Israel Hayom

נכנסים להילוך גבוה

הבחירות לכנסת ה־22 נמצאות מעבר לפינה, והמפלגות השונות משחיזות את האסטרטגיה ● בליכוד משדרים רוגע, בכחול לבן פוזלים לימין, וליברמן ממשיך במסע ההתנגחות שלו בציבור החרדי ● בחירות 2019 פרק ב': יומן מסע

- יהודה שלזינגר

פחות מחודשיים נותרו עד לפרק ב' של הבחירות, והמפלגות השונות מחזקות את הברגים ונכנסות לישורת האחרונה לקראת ההתמודדות בדרך אל הכנסת.

במפלגת השלטון העניינים רגועים, הח"כים משוחררים גם מפריימריז מתישים, וגם, כמו שאר חבריהם במערכת הפוליטית, מהופעות בפאנלים של תיכונים ובתי ספר, שנמצאים בחופש הגדול.

מי שעובד, בהילוך שני יש לומר, הוא הצוות הקרוב של נתניהו, שמפעם לפעם מגיב ליריבים ליברמן וברק, ובעיקר מחדד מסרים עבור הח"כים להדהד בראיונות בתקשורת. במסרים האחרונים שהועברו מתבקשים הח"כים להימנע מלתקוף את מערכת המשפט וגורמי האכיפה, להמעיט בוויכוחים בענייני דת ומדינה ולא ללבות את השיח שמנסה ליברמן להוביל סביב "מדינת הלכה".

בליכוד לא מרימים שוב את "הליכוד טי.וי", אך לא מורידים את התקשורת מסדר היום. בכל סוף שבוע מפיצים וימשיכו להפיץ סרטונים של ראש הממשלה, שבהם הוא מספר על הישגי השבוע ואף מציין את מה שהוא מכנה "הפייק ניוז השבועי", שבעיקר מדבר על הפרסומים הנוגעים לחקירותיו במהדורות החדשות.

בליכוד לא תוקפים (בינתיים) את גנץ, המטרה שם היא אהוד ברק. ברק, מבחינת אנשי הליכוד, גם מדשדש תחת אזור אחוז החסימה ולא מהווה איום, וגם מעיר את מערכת הבחירות ובעיקר את הצד הימני, מצביעי הליכוד, שעלול להיות רדום עד הבחירות.

גבי אשכנזי חרש בשבוע החולף את הדרום, משה בוגי יעלון נשלח למגזר החרדי, לפיד עובד על הבולטות בתקשורת ובני גנץ שומר על ממלכתיות. כך נראה עד כה הקמפיין המתוכנן של כחול לבן, וזו האסטרטגיה שלה לבחירות הקרובות.

במפלגה חקרו את התוצאות של הבחירות האחרונות ופילחו את המקומות שבהם שיעורי ההצבעה לה היו נמוכים, ולשם נשלחים נציגים. במפלגה מקווים להביא קולות מהימין, ועל כן גבי אשכנזי מסייר בפריפריה. במפלגה יודעים שכדי להגיע לשלטון הם צריכים חיבורים פוליטיים מעבר למחנה השמאל, ועל כן משה בוגי יעלון ערך בשבועיים האחרונים סיורים וגם התראיין בכלי תקשורת חרדיים. אף שהח"כים החרדים חוזרים ואומרים בפומבי כי הם הולכים עם נתניהו וכל עוד לפיד במפלגה אין סיכוי לחיבור שכזה.

על המפלגה מעיבים חוסר האחדות בצמרת ובעיקר החיכוך מאחורי הקלעים בין לפיד ליעלון, שהתפוצץ בשבוע האחרון עם ההקלטות שפורסמו ב"החדשות", שבהן נשמע יעלון

אומר כי "מה שקרה בין יש עתיד לחוסן זה בכייה".

אחרי שטרפד הקמת ממשלת ימין ממשיך ליברמן בקמפיין מסע ההתנגחות בציבור החרדי. האסטרטגיה של ישראל ביתנו היא לנסות להחזיק סדר יום אנטי־חרדי ולנסות להפוך את מערכת הבחירות לשיח על דת ומדינה. כך, לדוגמה, בשבוע החולף הם תקפו את כחול לבן וטענו ש"כאשר הם ירגישו שמה שמפריד בינם לבין לשכת ראש הממשלה זה דיל עם החרדים, הם ימכרו להם הכל". בנוסף, הם הגיבו בתרועה לפרסומים שוליים על הקמת מפלגה חרד"לית זניחה.

השבוע האחרון במפלגת העבודה הסתיים בסימן החיבור עם אורלי לוי־אבקסיס. כעת יתכננו השניים את הקמפיין המשותף. גורם במפלגה אומר כי יושם דגש רב על נושאים חברתיים. פרץ ולוי החלו וגם ימשיכו, ככל הנראה, להדוף מתקפות מבית ומהחברים לגוש השמאל על אפשרות של הצטרפות לממשלת נתניהו.

במרצ יש לא מעט אנשים שלא רוצים לראות חיבור עם ברק. לדעתם, הסערות האחרונות שעמד במרכזן והכ

תם הציבורי שברק סוחב עימו בכל הקשור לפרסום ב"דיילי מייל" על קשרים עם אפשטיין ועם קרן וקסנר עלולים לגרום נזק למפלגה. אך העובדה שעמיר פרץ ואורלי לוי־אבקסיס הסכימו לא לצרף מפלגה שלישית והנתונים בסקרים האחרונים, שמראים ששתי המפלגות מדשדשות סביב אחוז החסימה, ייאלצו אותם להגיע לאיחוד.

השבוע הקרוב יהיה מכריע ודרמטי בכל הקשור לעתידה של הציונות הדתית. על הפרק התלבטות אם ללכת בשתי מפלגות, הימין החדש והבית היהודי־איחוד לאומי, או לרשימת ימין אחת גדולה שתכלול את שקד, בנט, פרץ, סמוטריץ' ואולי גם את עוצמה יהודית.

לא מעט מונח על הכתפיים של איילת שקד, ולחץ ציבורי כבר מופעל על הרב פרץ לוותר על מקומו בראש רשימה שכזו, שכן על פי הסקרים, רשימה בראשות שקד היא בעלת פוטנציאל של 12 מנדטים ואילו רשימה בראשות הרב פרץ מסתפקת, במקרה הטוב, בשישה מנדטים. במפלגה לא ממהרים ללחוץ על הגז בכל הקשור לקמפיין הבחירות. עיקר המאמצים יופנו לשבועיים וחצי שלפני הבחירות. תקופת "בין הזמנים", שבה יוצאים הבחורים החרדים והמשפחות החרדיות לחופשה שמסתיימת בכל שנה ב־א' באלול, יוצאת השנה ב־1 בספטמבר, 17 יום לפני הבחירות.

בחודש אלול נערכות בכל יום עצרות המוניות לקראת ימי הדין (ראש השנה ויום כיפור), כמו גם תפילות ואמירות סליחות בבתי הכנסת, מה שיגביר את תחושת החירום וההתגייסות לעתיד החרדי. המטרה היא לשמור על הישג שמונת המנדטים מהבחירות האחרונות.

המפלגה, שבמשך החודשים שקדמו לבחירות נסקה בסקרים למספרים גבוהים ואמורה היתה להיות הפתעת הבחירות, התרסקה ולא עברה את אחוז החסימה, וכעת חווה משברים פנימיים, חיכוכים במנגנון המפלגה, עזיבות ולא מעט קשיים בגיבוש הרשימה.

גם בסקרים היא יורדת משמעותית אל מתחת לאחוז החסימה.

ליהדות התורה יש במערכת הבחירות פוטנציאל גדול וסכנה גדולה. הגנום החרדי זקוק לאויב ולאיום כדי להגביר את תחושת הדחיפות ולשלוח את כל המצביעים לקלפי. אחרי שנים של "סכנה" מיאיר לפיד ומחוק הגיוס, במערכת הבחירות הזו ימלא ליברמן את תפקיד ה"דמון". מצד אחר, על פי הסקרים וחלוקת הגושים וההבטחה של ליברמן לכפות ממשלה ללא חרדים, הם עלולים למצוא את עצמם מחוץ לממשלה.

בינתיים הם שומרים על המדיניות שפורסמה ב"ישראל היום" - לתת חיבוק דוב לליברמן ולספר על שיתופי הפעולה שלו איתם לאורך השנים. גם שם, כמו בש"ס, עיקר המאמצים ירוכזו בסוף "בין הזמנים", עם תחילת השבועיים וחצי שלפני הבחירות.

הקשיים בהרכבתה מחדש של הרשימה הערבית המשותפת עדיין נמשכים, וההכרזה על הקמת הרשימה ככל הנראה תידחה עד הרגע האחרון.

כזכור, עם פיזור הכנסת ה־12 הצהירו ראשי ארבע המפלגות הערביות כי פירוק הרשימה המשותפת, שהתבטא באיבוד שלושה מנדטים, היה טעות, וכי על הרשימה המשותפת לקום מחדש, אולם ראשי המפלגות הערביות חד"ש, תע"ל, רע"מ ובל"ד מתקשים להכריע מי יעמוד בראש הרשימה ומי יאייש את המקומות 9 עד .15

גם "ועדת הסכמה" שהורכבה לאחרונה מנכבדים בציבור הערבי, במטרה לגשר על הפערים בין המפלגות, לא הצליחה להביא להכרזה רשמית על הקמתה מחדש של הרשימה המשותפת.

מי שעובד, בהילוך שני יש לומר, הוא הצוות הקרוב של נתניהו, שמפעם לפעם מגיב ליריבים ליברמן וברק, ובעיקר מחדד מסרים עבור הח"כים להדהד בראיונות

השבוע הקרוב יהיה מכריע ודרמטי בכל הקשור לעתידה של הציונות הדתית. על הפרק התלבטות אם ללכת בשתי מפלגות, הימין החדש והבית היהודי־איחוד לאומי

בכחול לבן יודעים שכדי להגיע לשלטון הם צריכים חיבורים פוליטיים מעבר למחנה השמאל, ועל כן משה בוגי יעלון התראיין בכלי תקשורת חרדיים

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel