Israel Hayom

בצל המחלוקות: צה"ל הרס 13 בתים במזרח י ם

בג"ץ נתן אור ירוק - וכוחות הנדסה הרסו מבנים בלתי חוקיים בשכונת ואדי אל חומוס ● המבנים ממוקמים מצידה הישראלי של גדר ההפרדה ובסמוך לה ● באיחוד האירופי גינו: "בלתי חוקי"

- אפרת פורשר

כוחות הנדסה של צה"ל בשי תוף המינהל האזרחי הגיעו אתמול לשכונת ואדי אל חומוס שב מזרח ירושלים כדי להרוס 13 מבנים שנבנו בצמוד לגדר ההפרדה.

את המבצע אבטחו כוחות מג"ב ממשטרת ירושלים. הריסת המבנים, שזכתה לביקורת רבה בקרב ארגוני השמאל, יצאה לפועל לאחר שבג"ץ דחה בחודש יוני את עתירתם של התושבים כנגד צווי ההריסה שהוצאו למקום, וקיבל את הנימוק של המדי נה כי המבנים מהווים סיכון ביטחוני עקב קרבתם לגדר ההפרדה. באיחוד האירופי גינו את ההריסה ואמרו כי המבנים היו באזור שתחת אחריותה של הרשות הפלשתינית, וכי הריסת המבנים בשטח כבוש אינה חוקית על פי החוק הבינלאומי.

הסיפור של ואדי אל חומוס נחשב לסיפור לא פשוט. מדובר למעשה בשכונה הצמודה לכפר צור באהר שבדרום מזרח ירושלים, אשר מהווה חלק משטחי הרשות הפלשתינית. אלא שבעקבות הסכמי הביניים, נו תרה שכונת ואדי אל חומוס בתוך גדר ההפרדה, שהיא למעשה גדר תיל שישראל בנתה. כך נוצר מצב ששכונה שנמצאת בתוך תחומי הר שות הפלשתינית, נמצאת למעשה בתוך שטחה המוניציפלי של ירוש לים, אך לא שייכת לעירייה מבחינה מוניציפלית ואינה מצויה תחת אח ריות ביטחונית של שום גורם. תושבי השכונה לא מקבלים שום שירותים מוניציפליי­ם ולמעשה מופקרים לח לוטין בכל הסוגיות.

סיכון ביטחוני

13 הבתים שנהרסו אתמול הם בני כמה קומות, יש בהם 44 דירות, חלקן בשלבי בנייה שונים, והתגוררו בהן שתי משפחות, בהן 11 קטינים. בניגוד למקרים אחרים, הפעם ההריסה לא בוצעה בשל בנייה לא חוקית, ולמ עשה רוב המבנים קיבלו היתרי בנייה מהרשות הפלשתינית.

ההריסה בוצעה, כאמור, בשל הסי כון הביטחוני שהיוו הבתים, ומדובר בפעולה נדירה שכבר לא מתרחשת כמעט בשנים האחרונות. בפסק הדין של בג"ץ, אשר קיבל את הטענה של מערכת הביטחון לצורך צבאי ביטחו ני בהגבלת הבנייה בסמוך לגדר הבי טחון שם, כתב ראש ההרכב, השופט מזוז, כי "המשך בנייה ללא אישור בצמוד לגדר הביטחון מגביל את חופש הפעולה המבצעי בסמוך לגדר ומגביר את החיכוך עם האוכלוסייה המקומית. בנייה כזו עלולה להוות גם מסתור למפגעים או לשוהים בלתי חוקיים בתוך אוכלוסייה אזרחית לא מעורבת, ולאפשר לפעילי טרור לבצע הברחות אמצעי לחימה, ואף כניסה משטחי האזור לשטחי ישראל".

תושבי הבתים ניסו למנוע את ההריסה וביקשו לעכב את צווי ההרי סה, אך בקשתם נדחתה בסוף השבוע שעבר. בארגון "בצלם" מתחו אתמול ביקורת: "פסק הדין מבהיר עד כמה העברת הסמכויות לרשות הפלש תינית במסגרת הסכמי ביניים היא כמעט חסרת משמעות. ישראל נתלית פעמים רבות בהעברת סמכויות זו כדי לטפח את האשליה שרוב תושבי הגדה כלל אינם חיים תחת כיבוש, ושלמעשה הכיבוש הסתיים". מבצע ההריסה עבר ללא אירועים חריגים.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? הריסת המבנים במזרח ירושלים
צילום: אי.אף.פי הריסת המבנים במזרח ירושלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel