Israel Hayom

למרות האישור: חצי מחוק קיזוז משכורות המחבלים לא מיושם

החוק אושר בקבינט ובכנסת - אך חצי מהקיזוז טרם יצא לפועל, כך נודע ל"ישראל היום" ● מדובר בקצבאות הטרור למשפחות מחבלים שמתו - בהיקף של כ 700 מיליון ש' בשנה

- אריאל כהנא

אחד משני חלקיו של חוק קיזוז משכורות המחבלים לא מיושם על ידי מערכת הביטחון והקבינט, כך נודע ל"ישראל היום".

החוק, שאושר לפני שנה בכנסת, ויישומו החל באיחור - באמצע 2019 - מורכב משני חלקים. החלק שיושם מחייב קיזוז כספי המסים כנגד המש כורות שמשלמים הפלשתינים למחב לים חיים. הפרק השני שלא יושם, הוא קיזוז כספי המסים עבור קצבאות הטרור שמעניקה הרשות הפלשתינית למחבלים שנהרגו או התאבדו.

עד כה בוצע רק החלק הראשון, בהיקף כולל של כ 700 מיליון שקלים לשנה. בהתאם להחלטת הקבינט, שר האוצר כחלון קיזז מכספי המסים של הפלשתינים ואלו בתגובה החזירו את הסכום כולו.

ל"ישראל היום" נודע כי יישומו של החלק השני, בנוגע למחבלים מתים, לא נכנס לתהליך ביצוע ומתעכב כבר חודשים ארוכים. על פי החוק, מערכת הביטחון אמורה להגיש לקבינט דו"ח, ובו נתונים מדויקים על אודות היקף הקצבאות שמקבלות משפחות של מח בלים שמתו. ואולם, הגורמים שאמורים לאסוף את הנתונים אומרים כי קשה להגדיר באופן מדויק "קצבת טרור", ועל כן, עד כה הדו"ח לא הוגש לקבינט ולכן גם לא התקבלה החלטה על הקיזוז. על פי ההערכות, היקף הקצבאות למשפחות המחבלים המתים דומה לזה שניתן למ חבלים הכלואים, ומסתכם ב 700 מיליון שקלים לשנה לערך.

"להתגבר על המכשולים"

ועדת החוץ והביטחון, שאישרה את החוק שיזמו חברי הכנסת אלעזר שטרן ואבי דיכטר, פנתה לאחרונה למשרד הביטחון בבקשה לברר מדוע יישום חלקו השני של החוק מתעכב. ח"כ אבי דיכטר אמר ל"ישראל היום" כי "ניתן להתגבר על המכשולים ולנטר את היקף הקצ באות למשפחות המחבלים. אנו מצפים שהדבר ייעשה".

ב"ישראל היום" פורסם כי הקבינט המדיני ביטחוני צפוי לדון בקרוב בה קלות כלכליות לרשות הפלשתינית, במטרה לעקוף את חוק קיזוז משכורות המחבלים. ל"ישראל היום" נודע כי בש בועות האחרונים היו שיחות בין הצדדים, במטרה למצוא דרך שתקל על הלחץ הכלכלי ברשות.

השיחות נוהלו באישור הדרג המדיני, בשל חשש במערכת הביטחון כי הרשות תקרוס כלכלית. על פי המתווה המוצע, משרד האוצר לא יגבה מהפלשתינים את המסים עבור הדלקים שהם רוכשים מחברות דלק ישראליות. הפחתת הסכום, המוערך ב 200 מיליון שקלים לשנה, תקל את הלחץ הכלכלי שבו נתונה הר שות הפלשתינית.

על פי הדו"ח שגובש במערכת הבי טחון, היקף "משכורות הטרור" בשנת 2018 עמד על 648 אלף שקלים. בהתאם לכך, החליט הקבינט לפני כחצי שנה לקזז מדי חודש 54 מיליון שקלים מכספי המסים שישראל מעבירה לרשות הפל שתינית. הסכום מהווה על פי ההערכות בין חמישה לעשרה אחוזים מהכנסות הרשות. הקיזוז מצטרף לחובות קבו עים אחרים שישראל גובה מהפלשתי נים, כגון שירותי חשמל ומים שהרשות לא משלמת עליהם כבר שנים ארוכות. הפלשתינים סירבו להשלים עם הקיזוז, החזירו לישראל את מלוא הסכום שיש ראל העבירה להם וכך החריפו עוד יותר את המשבר הכלכלי שבו הם מצויים.

 ??  ?? אסירים ביטחוניים בכלא צילום אילוסטרציה: משה שי
אסירים ביטחוניים בכלא צילום אילוסטרציה: משה שי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel