Israel Hayom

משרד הבריאות נגד משככי הכאבים

- מיטל יסעור בית אור

יוזמה: תמריצים כספיים לקופות חולים שיפחיתו את השימוש במשככים ●

משרד הבריאות ישלם תמריץ כספי לקופות חולים שיצמצמו את השימוש במשככי כאבים בקרב המטופלים, שישפרו את זמינותן עבור חולים במחלות כרוניות ושייתנו ייעוץ מצד רוקחים למטופ לים שנוטלים יותר משש תרופות.

בדרך קבע, מתגמל המשרד את קו פות החולים על שיפור איכות הטי פול בתחומים ובמדדים רפואיים שונים. לשם המחשה, מבחני תמיכה אלו הס תכמו ב 2018 בכ 300 מיליון שקלים.

בשבוע שעבר הודיע המשרד לקו פות, כי הוא מעוניין לשפר את השירו תים שנוגעים לטיפול התרופתי ולתג מל את הקופות שישפרו את השירותים בתחום הזה.

כמחצית מבני 65 ומעלה נוטלים באופן קבוע ארבע תרופות ויותר, בו בזמן. ריבוי תרופות עלול לגרום ל"התנגשויות" בין התרופות השונות ולהעצים את תופעות הלוואי שלהן. נתונים מארה"ב הראו כי 30%-20% מאשפוזי קשישים נובעים מהשפעות שליליות של תרופות.

לפי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, יתוגמלו הקופות ב 100 שקלים עבור כל ייעוץ רוקחי למ טופלים שנוטלים יותר משש תרופות מרשם, כדי לבדוק אם אפשר להפחית את מספרן.

עם זאת, בקרב חולים כרוניים יש חשיבות להיענות ולהיצמדות לטיפול שנרשם. הקופות יתבקשו להציג תוכ ניות לשיפור ההיענות לטיפול התרו פתי במחלות, ובהן סוכרת, יתר לחץ דם ויתר שומני דם. התגמול יינתן אם יוצג הפרש בין שיעור ההיענות בשנת התמיכה לשיעור בשנה הקודמת. שי עור היענות פירושו מימוש מרשמים למחלות אלה בבית המרקחת.

נושא אחר שבגינו יחולקו תמ ריצים, נוגע למניעת התמכרות לאופיאטים )תרופות לשיכוך כאבים דוגמת מורפיום, אוקסיקודון וקודאין(. בארה"ב, שם ניתנים 47 אלף מרשמים לאופיאטים לכל מיליון איש, הכריז הנשיא טראמפ על מלחמה בהתמכרות כמצב חירום לבריאות הציבור. בישראל השיעור נמוך יותר - 11 אלף מרשמים לכל מיליון בני אדם.

קופות החולים יתבקשו להפחית רכש משככי כאבים )למעט עבור חו לים אונקולוגיי­ם( ויימדד שיעור הגי דול במספר המטופלים העושים שימוש ממושך במשככי כאבים, למול השיעור בשנה הקודמת.

בקופות החולים כללית ומכבי בירכו על המהלך. ד"ר נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות במכבי: "אלו נושאים חשובים שאנו לא עוסקים בהם כיום מספיק. מספר הרוקחים הקליניים בקופות החו לים אינו גדול, וגם היכולת לתת ייעוץ רוקחי בבתי המרקחת מוגבלת, בשל התורים והעומסים. התמיכה של משרד הבריאות עשויה לדחוף אותנו לגייס יותר רוקחים קליניים. המצב בתחום האופיאטים בישראל טוב יותר מאשר בארה"ב, האתגר הוא טיפול בכאב בצו רה נכונה. הטיפול בכאב בקהילה חסר מאוד. מכוני הכאב בבתי החולים עו סקים יותר בפרוצדורות ופחות באיזון הכאב. אני מקווה שהתמריץ יאפשר להפחית שימוש באופיאטים".

ראש חטיבת הבריאות ב"מכבי": "מספר הרוקחים הקליניים בקופות החולים אינו גדול, וגם היכולת לתת ייעוץ בבתי המרקחת מוגבלת בשל העומס"

 ??  ?? פרסום ראשון
פרסום ראשון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel