Israel Hayom

הסלמה במפרץ: ארה"ב הפילה מל"ט איראני

הסיבה: המל"ט התקרב לספינה אמריקנית ● טראמפ: "כלי הטיס סיכן את הצוות - והושמד מייד" ● בד בבד, איראן הודתה: השתלטנו על מכלית הנפט שנעלמה

- ארז לין וסוכנויות הידיעות

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מסר אתמול כי הצי האמריקני השמיד כלי טיס בלתי מאויש של איראן שהתקרב יתר על המידה לספינה אמריקנית עד כדי 900 מטר. "כלי הטיס הושמד במיידית", אמר טראמפ.

הנשיא האמריקני פירט ואמר כי "הספינה ביצעה צעד הגנתי נגד כלי הטיס שהיה קרוב מאוד, אחרי שהוא התעלם מקריאות חוזרות ונשנות לשנות את מסלולו וסיכן את הספינה ואת הצוות. זו רק הפרובוקציה האח רונה של איראן מני רבות".

טראמפ הוסיף כי "ארה"ב שומ רת את הזכות להגן על המתקנים שלנו והאינטרסים שלנו וקוראת לכל האומות לגנות את הניסיונות של איראן לשבש את חופש התנועה וחופש המסחר העולמי. אני קורא לכל האומות לעבוד איתנו ולהגן על הספינות במצר הורמוז".

בד בבד, נראה כי איראן מת חילה להתגמש בנוגע לאחד הס עיפים המרכזיים בהסכם הגרעין. אתמול מסר שר החוץ האיראני מו חמד ג'וואד זריף כי ארצו הגישה לארה"ב "הצעה משמעותית" בכל הנוגע להגבלות על תוכנית הגר עין שלה, ובכך למעשה לפתוח את הדלת לשדרוג הסכם הגרעין משנת ,2015 שארה"ב פרשה ממנו.

זריף, שנמצא בניו יורק, אמר כי ארצו תהיה מוכנה לאפשר גישה מו רחבת יותר לפקחים בינלאומיים במ תקני הגרעין שלה, בתמורה להסרה קבועה של הסנקציות האמריקניות עליה. לדברי זריף, מדובר למעשה בקבלת משטר פיקוח מחמיר יותר, כפי שאיראן התחייבה לעשות בכל מקרה בשנת ,2023 כחלק מהסכם הגרעין.

זריף אמר מאוחר יותר לעיתו נאים כי "יש לנו עוד צעדים משמ עותיים שאנחנו מוכנים לעשות... אם פיו וליבו של הנשיא טראמפ שווים, הממשל ייקח את ההצעה שלנו".

דבריו של זריף באו שעות אחרי שאיראן ביצעה פרובוקציה נוספת, כאשר הודיעה כי עצרה מכלית זרה ששטה במפרץ.

גורמים במשמרות המהפכה הודו שמדובר באותה מכלית שנעלמה מה מסכים לפני כמה ימים אחרי ששלחה אותות מצוקה בעת שהובלה אל תוך המים הטריטוריאל­יים של איראן. לטענת הגורמים האיראניים, מעצר המכלית וצוותה היה בגלל ניסיון הב רחה של מיליון ליטר של דלק. המכ לית היא של חברה באיחוד האמירויות הערביות.

נראה כי מדובר בעוד תגובה להש תלטות של כוחות בריטיים על מכ לית איראנית, גרייס ,1 לפני כש בועיים בגיברלטר, שניסתה להפר סנקציות אמריקניות.

ארה"ב מסרה אתמול כי היא רואה בחומרה את ההחלטה האיראנית לע צור את המכלית במפרץ הפרסי, וק ראה לשחרור מיידי של אנשי הצוות.

זינוק במחירי הנפט

התקרית אתמול גרמה לזינוק במחירי הנפט העולמי, לאור החשש מהתלקחות אמיתית באזור. אתמול שוחח נשיא צרפת עמנואל מקרון עם מקבילו האיראני חסן רוחאני.

רוחאני הפציר במקרון לפעול במרץ על מנת להפעיל את המנגנון המיוחד שהקימו האירופים כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות שהוטלו על איראן כאשר ארה"ב פרשה מה סכם הגרעין. התקשורת האיראנית מסרה כי רוחאני אמר למקרון כי ארצו נחושה "להשאיר את כל הדל תות" פתוחות כדי להציל את הסכם הגרעין.

תגבור כוחות במפרץ

בתוך כך גורמים ביטחוניים בארה"ב מסרו אתמול כי ארה"ב מת כוונת לשלוח בסביבות 500 חיילים לערב הסעודית כדי להיערך לאפ שרות של הסלמה באזור. ככל הנראה הם ימוקמו באזור הבירה ריאד, משום ששם יהיה קשה יותר לאיראן לתקוף אותם, כך דיווחה רשת .CNN

סנקציות חדשות

בד בבד, משרד האוצר האמריקני מסר אתמול כי ארה"ב הטילה סנק ציות על שורה של חברות וגורמים אשר היו מעורבים ברכישת חומר רגיש עבור תוכנית הגרעין האירא נית. מדובר בגורמים וישויות שנמ צאים באיראן, בסין ובבלגיה.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? המכלית שעליה השתלטו משמרות המהפכה
צילום: אי.אף.פי המכלית שעליה השתלטו משמרות המהפכה
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? זריף
צילום: אי.אף.פי זריף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel