Israel Hayom

"אין סיכוי שנפתח את הגנים הפרטיים, זה לא משתלם"

בעלי הגנים מזהירים: "אם נורשה ללמד רק בחצי תפוסה, נצטרך לגבות 6,000 ש' בחודש" ● "הקופה שלנו ריקה"

- נועם )דבול( דביר כתבנו לענייני חינוך

בימים ראשון עד שלישי, והקבו צה השנייה תלמד בימים רביעי עד שישי. בתוך הגן הילדים יחולקו לק בוצות משנה של שבעה שמונה תל מידים, והצוותים ייקראו להושיב את הילדים רחוקים זה מזה.

אלא שנראה כי בפועל הדברים לא צפויים להיות כה פשוטים. ההנחיה שלפיה צוות הגן יחויב במהלך כל היום בחבישת מסיכה - שאותה הוא נדרש להביא מהבית - מעוררת תר עומת אצל לא מעט מאנשי הצוות.

"מחזירים אותנו לגנים בתנאים בלתי אפשריים - רשימת ההנחיות וההגבלות לא ניתנת לביצוע. בפועל כולם יעגלו פינות", אומרת אשת צוות בגן, "איך אפשר לעבוד עם מסיכות כמה שעות? זה לא נוח, אי אפשר לנשום ויש ילדים שזה פשוט ירתיע ויפחיד אותם והם יתחילו לבכות".

"מבול של בקשות"

מכל מקום, קושי נוסף נעוץ בהיקף כוח האדם - חלק מהסייעות מבוגרות ונמצאות בקבוצות סיכון, ולכן לא יחזרו אל הגן ויהיה צורך למצוא להן מחליף. בינתיים, ההנחיות החדשות כבר הביאו למבול הודעות שקיבלו הגננות מההורים. "הורים כבר מת חילים לשלוח הודעות ולבקש שי שבצו את הילדים כבר ביום ראשון", מסבירה גננת ממרכז הארץ. לדב ריה, "הם לא רוצים שהילד ישובץ ליום שישי כי זה ממילא יום שהם בבית ולא צריכים להיעדר מהעבו דה. הורים אחרים מבקשים לשבץ את הילד שלהם עם חברים שלהם".

אלונה, אמא לשני ילדים בגני משרד החינוך מראש העין, אומרת כי "רוצים לשחרר את ההורים לע בוד אבל אם בניי לא ישובצו באותם ימים - לא אוכל לצאת מהבית כי אצטרך להישאר עם אחד מהם. שנית, אם אין צהרונים זה אומר מסגרת של שש שעות בלבד. אי אפשר באמת לצאת לעבודה ככה. עשו רבע עבודה".

כמו כן, בגנים רבים נהוג מודל ארוחת בוקר משותפת שאותה מכי נים בגן. כעת צפוי שינוי גם בהיבט הזה: התלמידים יצטרכו להביא את ארוחת הבוקר מהבית, ולא תתקיים הזנה משותפת.

באשר לבתי הספר, תלמידי כי תות א'-ג' ילמדו בימים ראשון עד חמישי למשך חמש שעות ביום. הם יחולקו לקבוצות הטרוגניות, ובכל קבוצה יהיה הרכב קבוע של לא יותר מ 15 תלמידים. חדר הכיתה יאורגן כך שכל תלמיד יישב בשולחן נפרד, תוך הקפדה על מרחק של שני מט רים זה מזה לאורך כל היום. נוסף על כך, יוגדרו לכל קבוצה זמנים שונים ליציאה לחצר, כשהם חוב שים מסיכות.

הגבלות נוספות קובעות כי על כל תלמיד ואיש צוות להגיע לבית הספר עם מסיכה ולעטות אותה במהלך היום במסדרונות ובחצרות. "אם מישהו חושב שתהיה חזרה של מעונות היום ביום ראשון הקרוב - אין סיכוי שזה יקרה, הם לא ייפתחו", כך אמרה אתמול בכירה במערכת על החזרה לשגרה המתוכננת.

מחר יתקיים הדיון המכריע אצל רה"מ בנימין נתניהו באשר לפתי חתן של מסגרות החינוך לגיל הרך ,(3-0) גני הילדים (6-3) ובתי הספר )כיתות .('ג-'א

צוות השרים אישר להפעיל מס גרות לגיל הרך - פעוטונים, משפ חתונים ומעונות יום לגילי לידה עד .3 על פי המודל, מספר הילדים בכל מסגרת לא יעלה על .15

אך נראה כי על אף התקווה של ההורים כי כבר ביום ראשון תחל החזרה ללימודים, ספק אם זה יקרה כה מהר. בכירה במערכת הסבירה כי "כולם צריכים פרק זמן סביר על מנת להיערך - צריך לנקות, למצוא צוות בלי מחלות רקע, לגייס עוד מטפלות וכדומה. אנחנו מדברים על לפחות שלושה-ארבעה ימי עבודה עד שיהיה אפשר לפתוח, כך שזה ייקח לפחות עוד שבוע".

לדבריה, "משרד הבריאות עדיין לא נתן את ההוראה הסופית של החזרה, וגם לא קבע באמת כמה ילדים צריכים להיות בכל קבוצה. כולם אוהבים לדבר, אבל אין הנחיה כתובה של אף אחד לגבי שום דבר".

בישראל יש כ 130 אלף פעוטות במעונות היום המפוקחים והמסו בסדים. בפני החזרה שלהם לשגרה עומדים שני מכשולים - הראשון הוא פעולות שצריכות להיעשות כדי להתאים את המסגרות לתקן החדש. בהתאם למגבלות, התפוסה התקינה צריכה להשתנות כך שיצ טרכו לגייס יותר מטפלות. המכשול השני הוא שהארגונים, ובהם נעמת, החברה למתנ"סים, אמונה, נאות מר גלית ועוד, מאיימים כי לא יפתחו את המעונות ללא פיצוי מהמדינה על חודשים מארס ואפריל.

פיצוי של אלפי שקלים

עם זאת, ספק אם האיום יתממש. "המטרה שלנו היא לשחרר את ההורים לעבוד", אומרת דמות בכי רה בארגון המפעיל מעונות, "ענף המעונות במשבר מתמשך עוד לפני משבר הקורונה, אך ברור לנו שזו לא השעה לפתור את המצוקות כולן אלא לקבל את הכלים המינימליים שיאפשרו לנו חזרה לפעילות".

כזכור, רבים מבעלי הגנים נא לצו להחזיר להורים את הכסף על החודשים שבהם הגן היה סגור, והם טוענים כי אין להם די כסף להחזרת הגן לפעילות. הם דורשים פיצויים שונים, לדוגמה: 1,000 שקלים נטו לילד, וכן פיצוי אם הגן ייסגר בשל התפרצות קורונה.

ניב בר אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל, אמר כי "החלטת ועדת השרים הזויה ומנו תקת מהשטח. חודש וחצי שבהם אנ חנו ללא הכנסות וקופתנו ריקה - לא נוכל לחזור לשגרה בהפסד". בהתאם לכך, היום בבוקר יפגינו בעלי גנים פרטיים מול הכנסת ומשרד האוצר.

"הודעות חד צדדיות"

מנכ"לית ארגון הגנים הפרטיים בישראל, ד"ר שולמית ביסמנובסקי, אמרה כי "עד לרגע זה איש לא פנה אלינו ולא הנחה אותנו למתווה שמ

תאים לצרכים של הפעוטות. לצערי, שוב הוכח כי משרד הרווחה אינו מבין את משמעותו של חינוך בכלל, וחי נוך לגיל הרך בפרט. לא מתקשרים עם ציבור שלם של הורים, גננים וג ננות באמצעות הודעות חד צדדיות".

המכשול הנוסף הוא כאמור המודל הכלכלי של הגנים, בשל ההגבלות על מספר הילדים שאפשר לקלוט. בעלי גנים מסבירים כי גן שהיו בו 20 ילדים, יצטרך לקלוט רק 15 ילדים אך ההוצאות יישארו כשהיו, ולכן פשוט לא ישתלם להפעיל אותו.

"גן לעשירים בלבד"

כמו כן, בגנים שכן ייפתחו, הורים לא יהיו מוכנים לשלם תשלום מלא על גן שיפעל רק שלושה ימים. "אם נפתח את גני הילדים במתווה שהוחלט עליו, יישארו גני ילדים לעשירים בלבד", אומר ניצן כץ, בעל גן פרטי ושותף במיזם "בדרך לגן". לדבריו, "בגן שלי יש 35 ילדים. אם אני פותח לקבוצה של 15 יל דים בלבד המשמעות היא שכל הורה יצטרך לשלם 50% יותר, והתשלום יעמוד על 6,000 שקלים בחודש".

לדבריו, "החלטת הממשלה שולחת אותי לבקש מהורים עוד כסף, וזה אבסורד. גם במתכונת של חלוקה לשתי קבוצות ופעילות של שלושה ימים בשבוע לילד, ההורים משלמים שכר מלא ומקבלים פחות. מבדיקה שערכתי עם ההורים בגן שלי הם לא מוכנים לחזור לגן במתווה כזה".

 ?? צילום ארכיון: דודו גרינשפן ?? "איך אפשר לעבוד עם מסיכות?". תלמידי בי"ס לחינוך מיוחד בבאר שבע
צילום ארכיון: דודו גרינשפן "איך אפשר לעבוד עם מסיכות?". תלמידי בי"ס לחינוך מיוחד בבאר שבע
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? גן סגור. "לא נוכל לחזור לשגרה בהפסד"
צילום: אורן בן חקון גן סגור. "לא נוכל לחזור לשגרה בהפסד"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel