Israel Hayom

האדם האחרון שדרך על הירח

ב 1972 האריסון שמיט סגר עידן, כשהשתתף במשימת אפולו 17 ● "באמצעות טכנולוגיה חדשה הנתונים מאז ישמשו אותנו גם בעתיד", אמר ל"ישראל היום"

- יפית עובדיה

כחלק מהחגיגות לציון 50 שנה לנחיתה על הירח - מד ענים, מהנדסים, אסטרונאוטי­ם וחו בבי חלל מתכנסים ברחבי העולם כדי לשוחח ולנתח את השפעתה של המשימה להגיע לירח על עולמנו כיום. במסגרת אירוע מיוחד לכבוד הנחיתה, שוחח האסטרונאוט האריסון "ג'ק" שמיט עם "ישראל היום" על חוויותיו בחלל.

שמיט נאם בשבוע שעבר במוזיאון "כנפיים מעל הרי הרוקי" בדנבר, קו לורדו. המוזיאון הוא ביתם של מטוסי קרב רבים שיצאו משירות, וגם של חללית חדשה, בשם ‪Dream Chaser‬ )רודף החלומות(, שצפויה לצאת לירח ב .2020

שמיט ,(84) שהיה בעבר סנאטור רפובליקני מטעם מדינת ניו מקסיקו, הוא האדם האחרון מבין 12 אסטרו נאוטים שצעדו על הירח, כנהג רכב הנחיתה של "אפולו ,"17 שנחתה על הירח ב .1972 "הייתי האסטרונאוט האחרון שצעד על הירח", אמר שמיט, וציין כי היה זה סופו של עידן.

בהיותו שם, שמיט וחברו לצוות, ומפקד המשימה שכבר איננו בחיים, אספו נתונים גיאולוגיים שונים של יותר מ 108 ק"ג של סלעי ירח. "זוהי מתנה שרק ממשיכה להעניק", אמר שמיט, והוסיף כי בעוד בשנות ה ,60 הטכנולוגיה לא היתה מתקדמת כמו היום, הטכנולוגיה העכשווית תוביל את המדענים לנתונים נוספים מאותם סלעים שנאספו לפני כמעט 50 שנה.

הסנאטור שמיט היה בשעתו חלק מתוכנית ייחודית בנאס"א, שהכשי רה מדענים כאסטרונאוט­ים. במקור, שמיט היה גיאולוג, ולאחר מכן הצ טרף למדענים בפלאגסטאף, אריזונה, במשימה למיפוי פני הירח, כהכנה לנחיתה האנושית הראשונה. לאחר שהוסמך כטייס חיל האוויר האמריקני ועבר בדיקות רבות ומגוונות, נשלח במשימת "אפולו "17 לירח.

לאחר סיום הקריירה שלו כאס טרונאוט, נבחר שמיט כאמור לס נאטור מטעם מדינת ניו מקסיקו, ולאחר מכן חזר לעבודתו כגיאולוג. כשנשאל מה הוא חושב על החללית הראשונה של ישראל לירח, "ברא שית", אמר: "זו הצלחה גדולה. יש ראל היא פנטסטית כי היא הוציאה משימה כזו".

רבים היום לא מבינים את המאמ צים הרבים שהיו חלק מההגעה לירח, מזכיר שמיט, והוסיף כי הוא משבח את מדינת ישראל על הפרויקט.

 ?? צילום: אי.פי ?? שמיט על הירח במשימת "אפולו "17
צילום: אי.פי שמיט על הירח במשימת "אפולו "17
 ??  ?? שמיט כאסטרונאוט
שמיט כאסטרונאוט
 ??  ?? שמיט כיום
שמיט כיום

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel