Israel Hayom

נגמרה החגיגה? הצמיחה העולמית בשלבי האטה

בארה"ב מעריכים שהצמיחה תסתכם השנה ב 1.5% בלבד ● בגרמניה מדד אמון הצרכנים בשפל, ובאיטליה מתכוננים לבחירות חוזרות ● ופה בישראל, האינפלציה השנתית חזרה לרמה של ,0.8% מתחת ליעד של בנק ישראל

- ערן בר טל

מדד 125 החברות הגדולות הנסחרות בבורסה בת"א רשם אתמול עלייה קלה של ,0.13% אך ב 12 החודשים האחרונים הוא ידע טלטלות רבות. את השנה האזרחית הוא פתח בצלילה של כ ,6.5% אחרי שפגש גם פסגה של .7% במידה רבה מדד זה משקף את הלך הרוח של המ שקיעים הנהנים מדי פעם מפרסום אינדיקטורי­ם חיוביים, אך גם ממשתנים שליליים או מדאיגים.

על המגמה המעורבת הזו עומדים כלכלני הפועלים בסקירתם אתמול: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים עלה בחודש יוני לרמה של 52.7 נקו דות, זאת בניגוד אולי למרבית מדדי מנהלי הרכש בעולם. רכיב ההזמנות מחו"ל מצביע על התכווצות, בעוד ההזמנות המקומיות מסמנות עלייה. זה כנראה הפער בין המדד בישראל לאלו שבחו"ל: בישראל הביקושים המקו מיים עדיין איתנים. "אנו מעריכים כי הסיכונים לצמיחה איטית יותר בטווח הקצר גברו, לאור ההאטה המסתמנת בכלכלה העולמית, אי הוודאות הפולי טית בישראל והריסון הפיסקלי הצפוי לאחר הבחירות. הצמיחה עדיין צפויה לעמוד על כ ,3% זאת בהשפעה של המדיניות המוניטרית המרחיבה והע לייה בהשקעות בבנייה ובתשתיות", אומרים בבנק הפועלים.

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ירד בשיעור חד של .0.6% ההפת עה במדד כללה את רוב הסעיפים, והאינפלציה השנתית חזרה לרמה של ,0.8% כלומר מתחת ליעד של בנק ישראל. התנודתיות במדדי המחי רים החודשיים גבוהה, הן בשל הגו רמים העונתיים, כמו מחירי הפירות והירקות וההלבשה וההנעלה, והן בשל גורמים אחרים. סעיף הדיור, לדוג מה שכר הדירה, התייקר בשנה האח רונה בשיעור של 1.8% בלבד, בעוד שנתון זה הצביע בחודש פברואר על התייקרות שנתית של .2.7% סעיף זה לבדו גרע מהאינפלציה השנתית כרבע אחוז בפרק זמן קצר של ארבעה חודשים. התנודתיות הגבוהה במדדי המחירים צפויה להימשך בין השאר עקב צפי לעלייה במסים לאחר הקמת הממשלה, ומנגד ייסוף חד בשער הח ליפין של השקל מתחילת השנה, שה שפעתו טרם באה באופן מלא לידי ביטוי באינפלציה. מצב זה יוצר אי ודאות גבוהה לגבי האינפלציה בטווח הקצר. "התחזית שלנו לאינפלציה עו מדת כעת על שיעור של 1.3% ל 12 החודשים הקרובים", מעריכים כל כלני הבנק.

השקל מתחזק

מתחילת השנה השקל התחזק ב 6.1% מול סל המטבעות 5.7%) מול הדולר(. הודעת הריבית האחרונה של בנק ישראל כללה תחזית להעלאת ריבית בהחלטה הבאה. אחת הסברות בשוק היא שתחזית הריבית של בנק ישראל החריפה את מגמת הייסוף. "לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן, הסיכויים להעלאת ריבית פחתו אם לא התאפסו, ובכל זאת, הייסוף בשער השקל נמשך", מסכמים את העניין בפועלים.

ובארה"ב: נשיא הפד )הבנק המרכזי בארה"ב( של ניו יורק, ג'ון וויליאמס, מזהיר מפני אסון משקיעים וקורא לבנק המרכזי שם להקדים תרופה למכה ולהודיע על הורדת הריבית. וויליאמס הבהיר בהמשך כי אין לה סתמך על דבריו כי אכן צפויה בקרוב הורדת ריבית, אך הנשיא טראמפ ניצל את ההזדמנות כדי לתקוף פעם נוספת את ראשי הפדרל ריזרב, שלדבריו מא טים את הכלכלה האמריקנית. "אהב תי הרבה יותר את ההצהרה הראשונה של וויליאמס; הרבה פחות את הש נייה", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "אנחנו בתחרות עולמית, ואנחנו בעמדת ניצחון, אבל לא הודות לפד רל ריזרב. היינו יכולים להיות במצב טוב בהרבה. יש לנו הזדמנות להוביל את ארה"ב לעושר שלא ידעה כמותו ולהפחית את שיעור החוב שלנו. אסור לפספס את ההזדמנות".

 ??  ??
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? הבורסה לניירות ערך בת"א
צילום: יהושע יוסף הבורסה לניירות ערך בת"א

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel