Israel Hayom

לא מכופפים מחירים

מחירי הבננות זינקו, אך משרד החקלאות מסרב לאפשר יבוא מחו"ל: יש פירות אחרים לקיץ

- היאלי יעקבי הנדלסמן וזאב קליין

אחרי הענבים והאפרסקים, הגיעו כעת תורן של הבננות, שמחירן זינק הקיץ לסכומים גבוהים בהרבה מהרגיל.

על פי אתר "מייסופרמרק­ט", מדו בר בעלייה של 43% אחוזים ממחירן הממוצע. לפי פרסומים אפשר להשיג כעת קילוגרם בננות ב 6.9 שקלים )יינות ביתן(, 8.9 שקלים )רמי לוי, ויקטורי, מגה ומחסני השוק( ו 9.9 שקלים בשופרסל.

נוסף על כך, באתר "טיב טעם" מוכרים בננות ב 12.9 ש', באתר "שוק איט" ב 10.9 ש', במושבניק 11.9 ואילו באתר כרמלה המחיר כבר האמיר ל 13.9 שקלים לק"ג בננות.

למעשה, בעוד בעונת החורף המ חיר נע בין 7-5 שקלים, כעת רש תות המזון והירקניות מוכרות את הבננות במחירים כמעט כפולים. בשווקים הסיטונאיים המחיר היום עומד על 8-7 שקלים - פי שניים ממחירן בעונת החורף. "גידול בננות בקיץ הישראלי הוא סיפור יקר", מסביר אלי זילברמן, מנהל הפעילות של "שוק איט" - שמשלח פירות ישירות מהחקלאים לצרכנים. "אם היה מתאפשר יבוא מחו"ל, לפחות במשך החודשיים החמים, אז המחיר היה יורד והתוצרת היתה טובה יותר", משוכנע זילברמן, שמ בהיר כי "הבננה נמצאת בין שלושת הפירות המבוקשים בארץ".

מדובר באפיזודה שחוזרת על עצמה מדי שנה, כשלפני שנתיים מחיר הבננות הגיע בחודש זה עד 20 שקלים לק"ג, בעוד באירופה הן נמכרו ב 4 שקלים.

עליית המחירים תימשך

רמי לוי, הבעלים של "רמי לוי שיווק השקמה" מעריך כי עליית המ חירים תימשך עד לסוף החודש, והמ חירים יחלו לרדת בתוך כמה שבועות.

משה נבון, מנכ"ל "בננה עמק", אומר ש"לגדל בננות עולה 1.5 שק לים לק"ג. עכשיו הכמויות קטנות כי העונה מתחילה בספטמבר, והמחיר לחקלאי מגיע ל 2 שקלים.

"הבננה היא הפרי הכי אורגני שיש במדינת ישראל. ההבדל בין בננה רגילה לאורגנית זה בסך הכל דשן. אם היה מותר להכניס לאורגני דשן, הן היו אורגניות, כי זה פרי לא מרו סס בישראל. לכן אסור לייבא בננות, מחשש שיביאו מחלות. מדינת ישראל נקייה ממחלות בננות".

ממשרד החקלאות נמסר כי "אין כל מחסור בבננות. בחודשי הקיץ, הפירות המאפיינים את העונה כדו גמת אבטיח ומלון תופסים את מקומן, והביקוש לבננות קטן.

"ככלל, בננה היא בין הפירות הכי זולים והפרי הנמכר ביותר בישראל במהלך השנה. מחיר הבננות נאמד ב 6.90 שקלים לק"ג, סכום המאפיין את התקופה, ואין טעם להשוואה בין מחירן כעת לבין מחירן בחודש הקו דם, שהיה נמוך בעקבות העודפים שנותרו בענף".

עולים יותר מהמדד

אמנם מדד חודש יוני ירד ב ,0.6% ובכלל המדדים נמוכים בשנים האח רונות, אבל מאז 2010 מחירי המזון זינקו בשיעור גבוה משמעותית מה מדד הכללי.

בין יולי 2010 ליולי השנה עלה מדד המחירים לצרכן בסך הכל ב ,8.2% אך לפי נתוני הלשכה המ רכזית לסטטיסטיקה, מחיר ק"ג בשר בקר לסטייק, למשל, זינק ב 38.5% ל 132.5 שקלים, ק"ג חזה עוף לש ניצלים עלה ב 18.6% ל 32.5 שק לים, ואילו מחיר ק"ג עוף טרי עלה ל 19.4 שקלים.

גם מחירי הדגים זינקו. למשל, ק"ג דג אמנון זינק ב 21.5% ל 31.7 שק לים. דג סלמון עלה ב 25.7% ל 76.7 שקלים לק"ג, ואילו ק"ג דג נסיכת הנילוס קפץ ב 54.5% ל 50.9 שקלים.

מחיר לחם אחיד כהה, שבפיקוח, זינק ב 14.5% ל 5.05 שקלים. מחיר חלה עלה ב 10.2% ל 4.85 שקלים.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? בין שלושת הפירות המבוקשים בישראל
צילום: יהושע יוסף בין שלושת הפירות המבוקשים בישראל
 ??  ?? מאז 2010 מחירי המזון זינקו בשיעור גבוה משמעותית מהמדד הכללי
מאז 2010 מחירי המזון זינקו בשיעור גבוה משמעותית מהמדד הכללי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel