Israel Hayom

הצעד הבא: בלוק טכני

- חיים שיין | דעה

בין שולי השמאל והימין מתקיימת בימים אלה תחרות בשאלה: מי ינצח בחוסר הרצון להתאחד ולהתחבר? בשלב זה מסתמן שה שמאל מוביל. לא יהיו במחנה השמאל חיבורים מהותיים, כל מפלגה לגורלה אל מול אחוז החסימה. רוב הציבור כלל לא מתעניין בסוגיה, מכיוון שסיכויי מפלגות השמאל לקחת חלק בממשלה הבאה, בכל תו צאה שלא תהיה בבחירות, זניחים. אולם, כפי הנראה, גם בין מפלגות הימין בוקה ומבולקה.

כרגיל בימין, המצב מעורר עניין ומסובך להפליא. שילוב בין אידיאולוגי­ה ואינטרסים הצליח תמיד ליצור מורכבות שההכרעה בה סבוכה ומפותלת. על אחת כמה וכמה כשמספר הבוחשים/ות בתבשיל לא מבייש את "משחקי השף".

הצעתי לאיילת שקד לא להתרשם ממחיאות הכפיים ובוודאי לא מס קרים שאין בהם ממש, מעבר לניחוח מבושם חולף. אין לי ספק ש"הימין החדש" לא יעבור את אחוז החסימה אם ירוץ לבדו. להצרחה בין בנט ושקד אין משמעות אלקטורלית אמיתית. ללמוד מטעויות העבר משמעותו לא לחזור פעם נוספת על אותה טעות. מספר הקולות שהימין החדש יקבל הפעם יהיה קטן יותר מבעבר, כיון שבני אדם תבוניים לא מסכנים פעמיים את הפתק שלהם בקלפי.

תקוותי שהמהלך אותו תוביל שקד מהערב, נועד ליצור בלוק טכני משו תף לכל המפלגות שמימין לליכוד, כולל "עוצמה יהודית". סביר בעיניי שבתוך 10 ימים הבלוק יקום, כיוון שאחרת הימין ייבלע אל חור שחור. אם בעקבות הפירוד בימין תוקם לאחר הבחירות ממשלת שמאל בח סות אביגדור ליברמן, המועמדים יוכלו לבוא בטענות רק לעצמם. בראש הבלוק צריכה לעמוד איילת שקד, מכיוון שמניתוח פוליטי הגיוני, יש לה את מרב הסיכויים למשוך מצביעים לטובת הבלוק.

קשה מאד להגדיר "מיהו ציוני דתי?" מדובר בספקטרום מגוון שכולל: חרד"לים, דתיים לאומיים, דתיים שקופים, דתל"שים )דתיים לשעבר(, דתל"פים )דתיים לפעמים( ודת"לדים )דתיים לפי דעתם(. מעיון בכלי התקשורת המגזריים ובעלוני השבת שמחולקים בבתי הכנסת ומאתגרים את התפילה עצמה, הרושם הוא שלדעת רבים במגזר, אין בעיה במועמדת חילונית בראש בלוק מפלגות ימין. כשמדובר בבלוק טכני, גם החרד"לים יכולים להצביע עבור מועמדים שלהם ברשימה.

התנאי העיקרי להצלחת הבלוק הטכני הוא שאיילת שקד ונפתלי בנט לא יתפתו להתמודד על מאגר הקולות מול הליכוד, ולאפשר כתוצאה מכך ל"כחול לבן" לקבל הזדמנות להרכיב ממשלת שמאל. החשש הזה קיים לאור הצהרות בעניין התכנים שאותם ירצו להדגיש במערכת הב חירות, ברית אחים בעבר עם יאיר לפיד, והימנעותם מלהתחייב לתמוך במועמדות נתניהו להרכבת הממשלה. תקוותי שהתבונה הפוליטית תגבר, שהרי מאבק שלהם בליכוד יגרום לשניהם נזק עתידי משמעותי בשאיפתם לעלות במעלות המשרה. שאיפה חסרת תוחלת ממפלגה סקטוריאלית.

אני מציע לאיילת שקד שלא להתרשם ממחיאות הכפיים, ובוודאי לא מסקרים שאין בהם ממש, מעבר לניחוח מבושם חולף. הימין החדש לא יעבור את אחוז החסימה אם ירוץ לבדו

 ??  ?? "להצרחה אין משמעות אלקטורלית". תומכי המפלגה, אמש
"להצרחה אין משמעות אלקטורלית". תומכי המפלגה, אמש
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel