Israel Hayom

פיצוי מאוחר מגרמניה: 8,000־כ יוצאי רומניה יוכרו כניצולי שואה

תאונה מזעזעת בת"א: גבר נמחץ בין שתי משאיות מדובר ביהודים שנפגעו משיתוף הפעולה בין ממשלת אנטונסקו לנאצים ● יקבלו קצבה חודשית ופיצוי רטרואקטיבי ● השרה גמליאל: "נפעל להכרה בעוד אלפי ניצולים"

- אבי כהן אריאל כהנא

תאונת דרכים מחרידה איר עה אתמול סמוך לתחנה המרכ זית בתל אביב. נהג משאית כבן 40 עמד מאחורי רכבו, שהידרדר לפתע מסיבה לא ברורה, ונמחץ בין שתי משאיות. חובשים ופר מדיקים של מד"א העניקו במ קום טיפול רפואי וביצעו פעולות החייאה, שבסופן נאלצו לקבוע את מותו.

חובש רפואת חירום במד"א, איציק בן דוד, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו גבר בשנות ה 40 שוכב מחוסר הכרה בין שתי משאיות, כשהוא סובל מחבלה קשה בפלג גופו העליון. אנשים שהיו במקום סיפרו לנו שהוא נלכד ביניהן, והם הזיזו אותן על מנת לחלצו. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות שכללו מתן תרופות, הנשמות ועיסויים, אבל פציעתו היתה קשה מדי". הושג צדק היסטורי: כ 8,000 ניצולי שואה יוצאי רומניה יוכרו על ידי ממשלת גרמניה כניצולי שואה, ויזכו לקצבה חודשית ולפיצוי רטרואקטיבי 20 שנה לאחור.

הסכום הכולל שתשלם גרמניה לני צולים אלה, שעד היום קופחו, צפוי לה גיע למיליארד וחצי שקלים.

מדובר ביהודים שהתגוררו ב 20 ערים ברחבי רומניה ונפגעו באופן ישיר או עקיף משיתוף הפעולה בין ממשלת אנטונסקו לנאצים, או מה גרמנים עצמם לאחר הדחתו. כלומר, מי שבתקופת השואה שהו או גורשו מהערים יאסי, גלץ, פיאטרה ניאמץ, קונסטאנצה, שטפנשט, בקאו ועוד. ניצולים אלה, או יורשיהם, יזכו מעתה, לפי תבחינים שיגובשו בין הממשלות, לסכום של 200-100 יורו לחודש.

הקצבה תשולם גם רטרואקטיבי­ת ל 20 השנה האחרונות, כך שכל ניצול יקבל סכום של כ 192,000-96,000 שקלים נוסף על הרנטה שיקבל מעתה ואילך. גם יורשי יוצאי רומניה שנול דו לאחר 1910 ונפטרו לאחר 1.6.2002 יוכלו לתבוע פיצוי מממשלת גרמניה. נוסף על כך, 8,000 הניצולים יזכו לק צבה חודשית מהרשות לזכויות ניצו לי השואה במשרד האוצר בסך 2,000 שקלים. ההסכם הושג בתום מו"מ אינ טנסיבי בן עשרה חודשים בין ממשלות ישראל וגרמניה.

הטענה הישראלית, שהוכרה על ידי הגרמנים כצודקת, התבססה על שורת מחקרים שיזם והוביל המשרד לשוויון חברתי. את המהלך שהוביל לשיחות ולהסכם הובילה השרה לשוויון חבר תי גילה גמליאל, וכן מנכ"ל המשרד אבי כהן סקלי. בצוות השיחות השתתפו גם פרופסור דן מיכמן, ד"ר שרה רוזן ויעל נידם מ"יד ושם", והשליח המיוחד של משרד החוץ, השגריר דן האזרחי. השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה כי "זהו יום של צדק היסטורי. הפיצוי הכספי לא ישיב את האובדן ולא יוכל לכסות על הכאב והטרגדיה, אך יש בו כדי לשפר משמעותית את רווחת חייהם של אלפי ניצולים. נמשיך לפעול להכרה גרמנית בזכאותם של עוד אלפי ניצולים שטרם הוכרו".

 ??  ?? רכבת מוות שיצאה מהעיר יאסי ב 1941
רכבת מוות שיצאה מהעיר יאסי ב 1941
 ??  ?? גמליאל ונשיא ועידת התביעות ברמן
גמליאל ונשיא ועידת התביעות ברמן
 ?? צילום: דוברות מד"א ?? זירת האירוע
צילום: דוברות מד"א זירת האירוע

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel