Israel Hayom

הדיקטטורה של צוקי

-

תמישהו ארו לכם שיום בהיר אחד,

שאתם לא מכירים מוריד לכם את השאלטר של הפרנסה. ככה, פתאום, ללא התראה מוקדמת, ועוד בטענה שעברתם על חוקי המדיניות שלו שכלל לא ידעתם שקיימים.

ודאי שלא תוותרו על פרנסתכם כל כך בקלות, ומייד תפנו לאותו גורם בהודעת התנצלות ובבקשה לקבל הזדמנות נוספת. יש להניח שתכססו ציפורניים עד שתתקבל בתיבת האי־מייל התייחסות לבקשכם. למרבה התדהמה, תגלו שהחלטתו של אותו גורם סופית והשאלטר הורד לאלתר. חוויה איומה, נכון?

המנכ"לית הסכימה איתי

בעוד אנו עוסקים בבחירות דמוקרטיות סבב ,2 במרבית מדינות העולם וכן בישראל פועלת דיקטטורה סמויה שרובנו לא מודעים אליה. אולי בעצם אפשר לומר שהיא מתקיימת במדינה עצמאית ששמה פייסלנד. כלומר, מדינת פייסבוק.

מדי יום יורדת הגיליוטינה הפייסבוקית על חשבונות פרסום רבים, ועם החשבונות האלה משתתקים גם מקורות הפרנסה העיקריים של בעלי העסקים הזעירים, המשתמשים בפייסבוק כזירת שיווק, ונבנו בעמל רב ובעשר אצבעות. כך זה נשמע מפי בעלת עסק שחשבון הפרסום שלה נחסם לאחרונה: "זה קרה ממש לפני כמה ימים. פתאום חסמו לי את חשבון המודעות. שלחו הודעה שהפרתי משהו, אבל לא אמרו מה. הרגשתי כמו יוזף ק' מ'המשפט' של קפקא - אני אשמה במשהו, אבל לא יודעת במה".

מנכ"לית פייסבוק הגיבה לתיאורי המקרים האלה באמפתיה רבה. הם לא היו זרים לה. כששוחחתי איתה בכנס העולמי של פייסבוק Boost" ‪,"Your Business‬ שנערך לאחרונה בבאר שבע, היא הודתה שהיא יכולה לדמיין כמה מתסכל המצב הזה וגם הסכימה שייתכן שהם טועים בחלק מהמקרים. עם זאת ועל אף הבעת האמפתיה מצידה, ניכר מתשובתה כי לא מדובר בנושא חם שעומד על סדר יומה.

איך זה ייתכן, אתם שואלים? אנחנו חיים בעולם חופשי. אמנם יש חוקים, בחלק מהמקרים אולי אפילו נוקשים, אבל גם לפושע נתעב יש זכות לסנגוריה ולהגנה עצמית. יתרה מכך, אפילו אם בדיקטטורה עסקינן, הרי פייסבוק מתפרנסת מאותם חשבונות שהיא סוגרת, אז האבסורד כפול ומכופל.

עולם אידילי מזויף

אם נדמה לכם מהצד שלכל אחד יש חופש ביטוי במדינת פייסבוק, חשבו שוב. כאשר קוראים את התקנונים של פייסבוק, שאגב משתנים, מתארכים ומחמירים על בסיס שוטף וללא שום התראה מוקדמת לכלל משתמשיה, מבינים שברשת החברתית הגדולה בעולם מעוניינים ליצור עולם אידילי שבו לא קיימים אנשים עם דעות קיצוניות. כולם מדברים בנימוס ולא מעליבים, בעלי עסקים לא מגזימים בהבטחותיהם ובעיקר כולם מתנהגים בצייתנות. ואם לא - תישלל זכות הדיבור שלהם ל־03 ימים או ייחסם חשבון הפרסום העסקי שלהם לצמיתות.

מה המטרה הנסתרת של אותו עולם אידילי? במילה אחת: כסף. בכמה מילים: חלומה הרטוב של פייסבוק הוא להשאיר אותנו בתוך גבולות מדינתה מבלי לצאת מהן לעולם. לתת לנו ליהנות מבדיחות, ממתכונים, מתמונות של חברים ומשיתופי חוויות מטיולים בחו״ל, ולחוות עולם של החיים הטובים, גם אם הם מעט מזויפים.

הרי ככל שנישאר שם יותר, כך יגדל הביקוש לשטחי הפרסום של המדינה, וגם אם הם יפסידו את הגרוש וחצי של המפרסמים הקטנים, תמיד יהיו מפרסמים גדולים.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? מארק צוקרברג. "אני אשמה, אבל לא יודעת במה"
צילום: אי.אף.פי מארק צוקרברג. "אני אשמה, אבל לא יודעת במה"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel