Israel Hayom

גורדות שחקים

אפשר לספור על אצבעות כף יד אחת, לכל היותר שתיים, את נשות הנדל"ן הבכירות בישראל ● כינסנו שלוש מהן לשיחה רגישה על מקומן בענף שנחשב לסופר גברי ● מה צריכה אישה לעשות כדי לפרוץ את תקרת הזכוכית התדמיתית, והאם אפשר ללמוד ממקרה ענבל אור? ● מקום לשיפור? "השוביניזם

-

שלי, שמותאמת לתנאי הסביבה, בניגוד להתנהלות שלי בבית, ששם אני כולי אישה. בסביבה עסקית יש קודים שמשלבים נשים וגבריות. תמים לחשוב שיהיה מועיל להיות אך ורק ַאת עצמך, בלי התאמות לסביבה".

ויש לה מקרה להמחשה. "כשהייתי בשנות ה־02 שלי הוצע לי להיות העוזרת האישית באחת מארבע הפירמות הכי גדולות בתחום הייעוץ האסטרטגי - תפקיד שסירבתי לו, למרות שהוא יכול היה לקדם אותי מאוד מבחינה מקצועית. זאת, בגלל שראיתי את קריצות העיניים והמבטים שהופנו כלפי העוזרת האישית הקודמת של מנכ"ל הפירמה. מה שהפריע לי בעיקר זה איך שהסתכלו עליה, וידעתי שזה יפריע לי בקרדיט המקצועי שאצבור. בסטארט־אפ אחר, שהובלתי לאקזיט, אמר לי המנכ"ל כשעמדתי לצאת הביתה לאסוף את הילד מהגן: 'ילד זה נכות עבורנו'. כיום, גברים גרושים שיוצאים פעם בשבוע מוקדם יותר, לא סובלים מזה עד כדי כך".

בשאלה אם מעמד הנשים בתחום הנדל"ן צפוי להשתנות, מגלגלת יגואר־גל חלק מהאחריות גם לבנות מינה. "אני חושבת שזה תלוי מאוד בנשים, כי השוביניזם הכי חזק קיים בקרב נשים. עובדה שנשים לא מחונכות על ידי האימהות שלהן לחפש השכלה ומקצוע שיוכלו לפרנס משפחה. הן מוסללות לתחומים שבהם הן ישמשו רק משכורת שנייה. הדבר שהכי מעצבן אותי ביום האישה הוא שבכל ימי האישה מופיעים תכנים שללא יוצא מן הכלל הם טיפוח עצמך, הזוגיות, הבית והילדים".

את ההצלחה של נשים בתחום שלה היא מנתחת כך: "העולם שלי משלב בין נדל"ן והיי־טק, ובשניהם ברמות הבכירות יש מעט מאוד נשים. עם זאת, המעטות שיש הן מוצלחות מאוד, כי הן היו צריכות לגבור על כל כך הרבה כדי להגיע למעלה, לרצות את זה ולעשות הרבה ויתורים. התמודדות אחת, למשל, היא התמודדות חברתית. לנשים אומרים: 'אם תהיי כל כך מוצלחת, לא תצליחי למצוא בן זוג'. את זה לא אומרים לאף גבר. אני גם רואת חשבון, גם עורכת דין וגם כלכלנית. בזכות זה אני מצליחה לגבור בתחרות על משרדי עורכי דין של גברים, כי אני נדרשת להציג יותר יכולות. במודע צברתי יותר יכולות, בגלל חוסר השוויון המגדרי".

עניין של סדר עדיפויות

עו"ד ענת בירן, בעלת משרד עורכי דין גדול בתחום הנדל"ן, מסכימה עם יגואר־גל ועם שפירא. "תחום הנדל"ן נתפס כגברי. גם מבחינה סטטיסטית יש יותר גברים. בתחום הזה יש יותר נשים שעוסקות בייעוץ ובשיווק. באשר לתחום עריכת הדין, אני שמחה שיש די הרבה נשים בתחום המשפטי, ולדעתי זה הולך וגדל. לפי מה שאני משערת, מדובר ב־%05 ייצוג נשי. נשים מוכנות לעבוד קשה, רוצות לנהל עסקים עצמאיים וגם להיות במרכז העשייה עצמה. זה רק עניין של רצון וסדרי עדיפויות. אני מרצה ומשתתפת בכל פורום, וזה בהחלט מחייב אותי להיות זמינה, וכל הזמן ללמוד".

עו"ד בירן מציינת כי לא חשה מעולם ביחס שונה שנבע מהיותה אישה. "הדבר היחיד שהיה צריך להתגבר עליו בתחילת הדרך, הוא שכאילו לנשים פחות נעים לדבר על כסף", היא מאשרת וממשיכה, "אני הרבה שנים בשוק הפרטי והעצמאי, ומעולם לא הרגשתי נחיתות מקצועית. אני חושבת שהשיח הולך ומשתפר. יש גבולות שמציבים, ואף פעם לא הרגשתי חוסר הערכה או זלזול. לא הייתי מודעת לשאלה אם זה עולם גברי או לא. הגעתי לזה, וזה היה לי טבעי. אני מאמינה שהמצב כולו בתחום ישתפר בהקשר הזה".

 ??  ??
 ?? צילום: בני אדם ?? ענת בירן
צילום: בני אדם ענת בירן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel