Israel Hayom

עשיתי טעות אבל לא עשיתי שום דבר מלוכלך

"אנשים לא מבינים כמה רציתי את האליפות הזו. אם הייתי אשם, למה בירושלים רצו שאחזור?" ● "פגישה? הייתי אצל מוני פנאן לשתי דקות, באתי להחליף כסף" ● "טענו שהייתי סגור במכבי ת"א, אבל יומיים אחר כך חתמתי בפנרבחצ'ה" ● ראדיסאב צ'ורצ'יץ' על "פרשת הפיצה" )"לא שוכחים

- אבי סגל

בחודש שעבר רק דבר אחד העסיק את ראדיסאב צ'ורצ'יץ' - איך הוא מחזיר את בתו יובאנה שלומדת בארה"ב למולדתו סרביה. משבר הקורונה הפך כל רגע לקריטי, ובהחלטה של רגע הם הצליחו לגרום לזה לקרות. "זה היה בדקה ה ,"90 הוא מספר, "אם היו עוברים עוד כמה ימים, היא לא היתה יכולה לצאת". בתוך שעות היא עזבה את אורלנדו, שם בילתה את ארבע השנים האח רונות, ואחרי שלושה קונקשנים, שבה יובאנה בת ה ,23 שנולדה בי שראל, לסרביה. מאז היא הספיקה להשלים את לימודיה, ובשבוע שעבר קיבלה את התואר שעליו עמלה.

"סרביה עוברת את המשבר בצו רה טובה. במדינה קיבלו החלטות טובות ולמדו מטעויות של אחרים", אומר צ'ורה באופטימיות, אך בנוגע ליורוליג הוא אופטימי פחות, "אני לא חושב שיחזרו לשחק, גם לא בכדורגל. צריך להתכונן לעונה הבאה. אחרי המ שבר שום דבר לא יהיה כפי שהיה". מה שברור מבחינתו הוא שאם העונה לא תחודש - "אנאדלו אפס צריכה להיות מוכתרת לאלופה, כבר מזמן לא ראיתי קבוצה כל כך דומיננטית ביורוליג".

מאז עזב את ישראל ב 2002 חי צ'ורצ'יץ' בבלגרד, שם בנה את עצמו בתחום הנדל"ן. "כבר שבע שנים שלא ביקרתי בישראל. בכל פעם אני אומר שעוד מעט אסע וזה לא יוצא לי. בחודשים הק רובים אני אגיע", הוא מבטיח.

קשה שלא לחוש בהבדל בין צ'ורה הסוער והאמוציונא­לי שהיה על הפרקט לבין סגנון חייו העכשווי, כשהוא כבר בן .54 "בריאות, שמחה ושקט, זה מה שאני רוצה", הוא מס ביר, אך ממהר להבהיר כי הוא ממשיך לשמור על הגזרה אף שכבר אינו על הפרקט: "מאז שירדתי 25 קילו )באמ צע שנות ה (90 אני על אותו משקל".

ירידה לצורך עלייה

מי שהכיר את צ'ורה בקדנציה הרא שונה שלו במכבי ת"א (1996-1994) לא זיהה אותו כשחזר להפועל ירושלים ב ,1997 אחרי עונה בטובורג איזמיר הטורקית. "הייתי בן ,31 והרופא אמר שעם בעיות הגב שלי יש לי עוד עונה אחת, מקסימום שתיים, לשחק כדור סל. בסוף התקופה שלי במכבי ובקיץ לפני המעבר לאיזמיר הורדתי משמעותית במשקל ונתתי אולי את השנים הטובות ביותר בקריירה. לפעמים אני תוהה מה יכול היה לקרות אם הייתי עושה זאת מוקדם יותר". אבל עוד לפני כן, בעונת ,1992/93 צ'ורה שיחק במדי דאלאס מהאן.בי.אי, והעובדה שהצליח להישאר בליגה הטובה בעולם רק לעונה אחת נחשבת בעיניו לפספוס הגדול ביותר בקריירה. "שברתי את היד בתאונת דר כים, זה היה חוסר מזל. בתקופה ההיא לשחקנים אירופאים היה קשה יותר לה גיע לאן.בי.אי, בניגוד לימינו. אם הייתי מגיע לליגה של היום - הייתי יכול להיות שחקן של 8-7 עונות. למה לא נשארת בכדורסל אחרי שפרשת?

"פרשתי בגיל .37 היו לי תוכניות לאמן, אבל אמרתי לעצמי שאקח שנה מנוחה. בתום השנה הזו הייתי זקוק לעוד שנה ואז כבר איבדתי את המומ נטום. מי שרוצה להישאר בכדורסל ול עבור לאימון צריך לעשות את זה מייד. אם אתה ממתין - הפסדת. אף אחד לא מחכה לך, וזה לא משנה איזה שחקן היית ומה עשית. פשוט שוכחים ממך. הייתי יכול לתרום המון לכדורסל".

"נתתי הכל עבור ירושלים"

צ'ורה נתן שנתיים גדולות גם בה פועל ירושלים, אבל הוא יודע היטב שזוכרים לו רק את הסוף. בעונת 1998/99 הגיעו האדומים של אפי בירנבוים לגמר הפלייאוף אחרי עונה שבה הפסידו פעמיים בלבד ועם יתרון ביתיות בסדרת הגמר מול מכבי ת"א. ביום פתיחת הסדרה פרסם העיתונאי רון קופמן בעיתון "הארץ" כי שלושה ימים לפני המשחק ביקר צ'ורה בביתו של מנהל מכבי ת"א דאז, מוני פנאן ז"ל. מי שראה אותו שם היה שליח פיצה, מה שלימים הטביע את הכינוי "פרשת הפיצה". הסוף, כמובן, ידוע - מכבי ניצחה בסדרה, וירושלים החמיצה הזדמנות היסטורית לאליפות.

בדיוק 21 שנים חלפו מאז פתיחת הסדרה, אך צ'ורה עדיין חי את זה. "אנ שים לא מבינים כמה רציתי את האלי פות הזו. גם אחרי 20 שנה אני מרגיש את זה. לקחת ממכבי את האליפות היה כמעט בלתי אפשרי אז, והיינו יכולים

"בגיל 31 הרופא אמר שעם בעיות הגב שלי יש לי עוד עונה לשחק, מקסימום שתיים. בסוף התקופה הראשונה שלי במכבי ולפני המעבר לאיזמיר ירדתי 25 קילו ונתתי את השנים הטובות בקריירה. אני תוהה מה היה קורה אם הייתי עושה זאת מוקדם יותר"

 ??  ?? עם בתו יובאנה. שומר על הגזרה גם בימים אלה
עם בתו יובאנה. שומר על הגזרה גם בימים אלה
 ??  ?? משפחת צ'ורצ'יץ'. חיים כיום בבלגרד
משפחת צ'ורצ'יץ'. חיים כיום בבלגרד
 ??  ?? במדי מכבי. ידע ימים יפים
במדי מכבי. ידע ימים יפים
 ??  ?? שוב בצהוב. שלם עם עצמו
שוב בצהוב. שלם עם עצמו
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel