Israel Hayom

החמישייה הפותחת

הגארד שמרוכז בעצמו, הרכז שסומן ע"י שאראס, בן ה 18 הכי בוגר בטורניר, האוקראיני חסר הפחד, והנציג הישראלי שמוחק את סימני השאלה סביבו ● זכוכית המגדלת של יעקב מאיר עקבה אחרי יהלומים מתחילת הטורניר, והמסקנות? מפתיעות

- יעקב מאיר

דות של סמוס אזר לא הספיקו לטורקים.

יריבתה של ספרד תהיה גרמניה, שהביסה 56:81 את בריטניה. הופעה מעו־ לה של פיליפ הרקנוף 22( נקודות ו־8 ריבאונדים), ממצטייני הטורניר, ויריבה חלשה שלא ממש ברור איך הדיחה את סרביה בשמינית הגמר, הביאו לעלייתה הקלילה של גרמניה לפיינל פור.

סרביה, הנבחרת שהיתה מועמדת למדליה, נמצאת בסכנת ירידה לדרג ב׳ אחרי שהפסידה ליוון 72:78 (בהארכה) במשחקי הדירוג .)16-9( בעקבות ההפסד סרביה תשחק מחר על מקומות 16-13 (שלוש האחרונות בטורניר ירדו דרג). במשחקים נוספים: אוקראינה - פולין ,71:76 סלובניה - איטליה ,64:74 מונטנגרו – לטביה .62:79 לצרף גם את הפורוורד הליטאי מינדאוגאס קוזמינסקאס.

גם המצטרפת האחרונה למפעל הבכיר, זניט סנט פטרסבורג, פועלת בשוק ההעברות. אתמול היא צירפה את הרכז הרוסי הוותיק אנטון פונקרשוב ,)33( ששיחק בעבר בצסק"א מוסקבה, בחימקי מוסקבה, בקאזאן ובלוקומוטי­ב קובאן.

מכבי ת"א. הנהלת היורוליג צפויה לפרסם היום את לוח המשחקים לעונת 2019/20 במפעל היוקרתי, ובמכבי ת"א מקווים מאוד ללוח זמנים נוח יותר מזה שקיבלו בעונה שעברה.

כזכור, הצהובים פתחו את העונה האירופית הקודמת במאזן של שמונה הפסדים לעומת ניצחון אחד בלבד, דבר שבדיעבד מנע מהם להעפיל לשלב רבע הגמר. במהלך השבוע האחרון, מאז נפתחה אליפות אירופה עד גיל 20 בת"א, עקבתי אחר חמישה כישרונות צעירים שמסומנים ברחבי היבשת כ"דבר הבא" של הכדורסל האירופי. הדגש: ההתנהלות וההתפתחות שלהם תוך כדי טורניר עם כל כך הרבה לחץ וציפיות. התוצאות? מפתיעות.

הגארד ‪2.00 ,20(‬ מ') הוא אחד השחקנים המרשימים באליפות. הוא בנוי היטב ויכול לעשות הכל - לקלוע, לחדור, למסור וגם לשמור. הבעיה נמצאת בראש. הוא מרוכז בעצמו, וכשלא הולך - מוסיף חטא על פשע, ודואג להאשים את כל מי שמסביבו, רק לא את עצמו. כשהוא לא מרוצה הוא דואג שכולם יידעו על כך, ובאחד המקרים אף השליך בקבוק בעצבים לכיוון אחד מאנשי הצוות של נבחרתו.

יכול להיות שבעיית האופי התנקמה בו, כשקרס במשחק החשוב בשמינית הגמר מול גרמניה 2( מ־7 ל־3, מינוס 20 בדקות שהיה על המגרש). למעשה, הוא היה אחד הגורמיים המרכזיים לתבוסה הקשה והלא צפויה של היוונים. אם הוא רוצה להשתלב בפנאתינייק­וס, הוא יהיה חייב לשפר בראש ובראשונה את ההתנהלות.

בנבחרת הליטאית מספרים ששארונאס יאסיקביצ'יוס, מאמן ז'לגיריס קובנה, שקל לשלב את וליצ'קה (בוגר האקדמיה המפוארת של המועדון) בקבוצה הבוגרת כבר בעונה הקרובה, אך בסופו של דבר נמלך בדעתו. למרות זאת, מדובר באחת המחמאות הגדולות ששחקן צעיר, בוודאי רכז, יכול לקבל. מבחינה מקצועית, וליצ'קה ,19( 1.90 מ') מרשים כמעט בכל פרמטר. הוא חזק וגבוה, ממושמע ומאומן, חכם ומבין היטב את המשחק 7.8( אסיסטים בטורניר, שני רק לים מדר) וגם מייצר לעצמו מצבי קליעה 19.5( נקודות, ראשון בטורניר) באחוזים מצוינים ל־2 )61.3%( ומקו העונשין .91.7%( שאראס, מישהו?). רק הקליעה מחוץ לקשת עדיין טעונת שיפור. הבעייתיות נמצאת דווקא באישיות - הוא שקט ולא מספיק כריזמטי כדי להיות רכז מוביל בקבוצת בוגרים מקצוענית, אבל צריך לזכור שמדובר בשחקן המצוי בתחילת דרכו.

הרכז הספרדי הוא השחקן הבוגר ביותר בטורניר. מי שעוקב אחריו מתקשה להאמין שמדובר בנער שרק לפני כמה חודשים חגג את יום הולדתו ה־81. הוא מתנהל ברצינות ובמקצועיות על המגרש ומחוצה לו, וחושב תחילה על אופציית המסירה 6.2( אסיסטים בממוצע למשחק) - תכונות שלא אופייניות לשחקנים בגילים הללו.

את ההסבר לכך ניתן למצוא בעובדה שהוא משחק כבר שלוש עונות בקבוצה הבוגרת, שותף בטורנירים רבים של הנבחרות הצעירות, ובפברואר האחרון כבר ערך את הופעת הבכורה בנבחרת הבוגרת של ספרד. הגארד האוקראיני בעל השורשים בבורקינה פאסו הוא השחקן המלהיב בטורניר. מעקב קצר אחריו גילה שמדובר באדם לא שגרתי. בעוד כל חבריו צעדו לעבר הפרקט במסלול הקבוע, הוא העדיף לקצר ולדלג מעל שלטי הפרסום. גם לאחר המשחק מול ישראל, במקום להידחף בין עשרות ילדים שחיכו לכוכביהם, הוא זינק מעל הגדרות כדי להגיע לאוטובוס.

עם יכולת אישית גבוהה וחוצפה חיובית (וגם לא חיובית), הוא זורק כמעט 15 פעמים מהשדה בממוצע וגם מגיע ל־8.6 זריקות מקו העונשין. מגע פיזי ממש לא מבהיל אותו, ובטח שלא 3,000 אוהדים ישראלים קנאים. במשחק מול ישראל הוא אמנם נעצר על מנת הנקודות הנמוכה ביותר שלו באליפות, אבל הוא היה בעניינים כל הזמן, נכנס לטראש טוק עם דני אבדיה, ואחרי המשחק רמז שהחלטות השופטים נטו לטובת הקבוצה הביתית. בדראפט האן.בי.אי הוא כבר נבחר (מקום 44 ,)2018־ב מקום בקבוצה כמו צדביטה לובליאנה שמתמחה בפיתוח צעירים כבר יש לו לעונה הבאה, והעתיד שלו? ורוד.

התהליך שהכוכב הגדול של ישראל עבר במהלך האליפות הוא לא פחות ממדהים. על הכישרון הרב שלו אין עוררין, והוא כנראה ייבחר הכי גבוה בדראפט מבין כל השחקנים באליפות. סימני השאלה היו סביב האיכויות ההגנתיות, שפת הגוף החיובית והחיבור עם שאר השחקנים בסגל.

עם כל משחק שעבר הוא פתר עבורנו את כל השאלות. ההגנה עלתה רמה, שפת הגוף היתה מצוינת, והקשר עם שאר השחקנים הלך והתחזק (גם באימונים). יותר ממספר הנקודות, הריבאונדים או האסיסטים, מדובר בבשורות הכי טובות שיכלו אנשי המקצוע שעוטפים את אבדיה הצעיר לקבל לקראת עונה קריטית שמצפה לו.

* נכתב לפני המשחק של ישראל מול ליטא אתמול

 ?? צילומים: עודד קרני ?? אבדיה, אתמול. הדליק את הדרייב אין
צילומים: עודד קרני אבדיה, אתמול. הדליק את הדרייב אין
 ?? צילום: אי.פי ?? לארקין ומאמנו ארגין עתמאן. ימשיכו לשתף פעולה
צילום: אי.פי לארקין ומאמנו ארגין עתמאן. ימשיכו לשתף פעולה
 ??  ?? דני אבדיה )ישראל(
דני אבדיה )ישראל(
 ??  ?? ארנס וליצ'קה
)ליטא(
ארנס וליצ'קה )ליטא(
 ??  ?? יורגיוס קלאיצאקיס
)יוון(
יורגיוס קלאיצאקיס )יוון(
 ??  ?? קרלוס אלוחאן )ספרד(
קרלוס אלוחאן )ספרד(
 ??  ?? יוסוף סאנון
)אוקראינה(
יוסוף סאנון )אוקראינה(
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel