Israel Hayom

הביטקוין זינק ב־%52 ביממה

המטבע הגיע ל־%07 משווי השוק ● כוונת סין להשיק מטבע מבוסס בלוקצ'יין הובילה לזינוק, שהתמתן ל־%01 ● פרופ' זימון: "לא אופתע משער של סנט ועד מיליון דולר"

- ערן בר־טל וגלעד צוויק

ביום חמישי האחרון שער הביטקוין עמד על 7,500לכ דולר ובשבת לפנות בוקר הוא כבר חצה את 10,000לה דולר ליחידה.

שווי השוק שלו אמש עמד על 165 מיליארד דולר, מתוך 242 מיליארד הקי שווי השוק של כל המטבעות ריפטוגרפיי­ם - קרוב .270%יל

הסיבה לזינוק במטבע הפעם היא סין2. ביום שישי הודיע נשיא סין, שי ג'ינפינג, כי ארצו תפעל לאמץ את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שעל בסיי סה פועלים המטבעות הדיגיטליים השונים ובראשם הביטקוין, כ"מקור לחדשנות טכנולוגית ופיתוחים תעי שייתיים"2. ההכרזה של נשיא סין מהווה המשך לדיווחים על כוונתו של הבנק המרכזי של סין להשיק בקרוב מטבע דיגיטלי רשמי משלו2. המטבע יושק במערכת הפעלה דוי שכבתית עבור הבנק המרכזי הסיני לצד בנקים מסחריים, במטרה להתי גבר על המכשולים האובייקטיב­יים בדמות שטחה הנרחב של סין ומסי פר תושביה הרב2. אם המטבע אכן יושק, סין תהפוך למדינה הראשוי נה שאוחזת במטבע דיגיטלי משלה2.

המחקר על המטבע הסיני החדש החל לפני כחמש שנים, אך מאז שפייסבוק הודיעה על השקת ה"ליברה" לפני כארבעה חודשים, האיצו הסינים את הפיתוח של המי טבע שלהם2. לטענת הסינים, הליברה מהווה איום על מערכת התשלומים העולמית ועל שערי המטבעות המי דינתיים2. בשבוע שעבר הזהיר מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, כי בעוד האמריקנים מקיימים דיונים סביב העולם הדיגיטלי, "הסינים לא מחכים לנו ומתקדמים במהירות לפיי תוח רעיונות בנושא"2.

כאמור, בעקבות ההכרזה של הסיי נים זינק הביטקוין בערב שבת לשער של יותר 10,000ימ דולר ליחידה, אך אמש כבר ירד ערכו לסביבות 9,150 דולר2. מדובר בעלייה משי מעותית משער של 7,500 דולר בו נסחר המטבע בשישי בבוקר - השער הנמוך ביותר זה כחמישה חודשים2. הביטקוין, שבמאי 2010 עמד ערכו על פחות מסנט, הגיע לשיאו בדצמבר 2017 - אז האמיר לשער של כי02 אלף דולר ליחידה2. מאז חווה המטבע ירידה ובאפריל האחרון הידרדר אל מתחת 4,000יל דולר ליחידה2.

דורון פיגלמן, איש נדל"ן, מהי נדס ומרצה על הביטקוין, אמר כי הוא מאמין ששער הביטקוין ימשיך להמריא2. כך הוא ניתח לפי המחזוי רים של המטבע עד כה ובהסתמך על העובדה שמספר המטבעות שהוקצה לביטקוין הוא נתון 21( מיליון), שלפי ציפיות השוק, כרייתם תסי תיים בתוך 20 שנה2. פיגלמן הציע למשקיעים להבין שאף כי הוא מאי מין במטבע - ההשקעה בו ספקוי לטיבית2. אחד הסיכונים כיום הוא המחשב הקוואנטי, שפוטנציאלי­ת מסוגל לפצח את הקודים של המטבע בקלות שתשבש את תמחור המטבע2.

לדברי הכלכלן פרופ' יאיר זימון, הוא לא יופתע מכל שער של המי טבע בעתיד - החל מסנט אחד ועד למיליון דולר2.

 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? נשיא סין שי ג'ינפינג
צילום: רויטרס נשיא סין שי ג'ינפינג

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel