Israel Hayom

בדרך לבג"ץ: צו על תנאי בשבע שגיאות

הוויתור של ליצמן פתח מחדש את החלוקה ● בליכוד מחכים להצעה: "כיום הבריאות במעמד של החוץ" ● בראשון: 11 שופטי בג"ץ ידונו בכהונת נתניהו ובהסכם ● גורם בליכוד: "התערבות תוביל לבחירות"

- שמחה רוטמן

בהחלטה אחת קצרה, להוציא צו על תנאי לקראת הדיון בעתירות, הצלי חה נשיאת העליון לשלב לפחות שבע טעויות משפטיות בוטות, ואולי אף לפ עול בחוסר סמכות.

יום העצמאות מאחורינו, ומ לאכת הרכבת הממשלה שבה במלוא המרץ. במוקד המאמצים: מציאת פתרון לפלונטר חלוקת התי קים, שנוצר בעקבות ויתור השר ליצמן על משרד הבריאות. מעל הכל מרחפת אזהרת בכירים בימין, של פיה כל התערבות של בג"ץ בהסכם הקואליציונ­י תגרור את המדינה לב חירות רביעיות.

ההסכם הקואליציונ­י בין הליכוד לכחול לבן אמנם נחתם, אך הוויתור של ליצמן על משרד הבריאות פתח מחדש את המשא ומתן מול המפלגות השונות. על פי ההסכם בין הליכוד לכ חול לבן - אם ליצמן מוותר על תיק הבריאות, קיימת אפשרות שלפיה תיק הבריאות - ששייך לגוש של נתניהו - יועבר לכחול לבן. עם זאת, בליכוד מחכים לשמוע מכחול לבן מה הם מוכ נים להציע בתמורה לקבלת התיק הזה.

"כחול לבן רוצים את תיק הבריאות, אבל השאלה היא אם הם יודעים לתת תמורה ראויה", הסביר גורם בליכוד, "מהי התמורה הראויה? זו שאלה טובה. יכול להיות שבימים אלה תיק הבריאות שווה ערך לתיק החוץ, אולי גם לתיק הכלכלה ולעוד תיק 'קטן', או שמא צירוף של כמה תיקים 'קטנים'. עדיין אין תשובה על זה". הגורם הודה כי "פאזל חלוקת התיקים היה די סגור ונפתח בגלל הבריאות".

היום: ההצבעה במליאה

יצוין כי הוויתור של ליצמן על תיק הבריאות יצר גם קצוות פתוחים בין המפלגות החרדיות. חלק מהסמ כויות ומהנושאים שהיו במשרד השי כון הועברו בשנים האחרונות למ שרדים אחרים, וכעת מבקש ליצמן להחזירם למשרד השיכון. בין המ שרדים שמחזיקים באותן סמכויות: משרד הפנים, שאותו צפוי לקבל יו"ר ש"ס אריה דרעי. בעקבות זאת, בלי כוד שלחו את יהדות התורה וש"ס "להסתדר ביניהן" בתיאום עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. הכיוון הוא להחזיר את המצב לזה שהיה בתחילת שנת ,2015 לפני שהועברו סמכויות מסוימות בין המשרדים.

בד בבד, היום תתכנס מליאת הכ

נסת לישיבה מיוחדת כדי לאשר בק ריאה ראשונה את הצעת חוק ממשלת הרוטציה, הכוללת שינויים בחוק יסוד: הממשלה. מייד לאחר מכן, כנראה היום אחר הצהריים, תתכנס הוועדה הפרלמנטרית המיוחדת העו סקת בחוק כדי להתחיל בהכנות לק ריאה שניה ושלישית.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג )כחול לבן(, אמר ל"ישראל היום": "על הוועדה לפעול במהירות כדי להשלים את הליך החקיקה, משום שעל פי החוק אם לא הוא יאושר עד יום חמישי הבא, 7 במאי, בחצות, הכנסת תפוזר ונלך לבחירות רביעיות".

עיניים להכרעת בג"ץ

בתוך כך, בג"ץ הודיע כי ידון בהרכב מורחב של 11 שופטים בשבע העתי רות שהוגשו נגד הרכבת הממשלה על ידי נתניהו ונגד ההסכם הקואליציונ­י שנחתם בין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות החליטה כי העתירות יידונו ביום ראשון הקרוב בשעה ,10:00 שם יישמ עו טענות כל הצדדים לפי סדר קבוע מראש באשר להרכבת הממשלה על ידי נתניהו. ביום שני באותה שעה יישמעו טענות הצדדים באשר להס כם הקואליציונ­י. כמו כן, הוציא בית המשפט צו על תנאי לכלל העתירות והודיע כי ישתמש בתשובות שהוגשו כעיקרי הטיעון של המשיבים.

בליכוד ממשיכים להדגיש כי האיום הגדול ביותר על הקמת ממשלה - הוא בג"ץ. לדברי אנשי הליכוד, "כל הת ערבות של בג"ץ תשלח אותנו לבחי רות. יש פה עסקת חבילה עם כחול לבן, שכוללת הרבה מאוד איזונים. הכל מאוד עדין, כך שכל התערבות תמוטט את כל המתווה. אם בג"ץ לא יתערב - תוקם ממשלה".

יש לציין כי הדיון יהיה הפעם הרא שונה שבה בית המשפט ידון בסוגיה הנפיצה שיש בה משום התערבות בהחלטת הבוחר. עקב משבר הקורונה שוקלים השופטים להעביר את הדיון בשידור ישיר, כפי שאירע בעבר במ ספר מצומצם של דיונים. לצידה של הנשיאה חיות, שתעמוד בראש ההר כב, ידונו המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פו גלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ.

 ?? צילום: מישל דוט קום ?? ההערכה - בשמיים: מטס הצדעה לצוותים הרפואיים
צילום: מישל דוט קום ההערכה - בשמיים: מטס הצדעה לצוותים הרפואיים
 ??  ??
 ??  ?? נתניהו וגנץ. מהי התמורה הראויה לתיק הבריאות?
נתניהו וגנץ. מהי התמורה הראויה לתיק הבריאות?
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel