Israel Hayom

קוראים את המצב

הם מספרים על לילות של אריזות למשלוחים, על טלפונים מקוראים עם דמעות בעיניים, ועל עובדים מסורים שנאלצו לצאת לחל"ת ● בעלי חנויות הספרים העצמאיות כבר שרדו אתגרים רבים בשוק הישראלי, ומקווים לצלוח גם את הקורונה

- אסף גולן

אבי פן "קרון הספרים", קריית טבעון איך התמודדתם עם ימי הסגר הארוכים?

"בכל התקופה האחרונה עבדנו באחורי החנות בהכנת משלוחים רבים של ספרים ללקוחות. אנ שים ממש היו עם דמעות בעיניים כשהחבילות הגיעו אליהם הביתה. זה היה העיסוק המרכזי שלנו. אמנם אין לנו אתר אינטרנט, אבל יש לנו עמוד פייסבוק ואנחנו גם מופיעים באתר 'סימ ניה'. כרגע החנות פתוחה ויש כבר זרם דק של אנשים פנימה. מעבר לכך יש לקוחות שמגיעים עם הרכב, מתקשרים, ואנחנו מוציאים להם את הספרים". מה האתגר העיקרי שעומד בפניכם עם פתי חת החנות לציבור?

"עד התפרצות הקורונה היו לנו המון פעילויות ספרותיות בחנות, ואני מקווה שזה יחזור. ברור שבתקופה הקרובה המציאות תהיה שונה ונעבוד עם מסיכות, ממש כמו בפנטום האופרה, ובת נאים החדשים". המלצה על ספר שמתאים לתקופה?

"אני ממליץ על הספר 'והיום איננו כלה' של צ'ינגיס אייטמטוב, שהוא סופר נהדר ולמע שה אני ממליץ על כל ספריו. כמו כן, בתקופה האחרונה שבתי וקראתי את 'הנסיך הקטן' של אנטואן דה סנט אכזופרי, ואני חייב לצטט ממנו קטע שמתאים למציאות הנוכחית: 'ָכְּך ָחִייִתי ִלי ְלַבִדּי ְללֹא ָאָדם ְכּרוִּחי, ֶשֶׁאְפָשׁר ְלשׂוֵֹחַח ִעוֹמּ ָכָּראוּי, ְוָכְך ָעְברוּ ָעַלי ַהָיִּמים ַעד ֶשִׁנְּפַגּע ְמטוֹ

ִסי ִבְּתאוָּנה ְבִּמְדַבּר ַסֲהָרה. ַהָדָּבר ָקָרה ִלְפֵני ֵשׁשׁ ָשִׁנים. ַבַּלְּיָלה ָהִראוֹשׁן ִנְרַדְּמִתּי ַעל ַהחוֹל ְבָּמקוֹם ִנ ָדּ ח ַה ְמ ֻר ָחק ְכּ ֶא ֶלף ִמי ִלין ֵמ ֲאז וֹ ֵרי ִי וּשּׁ ב'. אני תמיד שואב כוח מהספר הזה". עילאי גרין "האחים גרין", תל אביב איך התמודדתם עם ימי הסגר הארוכים?

"עקב היותנו חנות של ספרים יד שנייה, הקושי הגדול היה בהשגת ספרים חדשים למאגר, מכיוון שנמנע ממני להגיע לבתי אנשים, וגם ללקוחות לא התאפשר לפקוד את החנות.

"מבחינת מכירות, עברנו להפצה דרך שליחויות בלבד. יש לנו אתר גדול, ואכן בימי הסגר נרשמו הזמנות מכל הארץ. לדעתי, בגלל הסגר אנשים קראו יותר ספרים ובמהלך רוב הימים היינו עסו קים בקבלת ההזמנות, באריזה ובשליחת הספרים. למרות העבודה הרבה, החנות לא רשמה הכנסות ששוות לימים רגילים, אבל זה שמר אותנו עם ראש מעל המים". מה האתגר העיקרי שעומד בפניכם עם פתי חת החנות לציבור?

"נותר לנו להתמודד עם בעיית מלאי הספרים. עם פתיחת הסגר נשקיע בכך זמן רב".

המלצה על ספר שמתאים לתקופה?

"אני קורא בדרך כלל ספרות שמתאימה לת חושות המיידיות שלו. אז כמובן 'הדבר' של אלבר קאמי שנמכר היטב בימים אלה, וגם 'הדרך' של קורמק מקארתי. המציאות הנוכחית התאימה לס

פרות אפוקליפטית, ואכן קראתי המון ספרים כאלה". אורה ניב "מילתא", רחובות איך התמודדתם עם ימי הסגר הארוכים?

"ההדרגתיות של הסגר אפשרה לחנות להיערך אליו, וכך להקטין נזקים. כבר בשבועיים הראשו נים, כשרק דיברו על סגר, פתחנו בקמפיין סביב שירות השליחויות שלנו. יש לחנות אתר מתפ קד, וההיערכות שלנו הצילה את מחזור המסחר של חודש מארס, שהיה מבחינתנו בסדר. אפריל כבר היה יותר קשה, אבל עכשיו, לאחר ההקלות, הגיעו אנשים רבים לחנות". מה האתגר העיקרי שעומד בפניכם עם פתי חת החנות לציבור?

"להבין ולהתמודד עם המצב לאורך זמן. הת חושה היא שלאנשים אין אפשרות לצרוך תרבות אחרת מלבד ספרים, ומבחינתנו זה כמובן חיובי. אבל אם המשבר יימשך לאורך זמן רב אני מע ריכה שניפגע, מהסיבה הפשוטה ביותר - אנשים יקנו לחם ומצרכי יסוד, ולא ספרים". המלצה על ספר שמתאים לתקופה?

"יחד עם קבוצת קריאה שאני מפעילה, אני קוראת עכשיו את 'הטירה' של קפקא, בתרגו מה של נילי מירסקי. הספר הזה מתאים לכלל ההתנהלות האנושית סביב המשבר הנוכחי. וירוס הקורונה, על נזקיו הרבים, הוא עובדה ממשית - אבל ההתמודדויו­ת וההחלטות שמתקבלות תוך

כדי המצב הקשה, מזכירות את המצבים שמת חוללים אצל קפקא". נילי פינצי "דברי סופרים", נהריה איך התמודדתם עם ימי הסגר הארוכים?

"שמרנו על קשר על קהל הלקוחות הקבועים של החנות לאורך הסגר על ידי ווטסאפ ושי חות אישיות. לאחר 21 שנה של עבודה בחנות, אני מכירה את כל הלקוחות בנהריה וביישובים סביב לה ויש בינינו קשר אינטימי מאוד. לכן גם בסגר הגעתי לחנות כמה פעמים בשבוע, יצרתי קשר מראש עם הלקוחות, ויחד עם בתי ביצענו שליחויות לבתיהם. ברגע שהיה אפשר לפתוח את החנות התחילו להגיע קונים, אך לא כבעבר כי חלק מהם עדיין חוששים לצאת מהבית. לכן עדיין יש משלוחים". מה האתגר העיקרי שעומד בפניכם עם פתי חת החנות לציבור?

"לחנות אין אתר אינטרנט, ואני לא מתכננת הקמה כזו כרגע, כי זה פרויקט שמצריך תחזו קה לאורך זמן - אחרת לא ארוויח מהקיום שלו דבר. אמשיך לקיים קשר הדוק עם הלקוחות, ואני מקווה שהתקופה הקרובה תהיה טובה, על אף הקשיים שבה". המלצה על ספר שמתאים לתקופה?

"אני ממליצה על 'בינת השכוי' של אביגדור דגן. למה? כי מדובר בספר שופע אופטימיות. ספרות יפה לעיתים מציגה רגעים אופטימיים,

אבל במקרההם שללאו 'בינתדווקאה­שכוי'זה מסתכמיםלא כך בספר- זהו ספר אופטימי. שופע ביטחון ומבט חיובי על החיים, וממש מזריק אופטימיות, דבר שמאוד נצרך כרגע". רמי מאיר "ירדן ספרים", ירושלים איך התמודדתם עם ימי הסגר הארוכים?

"בתקופת הסגר החנות עבדה בעיקר על משלוחים. אנשים התקשרו וביקשו ספרים במגוון תחומים, ואני הייתי עסוק במציאתם ובאריזתם. 'ירדן ספרים' היא חנות ספרים מאוד ותיקה ויש לנו קהל קוראים קבוע. עכשיו החנות שוב פתוחה ואנחנו חוזרים לפעילות". מה האתגר העיקרי שעומד בפניכם עם פתיחת החנות לציבור?

"אין לנו אתר אינטרנט להזמנות ספרים, אבל אנשים שמכירים אותנו המשיכו להתקשר גם בעת הסגר עצמו, ולכן לא הפסקנו לעבוד בזמן ההשבתה. היתרון שלנו הוא שאנחנו מכירים את הלקוחות, ולכן יכולים להביא להם ספרים לבית בהתראה קצרה". המלצה על ספר שמתאים לתקופה?

"אני דווקא לא רוצה להמליץ על ספרים שעוסקים באסונות או במגיפות. את זה יש לקוראים בלי סוף. כך גם לגבי '1984' של ג'ורג' אורוול, שהפך ללהיט בחנות בתקופה האחרונה, בטח בגלל עניין המעקבים הדיגיטליים. לכן אמליץ דווקא על המותחן 'גריי' מאת לאוני סוואן".

משה שוורץ "הגלריה לספרות", ירושלים איך התמודדתם עם ימי הסגר הארוכים?

"החנות שלנו מתמחה במציאת ספרים עתיקים ונדירים לקונים בארץ ובעולם, ומבחינתנו השוק בבעיה קשה מאוד. אני נמצא בקשרי סחר עם גורמים מכל העולם, והקורונה השביתה אותי. הוצאתי את העובדים לחל"ת והחזרתי כעת רק חלק. לצערי, היו לנו הפסדים והשוק המיוחד בתוך ענף הספרים היה במצב לא טוב גם קודם. אני מפעיל את החנות מרחוק כי אני בן 70 ונמצא בקבוצת סיכון לנגיף. העובדים שלי נמצאים בחנות ומסייעים לכל הקונים שמגיעים עכשיו, עם פתיחת החנות לאחר הסגר". מה האתגר העיקרי שעומד בפניכם עם פתיחת החנות לציבור?

"מטבע הדברים חנות מהסוג שלנו, שעוסקת בספרות מחקר ובספרים נדירים, היא עסק שצריך כל הזמן מאמץ מיוחד, ולא נשרוד בחנות נישה כזו ללא סיוע. אני מקווה מאוד שהאוצר לא יסייע רק לרשתות הגדולות אלא גם לעסקים ייחודיים. יש לנו אמנם אתר ואנשים יכולים להיות איתי בקשר כל הזמן - ואף עבדנו גם בסגר - אבל במידה רבה המצב הרג את העסק". המלצה על ספר שמתאים לתקופה?

"אני עובד עם חוקרים ואנשי שם רבים, לכן לא אמליץ על ספר מיוחד כי כל ספר הוא יוצא דופן ומיוחד, ורבים מהם מתאימים לתקופה הנוכחית. כל איש יבחר לפי ליבו".

 ??  ?? מקווים שגם אירועי הספרות יחזרו בקרוב. "קרון הספרים" בקריית טבעון
מקווים שגם אירועי הספרות יחזרו בקרוב. "קרון הספרים" בקריית טבעון
 ??  ??
 ??  ?? "מילתא", רחובות
"מילתא", רחובות
 ??  ?? "ירדן ספרים", ירושלים
"ירדן ספרים", ירושלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel