Israel Hayom

מחזמר עם שירים של שאנן סטריט

בתיאטרון חיפה יעלה מחזמר של מוזיקה שחורה עם קאסט של שחקנים כהי עור ועלילה שעוסקת בפליטים מאפריקה ● הבמאי משה נאור מדבר על ההתרגשות מהפרויקט יוצא הדופן ועל החשיבות שלו

- מאיה כהן

בינואר הקרוב תעלה בתיאטרון חיפה הפקה מסקרנת: מחזמר ישראלי מקורי שגיבוריו הם פליטים מניגריה, בכיכובה של אסתר רדא, ועם שירים שכתב סולן הדג נחש, שאנן סטריט.

את המחזמר "ג'נטלי" יצרה השחקנית שירי נדב־נאור ("מעבר להרים ולגבעות") והוא יבוים על ידי משה נאור, המנהל האמנותי של תיאטרון חיפה וגם בעלה של שירי. השירים, שכתב שאנן סטריט והלחין אמיר לקנר, מגיעים מעולם ההיפ־הופ, הגוספל והמקצבים האפריקניים. העלילה עוסקת בזוג פליטים מניגריה: ג'נטלי, מתופף רחוב, ומרים, עוזרת בית בביתו של סופר ישראלי מפורסם. לשניים נולד תינוק לבן - דבר היוצר בעיה מול רשויות החוק. הסופר המפורסם נחלץ לעזרה, וכמחוות תודה מוזמן לארוחת ערב חגיגית בביתם של בני הזוג. אלא שאז נוצרת שרשרת אירועים טרגית.

"אני ממש הולך על עננים בזכות הפרויקט הזה", אומר נאור. "אנחנו עובדים על זה כבר יותר משנתיים וחצי. זו לא הפעם הראשונה שאני בתוך האזורים האלה. בעבר ביימתי את ההצגה 'גזע' (מחזה של דיוויד מאמט שעוסק בגזענות נגד שחורים בארה"ב; מ"כ). עבורנו זה נושא שקשור לרצון להשתייך, נושאים שהם בעומק נפשנו".

לדברי נאור, "ניצה (בן צבי, מנכ"לית התיאטרון; מ"כ) ואני רוצים לעשות דברים משמעותיים. התיאטרון חטף זבנג בשנים האחרונות, אבל צריך לראות בזה הזדמנות, כי אפשר לרחם על עצמך או לקום ולעשות דברים חדשים. כולם מדברים על זה שמשהו צריך להשתנות בתיאטרון הישראלי. אז יש דברים שאנחנו עושים בגלל שהם יותר בטוחים עבור התיאטרון, ויש דברים שאנחנו עושים כדי שהתיאטרון יהיה מעניין, חי ובועט".

עוד מספר נאור כי "בתוך קאסט של 14 שחקנים יש שלושה שחקנים לבנים. לא ראו כזה דבר על הבמה בארץ. הייתי לפני כמה זמן בכנס של אמנים יוצאי אתיופיה שדיברו על מצוקה גדולה מאוד של תפקידים. אין להם עבודה. עוד לא הגענו למצב בארץ שבליהוק לא מתייחסים לצבע העור או לגיל של השחקנים, כמו שקורה בעולם.

"אני הרבה זמן בתהליך הליהוק, ואני נפגש עם הרבה שחקנים יוצאי אתיופיה. אני שומע סיפורים בלי סוף, זה לא נגמר. את רואה איזה יחס הם מקבלים פה. במציאות הזאת, המחזמר הזה סופר חשוב בעיניי".

אתה מאמין בכוח של אמנות לשנות?

"תראי, גם אם סיפור המחזה הוא קשה, ההצגה הזאת הולכת להיות פאן, עם מוזיקה מדהימה וריקודים, בלי טיפה של מסכנות. משהו נוצץ ומהנה. ובנוסף, אני רוצה שאנשים יחזרו עם הסיפור הזה הביתה".

אשתך כתבה את המחזמר, אתה מביים. איך אתם מסתדרים עם זה?

"אנחנו מבינים טוב אחד את השנייה. זו גם יכולה להיות דרך טובה לתקשורת בינינו, כי כמה אפשר לדבר אחרי 11 שנות נישואים?", הוא צוחק.

 ?? ?? בתפקיד הראשי: אסתר רדא
בתפקיד הראשי: אסתר רדא
 ?? ?? משה נאור צילום: דניאל קמינסקי
משה נאור צילום: דניאל קמינסקי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel