Israel Hayom

מתנה לחג: ישראל הנפיקה באסיה אג"ח ל 40 שנה

גויסו 5 מיליארד דולר ● אף שיועדה לשוק האסיאתי, נרשמו ביקושים מ 30 מדינות

- ערן בר טל

חזיק עסק ממארס מבלי לעבוד ומבלי לקבל תמיכה כלשהי? לכולם יש כוונות טובות, אבל הם מנותקים. צריך להזרים כספים כי זה מצב שיכול לקחת עוד חודשים, ובינתיים יהיו עוד הוצאות. אני, כאמור, לא קיבלתי שקל מהמ דינה. אני שכיר בעל שליטה שעובד 20 שעות ביום בחברה".

זאיד לא רואה עצמו שונה ממצבה של כלל המדינה. "אני יודע שלא מדובר רק במגזר שלנו או בפריפריה באופן מיוחד. כל הסוחרים בכל רחבי הארץ נפגעו, ואף אחד מהם לא קיבל עדיין עזרה".

חייבים עזרה

גם אשרף סובחי מחאג'נה, בעל עסק לצעצועים ולמוצרי תינוקות בשפרעם, מלין על היעדר הסיוע לעצמאים ולב עלי העסקים. לדבריו, "אני בעל חנות 12 שנים. סגרנו את החנות לחודש ופ תחנו מחדש השבוע ביום ראשון, כש ניתנה ההוראה שאפשר לפתוח חנויות רחוב. במהלך התקופה הזו הפסדנו 700 אלף שקלים, כולל פדיונות, דמי שכי רות והוצאות נוספות. הגשנו בקשה להלוואה בערבות קרן המדינה ונאמר לי שאני לא מתאים לקריטריוני­ם. בע סקים צריך להזרים כסף באותו זמן. מי שלא חזק ואין לו כסף, לא יחזיק מעמד בלי עזרת המדינה".

לדברי מחאג'נה, "היתה קצת התאוששות השבוע, אבל הממשלה הג בילה את הפעילות בערים שיש בהן רוב מוסלמי עד השעה שש בערב, בגלל הרמדאן, וכך זה יהיה כל החודש".

למחאג'נה יש עסק נוסף של מדפים לחנויות. "זה עסק שחווה ירידה מטו רפת כי בתקופה הזו הרשתות מוכרות רק אוכל", הוא אומר.

מחאג'נה, כמו זיאד ומרבית העסקים בארץ, עסוקים בימים אלה בפריסת תשלומים ובדחייתם, לצד גיוס הל וואות שיקשו את התנהלותם בחוד שים ואולי גם בשנים הבאות. גם תש לומי המע"מ והמסים נדחו, אך דבר מההתחייבוי­ות הללו לא נעלם. הנפקה מוצלחת לישראל: בערב יום הזיכרון החשב הכללי השלים גיוס אג"ח בש ווקים האסיאתיים בהיקף כולל של 5 מיליארד דולר לטווח של 40 שנה.

מדובר בהנפקה ציבורית רא שונה בשווקים אלה, לאחר תו כנית אסטרטגית ארוכת טווח להרחבה ולגיוון בסיס המש קיעים ואפשרויות המימון של מדינת ישראל.

בהנפקה נרשמו ביקושים גבוהים של כ 300 משקיעים איכותיים מיותר מ 30 מדי נות, אף שההנפקה יועדה בעי קר לשווקים האסיאתיים. הבי קושים בהנפקה הגיעו לכפול מהסכום שגויס. מהלך זה מצרף את ישראל למספר מצומצם של מדינות בעולם שהנפיקו בשוק זה. עלות הגיוס נחשבת נמוכה באופן יחסי להנפקות קודמות של המדינה במטבע דולר - בקופון של .3.8% ההחלטה על ההנפקה התקבלה על רקע הגירעון הצ פוי לממשלה בשל ההתמודדות עם משבר הקורונה ולאחר בחינת השווקים השונים בעולם.

החשב הכללי רוני חזקיהו מסר כי "הנפקת האג"ח מעידה על אמון המשקיעים הגדולים והאיכותיים בעולם באיתנות כלכלת ישראל, במיוחד על רקע התמודדות המדינה עם משבר הקורונה. ההנפקה היא עדות לחוזקה הפיננסי של המדינה ול ביסוסה בשווקים הבינלאומיי­ם".

סגן בכיר לחשב הכללי, גיל כהן, מסר כי "הצלחת ההנפ קה היא תוצאה ישירה של חו זקת הכלכלה והקשר השוטף עם המשקיעים ברחבי העולם בשנים האחרונות".

על פי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, מתחילת המשבר פנו לסניפי מעוף במגזר הערבי אלפי בעלי עסקים שביקשו מידע על ההנחיות

 ?? צילום: יהושוע יוסף ?? בדרך לפתיחת שערים?
צילום: יהושוע יוסף בדרך לפתיחת שערים?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel