכים גבריים. השילוב של נשיות וגבריות מאוד קורץ להמונים. לעומת זאת, אם אישה תתנהל באופן גברי טיפוסי ויהיה לה שיער קצר, עודף משקל ומעט מאוד טיפוח - היא לא תצליח בעולם הגברי. יש מעט מאוד שמצליחות, והן נהדרות. לעומת זאת, שיער פזור, בלונדיני, מתנופף, עם לק אדום וחצאית מיני קצרה, ייתנו אמנם לאישה תשומת לב מצד גברים - אבל לא תשומת לב עסקית. נשים לרוב מתנהלות תחת ערכים של שיתוף פעולה וצוותיות, פחות תחרות, יותר הכלה. אלה ערכים נבונים, אבל אישה שתרצה לנהל צוות ותרצה לזכות באמון המקצועי של חברי הצוות ובעלי המניות, המשקיעים ונותני האשראי, כמו הבנקים - תהיה חייבת לשלב בצורות הניהול שלה אופני ניהול גבריים, כלומר לוחמניות. אחרת היא לא תכבוש את תשומת הלב שלהם". את מתנהלת באותו אופן שעליו את ממליצה?

"אני עיצבתי את ההתנהלות העסקית

 ??  ?? קפה בלומה
קפה בלומה
 ??  ?? מחלבת בת הרים באגמון מרקט
מחלבת בת הרים באגמון מרקט
 ??  ?? הנוף ממרומי "הכדור הפורח"
הנוף ממרומי "הכדור הפורח"
 ??  ?? האודיטוריו­ם החדש בגליל
האודיטוריו­ם החדש בגליל
 ??  ?? שיט קיאקים בירדן
שיט קיאקים בירדן
 ??  ?? בלון ההליום ("הכדור הפורח")
בלון ההליום ("הכדור הפורח")
 ??  ??
 ?? צילום: אופיר הראל ?? טליה שפירא
צילום: אופיר הראל טליה שפירא
 ??  ?? אדוה יגואר־גל
אדוה יגואר־גל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel