Israel Hayom

"תנו לי ליהנות, אני רק בן 18 ולא חייב להיות כבר סופר סטאר"

דני אבדיה, כוכב נבחרת העתודה שזכתה בפעם השנייה ברציפות באליפות אירופה, בראיון אישי מיוחד: "אני 99.9 אחוז ישראלי, אבל חלקיק אחוז סרבי - זה היצר התחרותי" • על הציפיות העצומות ממנו להצליח באן.בי.אי: "אני אוהב לחץ, זה נותן כוח" • ועל המנטליות המנצחת: "דנ"א של

- אביעד פוהורילס ויעקב מאיר

אתמול לפני הצהריים באנו למלון שבו השתכנה הנבחרת הצעירה לאורך האליפות, ובלובי צדדי ראיתי את דני אבדיה יושב על כורסה מעט מלכותית, ונותן ראיונות לתקשורת בסרט נע.

הפעם אחרונה שהייתי בסידור כזה היתה לפני כמעט 20 שנה, כשנסעתי למדריד לראיין את פלה. נתנו לי איתו 20 דקות, וזה נמשך ,40 כמו הראיון אתמול עם מי ששותה כמעט 90 אחוז מתשומת הלב אחרי הזכייה הפנומנלית של נבחרת העתודה באליפות אירופה.

להרבה אנשים יש זכויות ומניות בהצלחה הנהדרת הזו, אבל "ווינר טייקס אול", ולאבדיה יש את כל הח בילה המסנוורת הזאת שהופכת אותו למי שהוא.

אני מזכיר לו שפלה לקח גביע עולם בגיל ,17 וזה די יפה לעומת ה 18 שלו. אבדיה מהנהן בהסכמה ואומר שזה באמת מדהים, ואז אנחנו מתחילים לעשות סדר לגבי השם שלו. לא דני הרגיל, אלא ֵדני, בצירה מתחת לדל"ת. למה זה? "כשנולדתי אמא שלי הלכה לנומ רולוגית או גרפולוגית או אסטרולוגית, לא יודע כבר, ובדקה איזה שם הכי מתאים לי לפי המזל. יצא דני ועוד שם. אז היא בחרה דני, אבל לא ממש מצא חן בעיניה, אז הם עשו לו קצת טוויסט".

אבל זה קצת מבאס, כי עד לפני שבוע מי קרא לך ֵדני בצירה?

"נכון, אבל לאט לאט אנשים מפני מים את השם שלי. מחרפן אותי כשאני מזמין אוכל ואז קוראים לי דני בצורה הלא נכונה".

רגע לפני שאנחנו הולכים לשא לות יום העצמאות, בוא תסגור לי את העניין עם מדר. בסך הכל הוא הפועליסט ואתה מכביסט. היו די בורים לפני האליפות שאתם בסדר, אבל לא ממש בסטי.

"תשמעו, בגלל היריבות ביני נו מאז הנוער, מכבי, הפועל וזה, זה חלחל כאילו יש משהו, אבל יש בינינו הערכה הדדית ענקית. לא הייתי צריך את האליפות הזאת כדי לדעת מה הוא שווה כשחקן וכבן אדם. הוא היה צריך קצת ביטחון ושחרור, וכשזה בא, הוא סחף אותנו".

אתם שני המובילים בנבחרת. יש נתם אפילו באותו חדר. מה היה הדי בור ביניכם בבוקר הגמר מול ספרד?

"חלק מהדברים בינינו מסווגים... אבל ידענו שאנחנו צריכים לבוא חדים, לא רק אני והוא, אלא כולנו. ים אחלה ילד ואחלה לשחק איתו. כל הנבחרת הזאת תענוג".

"הקהל זה משכך כאבים"

דני אמנם נולד לא מזמן, אבל אנ חנו מכירים ספורטאים ישראלים קצת מקודם. יש הרגשה שבנבחרת הזאת יש דנ"א שלא פגשנו.

שבוע שלם, וחוץ מהפתיחה מול סרביה, אתם רק משתפרים ממשחק למשחק, אין משברים דרמטיים, אין נפילות, כולם מתעלים ברגע האמת. נהייתם גרמנים.

"דנ"א של נבחרת מתחיל במאמן. אך ורק באריאל בית הלחמי. אני לא יכול לתאר מה אריאל עשה בשבילנו. הוא ידע בדיוק לפעול במינונים הכי מדויקים. מתי לצחוק, מתי להיות הכי רציני, וזה חלחל לכל מי שהיה סביבנו - עוזרי המאמן שהכינו וידאו, מאמני כושר הכי טובים שיש, מתיחות אחרי משחקים, תוספי מזון שמשאירים אות נו פרשים. אתם לא מאמינים באיזה שעות משונות בלילה הפיזיותרפי­סט עבד עלינו כדי שנהיה פיט, או חזי המ נהל. אין לי מילים". כמה כואב הגוף אחרי שבוע כזה? "לכולנו כאב, ויש כאלו שסחבו פצי עות, אבל כשכל הקהל הזה והאנרגיות מסביב, אתה לא מתייחס לכל הכאבים. זה משכך כאב הקהל הזה".

קח אותנו לרגע הזה באליפות שה בנת שהגביע נשאר בארץ, שאתם לוקחים את זה.

"רק ברבע הרביעי נגד ספרד, לא רגע אחד לפני. לא נתתי לעצמי לח שוב אחרת, כי זכרתי גם את הרגעים של הדאון". למשל? "במשחק הראשון, בהפסד לסרביה. זה הכניס דאגה ולחץ, אבל ידענו לעשות התאמות וסוויץ' בראש. ראינו וידאו ויצאנו ממנו עם הבנה שאנחנו לא מפ סידים פה יותר".

אבל גם באליפות הקודמת שלקח תם, הפסדתם משחק ראשון לגרמניה.

"נכון, וזה מדליק נורה אדומה. תראה את סרביה. זו אימפריה והם נפלו למ שחקי דירוג. כאב לי לראות שהם עפו. הם מעצמה שהתפקשש להם משהו".

בית של ספורטאים

ברור שהוא לוקח את ההפסד שלהם ללב. אבא שלו, זופר, כדורסלן עבר מעולה בזכות עצמו 66) הופעות בנ בחרת יוגוסלביה(, נולד לפני 59 שנה בפרישטינה בירת קוסובו למשפחה חצי מוסלמית. הוא הגיע עם הכוכב האדום בלגרד לגמר גביע קוראץ', ושיחק במדי יוגוסלביה באליפות העולם .1982 הוא הגיע לפה ב 1990 ושיחק ברמת השרון, מכבי ראשל"צ והפועל ת"א, התחתן בשנית עם שרון ופינה מקום על הפרקט לילד. זה ילד זה?

כדי להבין את החומרים שמהם עשויה הנבחרת הזאת, לא "ישראלית" במובן הזה של לגנוב ניצחון, אלא כזאת שמסתכלת לשור בעיניים, והשור עושה אחורה פנה ונמלט, אנחנו שואלים את דני את השאלה הבאה.

אם אתם פוגשים את ספרד, זו שפגשתם בגמר, לעשרה משחקים - בכמה משחקים תנצחו? "בעשרה משחקים? כנראה תשעה". אבדיה לא קורץ ולא צוחק. הוא מס תכל עלינו בשיא הרצינות. "אנחנו נל חמים, טירוף בעיניים. כשאנחנו באים למשימה שלנו - קשה מאוד לעצור אותנו. זה סגנון המשחק הזה, הלב, רוח הלחימה. כל מי שעולה נותן כל מה שהוא יודע ויכול, ועוד קצת". אבל עכשיו כשהכל נגמר, מה בכל זאת נקודת החולשה שלכם?

"אני חושב שהצבע שלנו פחות דומי ננטי כי אין לנו שחקנים סופר גבוהים ואתלטים. אבל אנחנו יודעים לחפות על החולשות הטבעיות שלנו, כי אנחנו יודעים לעמוד ואיפה לעמוד, כי אנחנו חכמים, ואנחנו מקבלים כל מה שצריך". אבא שלך דואג יותר למעטפת סביבך, אבל פחות מעורב באימון שלך. הוא עומד בשורה האחרונה, בלי שיראו אותו כמעט. מה היה קורה לך כשחקן, אם הוא לא היה כדורסלן?

"לא יודע להגיד לך מה היה קורה, אבל יש השפעה לזה שגדלתי במשפ חה של ספורטאים. גם אמא שלי היתה אתלטית, רצה מרחקים של 800 מ'. אבא מעורב ומעניין אותו לקרוא את שפת הגוף שלי, ופחות מעורב בדברים האח רים. יש לי במכבי מערכת שמשקיעה בי מאוד. יש לי מאמן אישי, וליקו פרו ביץ', שנמצא איתי כמעט ,24/7 יש את הסוכנים שלי, המאמנים, כל המעטפת". יש דבר כזה גנטיקה סרבית?

"אני מגדיר את עצמי 99.9 אחוז ישראלי, אבל חלקיק אחוז סרבי. זה היצר התחרותי, ולפעמים הדבר המשו גע הזה שאני עושה אחרי סלים, המבט. יש משהו תחרותי מאוד אצל הסרבים,

אולי אינסטינקטי­ם, אבל אני ישראלי לכל דבר". יצא לך להתאמן בסרביה?

"הייתי שם שבועיים בגיל .14 הס פורטאים שם גדלים עם הרבה הבנה למקצוע שלהם".

מה שמביא אותנו לדבר על הע תיד של כל אלו ששיחקו איתך. אתה תגיע גבוה מאוד בדראפט ,2020 אתה מסומן בפנקסים, אבל מה יהיה עם החברים שלך? ישמרו עליהם פה בק ניבליזם של השחקנים הזרים שמזיזים אותם לספסל במקרה הטוב?

"כל החברים שלי יילחמו וייתנו הכל. לכל אחד מהם יש את הזמן להתבשל, ואני בטוח שהשמיים הם הגבול עבו רם. אני בטוח שהאליפות הזאת היא לא הטופ שלהם בחיים".

בוא נדבר על חוסן מנטלי. אתה מנהיג החבורה הזאת למרות שיש לך עוד שנתיים לתת בקטגוריית גיל הזאת. אתה רק בן 18 אז איך מתמו דדים ממשחק למשחק? איך חוזרים אחרי כל ניצחון לקרקע בלי להתרסק?

"זה לחיות מיום ליום. אתה לא נותן להפסד להיכנס לך ללב, וגם לא נותן לניצחון להיכנס לראש. אחרי שאני קם למחרת, אני שוכח מה היה. אין הסחות דעת. נגמר". "עשיתי המון ויתורים"

בעונה שעברה הממוצע של אבדיה בליגה היה 10.3 דקות למשחק ו 3.2 נקודות. עכשיו הוא מגיע לעונה הק רובה אחרי האליפות הזאת כשהמעמד שלו אחר לגמרי.

גם אם במכבי ת"א יחשבו אחרת, הקהל ידרוש אותך. מכבי בטח תנפנף בך חזק כשהיא תבקש למכור מנויים. מה אתה צופה?

"אני לא צופה. נמשיך לעבוד קשה ונילחם על הדקות. אני לא מחשיב את האליפות הזאת כצ'ופר שתיתן לי מקדמה. אני אמשיך לעבוד קשה, ומה שמעניין אותי זה להסתכל על העונה הקודמת ועל העונה הקרובה ולהגיד 'וואו', עשיתי קפיצה". עומרי כספי, כשהגיע למכבי,

סגרמשחק.בהסכם שלו דקות מינימום בכל

משחק."אני אניפחות רוצהמאמיןל­הרוויחבהסכ­ם אתעל הדקות דקות שליפיניביו­שרגרשוןולפ­יהיה הכושררוצה שלי".שתיסע הש לותבוע עםלדרגא'. נבחרתהנוער ותעזור לה לע

"זו החלטה שאמורה להתקבל בקרוב. אני לא בטוח שאני יכול להיות בכל מקום, ואני גם צריך לנוח. צריך לבדוק את החסרונות והיתרונות".

השבוע הזה חשף את הכדורס לן הישראלי להמון בני נוער. מה אתה אומר לכאלה שמתייאשים מהאפשרות לתפוס מקום משמעותי בליגה, או לילד בן 10 שרואה אותך ורוצה להיות דני אבדיה?

"אסור להם להתייאש. דברים יכולים להשתנות בכל רגע נתון. גם אם הם לא רואים עתיד או סיכוי, ויש בעיות - דברים משתנים פתאום ויש הזדמ נות. צריך לעבוד קשה וזה הכי חשוב. לא להפסיק". מה השיחה הכי מרגשת שקיבלת אחרי הזכייה?

"עם החברה שלי, נעמה. היא בצבא והיתה בחלק מהמשחקים. היא הצליחה להגיע לגמר נגד ספרד, ובסוף המשחק חזרה לבסיס. הקדשתי לה את הניצחון".

יש מודל כמו של לוקה דונצ'יץ', שקיבל הזדמנות להנהיג את ריאל מד ריד בגיל ממש צעיר. אם היית מקבל הצעה מריאל - זה מעניין אותך?

"דונצ'יץ' הוא מיוחד במינו. הוא הת בגר מאוד מוקדם, ואני לא יכול להגיד שזה מצב טבעי. צריך זמן להתפתח, להשתפר. אני רק בן ,18 ואני לא חייב להיות כבר טופ סופר סטאר. תנו לי ליהנות מהקריירה כשאני עוד צעיר

ולא הכל עלי". כשאתה מסתכל על הילדות שלך, איך תסכם אותה?

"המון ויתורים. מסיבות, יציאות עם חברים, אירועים משפחתיים. צריך לקום בבוקר מוקדם". מה זה מוקדם?

"שש בבוקר. מכין את עצמי לאימון".

אתה ילד בן .18 איך אתה עם מתוקים?

"פעם הייתי אוכל המון מתוקים, ממש אחרי כל ארוחה, אבל החלטתי לעשות שינוי, אולי לפעם בשבוע או שאני אוכל מתוקים בריאים".

וכשאתה מסתכל על עצמך במראה עם כל הלחץ והציפיות, מה אתה עונה לזה שמסתכל עליך? "אני אוהב לחץ וציפיות. זה לא קל, אבל זה נותן כוח".

מוקדמות יורובאסקט .2021 נב חרת ישראל הוגרלה לבית א' במוק דמות אליפות אירופה 2021 יחד עם ספרד, פולין ואחת מהשלוש - סלו בקיה, קפריסין או רומניה.

נבחרת הנשים. הנבחרת הוגרלה במוקדמות יורובאסקט 2021 לבית ב' יחד עם שבדיה ומונטנגרו.

מכבי אשדוד. בראד גרינברג מונה לתפקיד עוזר מאמן נבחרת קנדה באליפות העולם שתיפתח בסוף חודש אוגוסט.

הפועל ב"ש. הפוורוד אנתוני לור נס ‪2.01 ,23)‬ מ'( חתם על חוזה לעו נה הקרובה.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: כפיר זיו, עוזר צלם: עינב מקובר ??
צילום: כפיר זיו, עוזר צלם: עינב מקובר
 ?? צילום: אלן שיבר ?? דני וזופר בדרייב אין
צילום: אלן שיבר דני וזופר בדרייב אין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel