Israel Hayom

הסתרה וטיוח בחסות משרד הבריאות

- רן רזניק |

כ כל שמתרבה המידע ומתווספות התלונות על פרשת אישורי התרופות לחולי סרטן בבית החולים הממשלתי וולפסון, עולות עוד ועוד שאלות קשות ותמיהות על הדרך שבה מתנהל בית החולים שיכול היה להיות בית החולים חשוב ומרכזי במטרופולין תל אביב, אבל נראה שהוא עוד רחוק שנות דור מלהיות כזה.

מהמידע שמגיע עד עכשיו מתלונות החולים, עולה חשש כי במקרים רבים העיכובים והסירובים של הנהלת וולפסון לאשר תרופות ייחודיות לחולי סרטן אינו מנומק כפי שמתחייב במקרים שבהם התרופות האלה הן הסיכוי האחרון של החולה לנסות ולהציל את חייו. האתיקה הרפואית וחוק זכויות החולה מחייבות את הרופאים ובתי החולים לאפשר לחולים את מלוא הסיכוי להאריך או להציל את חייהם (ובפרשה זו בכל מקרה בית החולים וולפסון לא נושא בהוצאות מימון התרופות), ולכן היו צריכים להיות נימוקים משמעותיים מאוד לסרב לעשות זאת. אלא שעד עכשיו לא ניתן היה לראות הסברים כאלה וגם החולים ובני המשפחה מעולם לא זכו לקבל אותם כפי שמחייבת האתיקה הרפואית והיחס האנושי המצופה מהנהלת בית חולים.

ומה עם משרד הבריאות? היה ניתן לצפות שהנהלת משרד הבריאות תפעל בדחיפות כשעולות טענות כל כך קשות הנוגעות להנהלת וולפסון שהוא בבעלותו הישירה ובאחריות הבלעדית של המשרד. ואולם, גם הפעם עולה חשש להסתרה וטיוח במשרד הבריאות עצמו.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הורה לפני שבוע על הקמת ועדה לחקירת כל הבקשות לאישורי תרופות שהוגשו לבית החולים. הוועדה, בראשותו של פרופ' תמר פרץ־יבלונסקי, מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים ומבכירות וטובות רופאי הסרטן בישראל. הוועדה התבקשה לבדוק את התוקף ואת אמות המידה המקצועיות לאישורים (ולסירובים) של הנהלת בית החולים לבקשות לאישור תרופות. ועדה כזו לא הוקמה עד עתה במערכת הבריאות ועצם הקמתה מעיד על כך שבהנהלת משרד הבריאות מבינים שיש חשש לבעיות קשות מתמשכות וחמורות מאוד בדרך שבה מנוהל בית החולים בתחום זה.

חשוב לשים לב שהוועדה שהוקמה הוגדרה כ"ועדת בקרה ואיכות" שעל פי חוק זכויות החולה היא ועדה שחל עליה חיסיון, וזאת בניגוד לוועדת בדיקה שממצאיה חייבים להימסר למתלוננים ולחולים שנפגעו מהטיפול הרפואי ומהם גם לציבור כולו.

מדוע בחרו מנכ"ל משרד הבריאות והלשכה המשפטית במשרד דווקא בוועדה שתהיה חסויה ומוסתרת מהציבור? האם לא היה ראוי שכל ממצאי החקירה יתפרסמו בגלוי לציבור? האם משרד הבריאות שכח לפתע שכל הפרשה החלה רק בעקבות ורק בזכות תלונה של שני חולי סרטן שהעזו ופנו למשרד הבריאות ולכן הם זכאים לקבל תשובות מלאות על מה שעובר ועבר עליהם בבית החולים?

הבחירה של משרד הבריאות דווקא בוועדה שממצאיה יהיו חסויים אינה מקרית ואינה חד־פעמית. כבר היו פעמים קודמות שהנהלת משרד הבריאות החליטה בדרך לא מתוחכמת ולא ראויה זו לנסות להסתיר מהציבור מידע על חקירת פרשות חמורות אחרות (כמו בפרשה שבה התגלו ממצאים מזעזעים על ניסויים אסורים בחולים זקנים בבתי החולים קפלן והרצפלד), ואולם בכל המקרים ניסיונות הטיוח וההסתרה לא הועילו. יש לקוות שגם הפעם הציבור יוכל לדעת את כל האמת בנוגע לאופן הניהול של בית החולים וולפסון.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel