Israel Hayom

הסנקציות על איראן לא מספיקות

- עודד גרנות

מבצע ההשתלטות המתועד היטב של לוחמי הקומנדו האיראני על מכלית הנפט הבריטית בסוף השבוע, היה בעיקרו מהלך טלוויזיוני ראוותני שסייע לטהרן להפגין את נחישותה להילחם במ שטר הסנקציות, בלי להסתכן כלל בעימות צבאי עם המערב. למפקד הצי של משמרות המהפכה לא נדרש מודיעין חסוי כדי להבין שחטיפת המכלית הריקה מנפט מתחום המים הטריטוריאל­יים של עומאן והובלתה לנמל בנדר עבאס האיראני לא תיתקל בהתנגדות, או בתגובה צבאית כלשהי, אף שמדובר במהלך פיראטי עוין. לא פחות.

ראשית, מפני שהבריטים עסוקים כעת עד מעל הראש בענייניהם הפנימיים, והולכים היום לב חור בראש ממשלה חדש במקומה של תרזה מיי. שר החוץ ג'רמי האנט, אחד משני המתמודדים על הירושה, מופקד גם על הטיפול בתיק האיראני.

שנית, מפני שלמרות האיומים הפומביים שה שמיעה טהרן שוב ושוב בשבועיים האחרונים, לה

שתלט על מכלית נפט בריטית בתגובה לתפיסת המכלית האיראנית במצר גיברלטר, לא נקטו הב ריטים שום צעד רציני להתגונן מפני האיום הזה. חיילים בריטים לא הוצבו על סיפון המכלית כדי להגן עליה, והמשחתת שליוותה אותה היתה רחוקה מכדי שתוכל להגיב בזמן אמת.

ושלישית, ייתכן מאוד שגם אילו היתה המ שחתת הבריטית קרובה יותר, לא היתה ניתנת ההוראה מלונדון לפתוח באש על לוחמי הקומנדו האיראנים המשתלשלים בחבל מן המסוק אל סי פון המכלית. שכן ארה"ב, ובעקבותיה גם בריטניה, מודיעות בוקר וערב על רצונן העז להימנע מכל התנגשות עם טהרן.

התוצאה היא שאיראן מפרשת את העדר התגובה הצבאית במערב על הפגיעה במכליות הנפט ובחו פש השיט במיצר הורמוז כביטוי של חולשה ניכרת, שרק מהווה, מבחינתה, תמריץ להמשיך בפעולות ההתגרות. ולראיה: שר החוץ האיראני זריף טרח אתמול "להחמיא" לנשיא טראמפ על כך שלא הגיב על הפלת המל"ט האמריקני. "הוא הבין", אמר זריף, ש"אם יגיב, אנחנו לא נשב בשקט".

ייאמר מייד: הסנקציות הכבדות שהטילה ארה"ב על איראן בעקבות פעולותיה האחרונות, והסנק ציות הנוספות שמאיימת כעת בריטניה לנקוט בעקבות חטיפת המכלית, פועלות את פעולתן וגורמות לקריסה איטית של הכלכלה האיראנית. הן גם הדחף העיקרי לפרובוקציו­ת של איראן, אבל הן לבדן אינן מספיקות.

מה שדרוש כעת, במצב הנפיץ במפרץ, הוא גי בוש אסטרטגיה צבאית מתואמת בין כמה מדינות, והקמת קואליציה בינלאומית שתבהיר לאיראן כי הדרך היחידה להימנע מעימות צבאי היא לחזור למשא ומתן על הסכם גרעין משופר. זריף עצמו ביטא אמש את החשש מפני קואליציה כזו, כאשר טען כי "ארה"ב מנסה לגרור את בריטניה" לקראת עימות במפרץ.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel