Israel Hayom

שקד: "חיבורים - תעודת ביטוח עבור הימין"

הימין החדש, במתכונת החדשה: שקד בראש, בנט - במקום השני

- יהודה שלזינגר כתבנו הפוליטי

שרת המשפטים לשעבר קראה למחנה הלאומי לשלב זרועות: "המחלוקות בינינו בטלות בשישים" ● בנט: "שקד תעמוד בראש גוש הימין המאוחד" ●

הבשורה על האיחוד המחודש במפלגת הימין החדש והחל פת המקומות בראש הרשימה בין איילת שקד לנפתלי בנט לא תפתור את בעיות האיחוד בימין ואולי אפי לו תחריף אותן, כך מעריכים במ ערכת הפוליטית.

גורם המעורב במשא ומתן גילה ל"ישראל היום" כי בשבוע שעבר היו הצדדים )איחוד מפלגות הימין והימין החדש( כבר על סף חתימה לריצה משותפת, אך בנט החליט להקשיח את התנאים והמשא ומתן התפוצץ.

אחת הסוגיות שעומדות במרכז המשא ומתן היא מי יעמדו בראש הר שימה. אך מי שמעורב במשא ומתן אומר כי זו סוגיה אמנם חשובה, אבל עוד לפניה יש קשיים רבים במו"מ. כך לדוגמה בשבוע שעבר הוסכם עם בנט ושקד על רשימה משולבת בין הצדדים אך לאחר כמה ימים הגיע בנט עם תנאי חדש, והוא לא רק המ קום הראשון ברשימה אלא גם ארבעה מקומות בשמינייה הראשונה.

החשש בבית היהודי ובאיחוד הלאומי הוא כי בנט, שמעדיף ללכת ברשימות נפרדות, יקשיח עמדות ויגרור את שקד, שדווקא כן רוצה ללכת לאיחוד רחב, למבוי סתום ולא יאפשר ללכת לאיחוד רחב.

"זה נחמד שהיא אומרת שהיא רוצה איחוד אבל הוא עלול לסחוב אותה למצב שבו לא ניתן יהיה לחתום על ריצה משותפת" אומר גורם המעו רב במו"מ.

לדבריו, "יש פה שמונה מקומות, ויש שאיפה לשלב גם את עוצמה יהודית, הם )הימין החדש( רוצים לה שתלט על הכל וזה לא הגיוני. יש גבול לדרישות. צריך לזכור שההבדל בין ריצה משותפת לריצה נפרדת הוא רק שני מנדטים, לא פער משמעותי וגם עליו אפשר לכסות".

הדברים האלו מגיעים לאחר שכ צפוי, וכפי שפורסם ב"ישראל היום", אמש הודיעו נפתלי בנט ואיילת שקד שהם ירוצו בבחירות הקרובות יח דיו - כשאיילת שקד תעמוד בראש הרשימה.

במסיבת העיתונאים הודיעו השרים לשעבר כי בנט כי יוצב במקום השני ברשימה, ויהיה יו"ר שותף.

בנט פתח את הדברים בקריאה לאיחוד, ואמר כי "בחרתי לשים את מדינת ישראל מעל לקידומי האישי, ולתת לחברתי, איילת שקד, לעמוד בראשות הימין החדש".

לדבריו, "לפני חצי שנה הקמנו את הימין החדש למען ישראלים שכמהים לימין שמחבר בין כולם, בין דתיים לחילונים, חרדים ומסורתיים... כפי שאתם יודעים, לאחר הבחירות נטלתי אחריות מלאה על התוצאות, ואת זאת אני עושה גם כעת. מפני שלמען אח דות, צריך לעשות ויתורים אישיים. לכן בחרתי לקחת אחריות ולשים את הדרך מעל לאדם, את מדינת ישראל מעל לקידום האישי, ולתת לחברתי, איילת שקד, לעמוד בראש הימין החדש. אני נכנס תחת האלו נקה כשאיילת הפעם בראש, ואסייע לה להצליח בכל כוחי".

בנט הדגיש כי "מקומי ברשימה פחות חשוב. זה יכול להיות מהמקום הראשון, השני או העשירי. אני לעו לם לא ארגיש פחיתות כבוד כמשרת ציבור".

"ביצועיסטית וערכית"

לדברי שר החינוך לשעבר, "איילת שקד היתה שרת משפטים מוכשרת, ביצועיסטית וערכית, ואני משוכנע שהיא תוביל אותנו להצלחה גדולה. איילת שקד תעמוד גם בראש המפלגה, וגם בראש כל גוש הימין המאוחד. אני קורא לכל שאר מפלגות הימין להתא חד תחת הנהגתה של איילת שקד. זהו זמן לאחדות. יחד, נעשה הכל למען הצלחת המפלגה בבחירות הללו, וב עזרת השם - נעשה ונצליח".

שקד עלתה לנאום לקול תרועות הקהל ואמרה כי "בבחירות הקרובות אין עדיין מפלגה שבראשה עומדת אישה. עכשיו יש! אני רוצה לפתוח שער לנשים רבות אחריי – ומבקשת את אמונכם היום".

לדבריה, "למדנו מהטעויות והפקנו

בנט: "אני קורא לכל שאר מפלגות הימין להתאחד תחת הנהגתה של איילת שקד. יחד, נעשה הכל למען הצלחת המפלגה בבחירות הללו, ובעזרת השם - נעשה ונצליח"

את הלקחים: נציב בפניכם מנהיגות ברורה".

שקד הדגישה כי "מפלגת הימין החדש בראשותי לא רצה בצילה של מפלגה אחרת, אלא כמפלגה שמבק שת לאחוז במושכות ההנהגה הלאומית ולהבטיח את ניצחון הימין".

בשלב זה היא קראה לאיחוד ואמרה כי "אני קוראת מכאן לשותפיי לדרך, לראשי המפלגות האידיאולוג­יות שמימין לליכוד, שחלקם חברים טובים שלי. נכון, יש בינינו מחלוקות, אבל אל מול האתגרים שלפנינו הן בטלות בשישים. חיבור הוא תעודת הביטוח של הימין הערכי והאידיאולו­גי, עלי נו לעשות זאת. יחד בהנהגתי נהפוך לכוח משמעותי וחזק, כוח שיוביל את עם ישראל בעוז ובאמונה".

"באים עם קבלות"

שקד התייחסה גם לתוצאות הב חירות הקודמות, ואמרה כי "אנחנו באים עם קבלות, אבל מעל הכל עומד החשש האמיתי, זה שכמעט התממש לפני כמה חודשים, והוא מכירת חיסול אידיאולוגי­ת של כל מה שאנחנו בימין מאמינים בו. זה עלול לקרות שוב. אין ערך ימני, אין עמדה ימנית, אין ציפור נפש ימנית אחת שלא יוקרבו על מזבח הקמת הקואליציה, אם לא נהיה כוח משמעותי בכנסת הבאה. הפעם היה לנו מזל - הדלפה קטנה מנעה מכירת חיסול שלמה".

לדבריה, "לא משנה איפה הייתם בעבר - העתיד שלכם כאן. אני ניג שת למשימה זו בצניעות, אבל בנחי שות. טובת ישראל היא היחידה שת מיד עמדה ולעולם תעמוד לנגד עיניי. זו משימת חיי, ואת כל כוחותיי אני מתכוונת להקדיש לה, ואני מבקשת מכם, שותפיי, את אמונכם. ביחד נעשה ונצליח".

מוקדם יותר, פגישה שנקבעה לש עות הערב בין רה"מ בנימין נתניהו לשר רפי פרץ - בוטלה. השניים היו אמורים, ככל הנראה, לדון על ריצה משותפת של איחוד מפלגות הימין ביחד עם עוצמה יהודית בראשות אית מר בן גביר. נתניהו התייחס לאיחוד בימין ואמר כי "קיבלתי כמה פניות מאנשים בימין שאומרים: אתה מוכרח להתערב במה שקורה בימין כי אחרת אנחנו נשליך לפח עוד פעם ‪6 5‬ מנ דטים ונחזור שוב לבחירות. אתה חייב להתערב. אז אני אומר: אני לא מתערב לעת עתה ואם יהיה צורך – אתערב".

הדרישה של בן גביר

כך או כך, אמש התחדשו המגעים בין מפלגת עוצמה יהודית לבין הבית היהודי והאיחוד הלאומי. בן גביר דן באיחוד עם הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' - שהציעו להמשיך עם חלוקת הרשימה מהבחירות הקודמות, שבהן עוצמה יהודית קיבלה את מקו מות 5 ו .8

בן גביר, מצידו, דורש מקומות גבוהים יותר. לדבריו, "עוצמה יהודית תהיה רק בחיבור שמרכיביו יתייחסו אליה בהגינות. אנחנו בעד חיבור גדול ומברכים על המהלך של שקד ובנט ומקווים לחיבורים נוספים".

בצד של השותפות החרדיות אמרו אתמול גורמים בכירים ביהדות התו רה כי "זוהי שעת מבחן קריטית לגוש הימין כולו... אנו מצפים לאחריות לאומית ולאיחוד כל מפלגות הימין כדי למנוע בזבוז מאות אלפי קולות הנחוצים לניצחון בבחירות".

 ??  ??
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? שקד ובנט, אמש
צילום: יוסי זליגר שקד ובנט, אמש
 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? רה"מ נתניהו
צילום: אורן בן חקון רה"מ נתניהו
 ?? צילום: יהודה פרץ ?? השר פרץ
צילום: יהודה פרץ השר פרץ
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? יאחדו את הגוש? בנט ושקד, אתמול
צילום: יוסי זליגר יאחדו את הגוש? בנט ושקד, אתמול
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? בן גביר
צילום: אורן בן חקון בן גביר
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? השר סמוטריץ'
צילום: גדעון מרקוביץ' השר סמוטריץ'

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel